شناسهٔ خبر: 66685927 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار، پوستر Global Accessibility Awareness

روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ( Global Accessibility Awareness Day Day) هر سال در سومین پنجشنبه می مصادف با ۱۶ می ۲۰۲۴ (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و به ارتقای دسترسی دیجیتال و شمولیت بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با معلولیت اختصاص دارد. شعار این روز «بدون موانع ساخته‌شده» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری Global Accessibility) Awareness Day Day) با تمرکز بر اهمیت این امر، هر سال در سومین پنجشنبه می برگزار می‌شود که امسال مصادف با شانزدهم می است. در این روز مردم تشویق می‌شوند به بحث و آموزش درباره موضوعات دسترسی دیجیتالی بپردازند.

در سرتاسر جهان، یک میلیارد نفر با ناتوانی یا اختلالاتی زندگی می‌کنند که بر بینایی، توان حرکتی، شنوایی و مهارت‌های شناختی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و روز جهانی آگاهی از دسترسی رویدادی کلیدی است که دسترسی دیجیتالی و گنجاندن این افراد را مورد توجه قرار می‌دهد. هدف این روز افزایش آگاهی و الهام بخشیدن به اقدام در این زمینه است.

روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر Global Accessibility Awarenes

افزایش قابلیت استفاده و دسترسی به محصولات دیجیتال مانند وبگاه‌ها، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و سایر ابزارهای آنلاین مهم است، زیرا همه افراد باید صرف‌نظر از ناتوانی‌های خود، به اطلاعات و امکانات یکسانی دسترسی داشته باشند.

دسترسی بهتر، به همه افراد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت کمک می‌کند و منجر به بهبود کیفیت کلی زندگی، همچنین افزایش استقلال و بهبود یکپارچگی اجتماعی می‌شود. بر اساس دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب، محتوا باید قابل درک، قابل اجرا و قوی باشد.

تاریخ روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۱۴۰۳

روز جهانی آگاهی از دسترسی هر سال در سومین پنجشنبه می مصادف با شانزدهم می ۲۰۲۴ (بیست‌وهفتم اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر Global Accessibility Awarenes

تاریخچه روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری

ماده ۵۰۸ قانون توان‌بخشی ۱۹۷۳، آژانس‌های فدرال را موظف می‌کند که فناوری‌های الکترونیکی و اطلاعاتی خود را برای همه در دسترس قرار دهند. سال ۱۹۹۰ قانون آمریکایی‌های دارای معلولیت در تاریخ‌های دوم و ششم جولای امضا و به‌عنوان قانونی فدرال برای رفتار عادلانه و برابر با افراد دارای معلولیت شناخته شد که در سال ۲۰۱۰ به قانون ارتباطات و دسترسی به ویدئو بسط پیدا کرد. هدف آن نیز این بود که اطمینان حاصل کند قوانین نوشته شده در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ برای تطبیق با فناوری‌های قرن بیست‌ویکم به‌روز می‌شود.

ایده روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری (GAAD) یک پست وبلاگی توسط جویی دوون، یک توسعه‌دهنده وب مستقر در کالیفرنیا، در سال ۲۰۱۱ آغاز و در سال ۲۰۱۲ با هدف گفت‌وگو و آموزش مردم در مورد دسترسی معرفی شد. این روز با یک پست وبلاگی نوشته‌شده توسط یک توسعه‌دهنده وب مستقر در لس‌آنجلس آغاز شد که این مفهوم را ارائه کرد و الهام‌بخش روز جهانی آگاهی از دسترسی شد. یک کارشناس دسترسی از تورنتو به نام جنیسون آسونسیون مقاله وبلاگی دوون را به‌طور تصادفی دید.

روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر Global Accessibility Awarenes

وی بلافاصله از طریق توئیتر با دوون تماس گرفت و هر دو با هم همکاری کردند تا با استفاده از شبکه‌های بزرگ و مجزا این رویداد را به نتیجه برسانند. به‌دنبال همکاری دوون و آسونسیون، روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری تأسیس شد. این روز در سال ۲۰۲۱ یعنی دهمین سالگرد خود برای تغییر ذهنیت فناوری و طراحی محصولات دیجیتال به‌منظور تبدیل دسترسی به یک ضرورت اساسی گسترش پیدا کرد.

طبق وب‌سایت روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری، هدف این است که همه در مورد دسترسی یا شمولیت دیجیتال مبتنی بر وب و افراد دارای ناتوانی‌های مختلف صحبت کنند. این روز همچنین سعی در تشویق دیگران به فکر کردن و یادگیری در مورد این موضوع دارد.

رویدادهای روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری نشان می‌دهند که چگونه افراد دارای معلولیت می‌توانند از وب و محصولات دیجیتالی با فناوری‌های کمکی استفاده کنند. ممکن است در این روز به افرادی که محصولات فناورانه را توسعه می‌دهند کمک شود تا اطمینان حاصل کنند آن‌ها نیازهای افراد دارای معلولیت خاص را هنگام طراحی محصولات خود در نظر می‌گیرند.

روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۱۴۰۳ + تاریخچه، شعار و پوستر Global Accessibility Awarenes

شعار روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۲۰۲۴

شعار روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری ۲۰۲۴، «بدون موانع ساخته‌شده» است و بر دسترسی دیجیتال در سطح توسعه‌دهنده تأکید دارد؛ به این معنی که در بخش توسعه برنامه‌ها قرار دارد.

دانشگاه مینه‌سوتا در شانزدهم می سال جاری میزبان یک رویداد رایگان و دسترسی مجازی است تا در امور گفت‌وگو، تفکر و یادگیری در مورد دسترسی و گنجاندن مشارکت داشته باشد. موضوع سال جاری در نظر دارد راه‌هایی را برجسته سازد که می‌توان محتوا نوشت، وب‌سایت ایجاد کرد و سازمان خود را برای رفع موانع برای افراد دارای معلولیت ساخت. این رویداد توسط یک گروه داوطلب از کارمندان متعهد دانشگاه برگزار خواهد شد.

نظر شما