شناسهٔ خبر: 66684659 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش ویژه مشرق؛

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر

به گزارش فارن افرز حملات ارتش اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه موجب شده است تا پایان ماه مارس میلادی تولید پالایشگاه های این کشور ۱۴ درصد کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ در چند ماه اخیر ارتش اوکراین و به ویژه یگان پهپادی این کشور حملات پر تعداد و سنگینی را علیه تاسیسات نفتی روسیه در داخل خاک اصلی این کشور و برخی از مناطق تحت کنترل آنها در اوکراین انجام داده است.

بنابر تصاویر منتشر شده از آثار حملات و سطح تخریب تاسیسات نفتی (شامل پالایشگاه و انبارهای نفت) این حملات کاملا موثر بوده و خسارات سنگینی برای روسیه به بار آورده است؛ اوکراینی ها که فاقد موشک های دوربرد برای حمله به تاسیسات نظامی و راهبردی روسیه هستند و اجازه استفاده از تسلیحاتی نظیر موشک های کروز استورم شدو و اسکالپ یا موشک بالستیک ATACMS را نیز ندارند، با کمک مالی و تکنولوژیک کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه و انگلیس اقدام به توسعه یک ناوگان بزرگ از پهپادهای انتحاری با برد و سر جنگی متفاوت کرده اند و در هر موج حمله ده ها فروند پهپاد را به سمت اهداف مختلف در خاک روسیه شلیک می کنند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر پهپادهای انتحاری اوکراین

در هفته های گذشته چندین پالایشگاه و تاسیسات دیگر نفتی در شهرهایی نظیر اسمولنسک، ریازان، کراسنودار، روستوف، کالوگا و بریانسک هدف حملات موفق پهپادهای اوکراینی قرار گرفتند.


آنها حتی دست به حمله به پالایشگاه در نزدیکی منطقه باشقیرستان در مرکز روسیه زدند که از مرز اوکراین حدود ۱۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد؛ این دوربردترین حمله ای است که تا کنون اوکراین علیه خاک اصلی روسیه انجام داده است.


به گزارش فارین افیرز حملات ارتش اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه موجب شده است تا پایان ماه مارس میلادی تولید پالایشگاه های این کشور ۱۴ درصد کاهش یابد؛ این امر موجب شده تا صادرات برخی فرآورده های نفتی در روسیه به مدت ۶ ماه آینده متوقف شود.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


این موضوع موجب می شود روسیه بخش بیشتری از نفت خاک خود را صادر کند زیرا میزان پالایش روزانه نفت در روسیه حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

استفاده از موشک ATACMS علیه انبارهای نفتی لوهانسک

اما به جز حملات پهپادی به پالایشگاه های نفتی در خاک اصلی روسیه، ارتش اوکراین با استفاده از موشک های بالستیک تازه تحویل شده توسط امریکا نیز به انبارهای نفتی ارتش روسیه در استان لوهانسک حملات سنگینی را انجام داده است.


این حملات احتمالا با هدف ایجاد کمبود سوخت برای ماشین جنگی روسیه و توقف نیروهای این کشور در جبهه شرقی است که از ابتدای سال جدید میلادی مشغول پیشروی در محورهای مختلف هستند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


برخلاف تاسیسات نظامی حساس نظیر پایگاه های هوایی یا مراکز فرماندهی، عمده تاسیسات نفتی چه در خاک اصلی روسیه و چه در مناطق تحت کنترل در اوکراین فاقد پوشش پدافندی مناسب بوده و معمولا حملات به آنها موفقیت آمیز بوده است.

چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟

از زمان شروع حملات اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه، شاهد مخالفت های کلامی پر تعداد از سوی شرکای غربی کی‌یف بوده ایم؛ در این میان لحن کشورهای اروپایی نظیر فرانسه یا بریتانیا اندکی ملایم تر بوده اما موضع گیری کاخ سفید جدی تر و پر تکرارتر بوده است.

به گزارش واشینگتن‌پست مقامات آمریکایی معتقد بودند حملات پهپادی اوکراین قیمت جهانی انرژی را افزایش داده و حملات انتقام‌جویانه روسیه به اوکراین را افزایش می‌دهد. این درخواست باعث عصبانیت زلنسکی و دستیارانش شد، زیرا آنها حملات پهپادی کی‌یف به تأسیسات انرژی روسیه را نقطه روشن نادری در یک جنگ سخت با دشمن بزرگتر و مجهزتر می دانند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


زلنسکی این توصیه را نادیده گرفت، اما در هفته‌های بعدی، واشنگتن در گفت‌وگوهای متعدد با کی‌یف این هشدار را تقویت کرد؛ این حوادث باعث تشدید تنش ها در روابط آمریکا و اوکراین شده است.

در حالی‌که روس‌ها مواضع اوکراین را در سراسر خط‌مقدم به آتش می‌کشند، رئیس جمهور بایدن نگران تاثیر افزایش نفت بر کارزار انتخاباتی خود می‌باشد؛ یک مقام ارشد آمریکایی گفت: "افزایش قیمت انرژی باعث کاهش حمایت اروپا از کمک به اوکراین می‌شود".

نگرانی در میان برنامه ریزان نظامی ایالات‌متحده این است که این حملات نمی تواند توانایی های جنگی روسیه را کاهش دهد و منجر به ضدحمله گسترده روسیه به شبکه برق اوکراین شده است که بسیار بیشتر از آسیب حملات پالایشگاهی به روسیه، به اوکراین آسیب می زند.

نگاهی به حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفتی روسیه/ چرا آمریکا با حمله به خاک اصلی روسیه مخالف است؟ +نقشه و تصاویر


سرگئی واکولنکو می‌نویسد: "حملات پهپادی پالایشگاه‌ها را نابود نمی‌کنند و معمولاً حتی واحدهای منفرد را نیز نابود نمی‌کنند، بلکه فقط به آنها آسیب می‌رسانند". پالایشگاه های Ust-Luga و Ryazan هر دو چند هفته پس از حمله دوباره به بهره‌وری کامل رسیدند.

در هفته‌های اخیر، روسیه در تلافی این حملات رگباری از پهپاد و موشک ‌را بر روی زیرساخت‌های انرژی اوکراین انداخته است که میلیون‌ها نفر را بدون برق رها کرده و این نگرانی را ایجاد کرده است که این حملات می‌تواند اقتصاد اوکراین را متوقف کند. در حالی‌که قبلا، کرملین حملات خود را بر ظرفیت صنعتی اوکراین متمرکز کرده بود، که به گفته مقامات آمریکایی تأثیر محدودی داشت.

اکنون مقامات اوکراینی نیاز مبرمی به حفاظت از شهرهای خود دارند که باعث فشار بیشتر بر منابع دفاع هوایی بین کی‌یف و غرب شده است.

نظر شما