شناسهٔ خبر: 66698368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خاطرات هاشمی | دلخوری خاتمی از شمخانی/ واکنش رسانه‌ها به بستن کافی‌نت‌ها در تهران

صاحب‌خبر -

شرق نوشت:

هاشمی رفسنجانی روز بیست و ششم اردیبهشت در مورد دیدار با دو مقام خارجی و همچنین اخبار انتخاباتی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

فارابی / 2 اردیبهشت - 728x90

[آقاى تولیگین ژوکیف]، سفیر قزاقستان آمد. نامه آقاى [نورسلطان] نظربایف، رئیس‌جمهور را آورد که از من دعوت کرده، براى دهمین سالگرد استقلال قزاقستان و نیز بزرگداشت سالگرد حذف سلاح‌هاى هسته‌اى، به قزاقستان بروم. گفت، بعد از فروپاشى شوروى، ۱۰۰موشک قاره‌پیما با کلاهک هسته‌اى در پایگاه‌هاى قزاقستان بود، ولى نیروهاى انسانى آن همه روس بودند؛ به جز یک افسر قزاقى و مرکز اداره آنها هم در روسیه بود، ولى با مذاکره پنج کشور هسته‌اى، قراردادى با آنها امضا کردیم که سلاح هسته‌اى نداشته باشیم و آنها تعهد کردند که در هنگام خطر از ما دفاع کنند؛ چه حمله هسته‌اى و چه غیرهسته‌اى. خود سفیر، ریاست هیئت مذاکره‌کننده را داشته است. گفت، در کلاهک موشک‌ها، ۱۰ عدد موشک کوچک تعبیه شده بود که هنگام نزدیک‌شدن به هدف، ۱۰ هدف را بزند.

در قرارداد سالت، قرار شد که فقط یک موشک بماند و ۹ عدد دیگر خنثی شود که دفاع ممکن باشد و اکنون که آمریکا مى‌خواهد طرح دفاع موشکى را برخلاف رضایت اروپا و روسیه و چین اجرا کند، روسیه ممکن است وضع موشک‌ها را به وضع سابق برگرداند. از من خواست براى حل مشکل وضع حقوقى دریاى خزر و پیوستن قزاقستان به دالان شمال و جنوب و تقویت ارتباطات و حمل‌ونقل کمک کنم.

آقاى [بهرام] قاسمى، سفیر جدید در ایتالیا، براى خداحافظى و مشورت آمد و گفت، مى‌خواهد براى همکارى دو کشور در صنایع کوچک اقدام کند. گفتم، فکر خوبى است و نخست‌وزیر ایتالیا هم در ملاقات من، این را مطرح کرد. خوب است، صنایع کوچک قابل‌دسترسى را در ایتالیا شناسایى کند. گفت، انتخاب راست میانه در ایتالیا از جهتى به نفع ایران است و از جهت دیگر که با آمریکا نزدیک مى‌شوند، به ضرر است. از اوضاع سیاسى کشور و اختلافات و نزاع‌ها هم ابراز نگرانى کرد.

عصر جمعى از مردم کُمیجان اراک آمدند و از تعویض امام جمعه‌شان شکایت داشتند؛ مرید آقاى [سیدمحمدباقر] شماعی، امام‌جمعه سابق‌اند. اخوى محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد و گفت که آقاى خاتمى، [رئیس‌جمهور]، از اظهارات آقاى [علی] شمخانى‌ که گفته مدیریت کشور ضعیف است، ناراحت شده است.

اسامى نامزدان تأییدشده شوراى نگهبان براى ریاست‌جمهورى اعلام شد: آقایان [سیدمحمد] خاتمى، [محسن] رضایى، [احمد] توکلى، [علی] فلاحیان، [عبدالله] جاسبى، [علی] شمخانی، [مصطفی] هاشمى‌طبا، [منصور] رضوى، [محمود] کاشانى، [حسن] غفورى‌فرد و [شهاب‌الدین] صدر.

مسئله بستن تعدادى از کافی‌نت‌ها در تهران، سروصداى زیادى در رسانه‌هاى خارجى دارد.

نظر شما