شناسهٔ خبر: 66685649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شمخانی گفته مدیریت کشور ضعیف است، سیدمحمد خاتمی هم ناراحت شده‌! / بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و ششم اردیبهشت در مورد دیدار با دو مقام خارجی و همچنین اخبار انتخاباتی نوشته‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

[آقای تولیگین ژوکیف]، سفیر قزاقستان آمد. نامه آقای [نورسلطان] نظربایف، رئیس‌جمهور را آورد که از من دعوت کرده، برای دهمین سالگرد استقلال قزاقستان و نیز بزرگداشت سالگرد حذف سلاح‌های هسته‌ای، به قزاقستان بروم. گفت، بعد از فروپاشی شوروی، ۱۰۰موشک قاره‌پیما با کلاهک هسته‌ای در پایگاه‌های قزاقستان بود، ولی نیروهای انسانی آن همه روس بودند؛ به جز یک افسر قزاقی و مرکز اداره آنها هم در روسیه بود، ولی با مذاکره پنج کشور هسته‌ای، قراردادی با آنها امضا کردیم که سلاح هسته‌ای نداشته باشیم و آنها تعهد کردند که در هنگام خطر از ما دفاع کنند؛ چه حمله هسته‌ای و چه غیرهسته‌ای. خود سفیر، ریاست هیئت مذاکره‌کننده را داشته است. گفت، در کلاهک موشک‌ها، ۱۰ عدد موشک کوچک تعبیه شده بود که هنگام نزدیک‌شدن به هدف، ۱۰ هدف را بزند.

در قرارداد سالت، قرار شد که فقط یک موشک بماند و ۹ عدد دیگر خنثی شود که دفاع ممکن باشد و اکنون که آمریکا می‌خواهد طرح دفاع موشکی را برخلاف رضایت اروپا و روسیه و چین اجرا کند، روسیه ممکن است وضع موشک‌ها را به وضع سابق برگرداند. از من خواست برای حل مشکل وضع حقوقی دریای خزر و پیوستن قزاقستان به دالان شمال و جنوب و تقویت ارتباطات و حمل‌ونقل کمک کنم.

آقای [بهرام] قاسمی، سفیر جدید در ایتالیا، برای خداحافظی و مشورت آمد و گفت، می‌خواهد برای همکاری دو کشور در صنایع کوچک اقدام کند. گفتم، فکر خوبی است و نخست‌وزیر ایتالیا هم در ملاقات من، این را مطرح کرد. خوب است، صنایع کوچک قابل‌دسترسی را در ایتالیا شناسایی کند. گفت، انتخاب راست میانه در ایتالیا از جهتی به نفع ایران است و از جهت دیگر که با آمریکا نزدیک می‌شوند، به ضرر است. از اوضاع سیاسی کشور و اختلافات و نزاع‌ها هم ابراز نگرانی کرد.

عصر جمعی از مردم کُمیجان اراک آمدند و از تعویض امام جمعه‌شان شکایت داشتند؛ مرید آقای [سیدمحمدباقر] شماعی، امام‌جمعه سابق‌اند. اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد و گفت که آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور]، از اظهارات آقای [علی] شمخانی‌ که گفته مدیریت کشور ضعیف است، ناراحت شده است.

اسامی نامزدان تأییدشده شورای نگهبان برای ریاست‌جمهوری اعلام شد: آقایان [سیدمحمد] خاتمی، [محسن] رضایی، [احمد] توکلی، [علی] فلاحیان، [عبدالله] جاسبی، [علی] شمخانی، [مصطفی] هاشمی‌طبا، [منصور] رضوی، [محمود] کاشانی، [حسن] غفوری‌فرد و [شهاب‌الدین] صدر.

مسئله بستن تعدادی از کافی‌نت‌ها در تهران، سروصدای زیادی در رسانه‌های خارجی دارد.

۲۷۲۱۹

نظر شما