شناسهٔ خبر: 66684415 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

حضور پزشکان چینی در قاره آفریقا

پزشکان چینی طی 6 دهه گذشته بواسطه روابط خانوادگی، هرگز قاره آفریقا را ترک نکرده‌اند و زنجیره ماموریت کمک‌رسانی را از نسلی به نسل دیگر منتقل نموده‌اند پزشکان چینی طی 6 دهه گذشته بواسطه روابط خانوادگی، هرگز قاره آفریقا را ترک نکرده‌اند و زنجیره ماموریت کمک‌رسانی را از نسلی به نسل دیگر منتقل نموده‌اند

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، احمدرضا منتخبی کارشناس مسائل آفریقا نوشت: نخستین تیم پزشکی چین در 6 آوریل 1963به الجزایر اعزام شد. از آن زمان تاکنون، گروه های متعدد پزشکان چینی در آفریقا کار می کنند و کمک های پزشکی و خدمات مورد نیاز بسیاری را در اختیار مردم بومی قرار داده¬اند. علیرغم مواجهه با مشکلات و چالش‌های متعدد، پزشکان چینی در تلاش‌های خود برای نجات جان‌ها، درمان بیماری‌ها، ایجاد دوستی‌های جدید و ترویج حسن نیت در سراسر آفریقا خدمات بشردوستانه متنوعی ارائه داده‌اند.

در حالی که چین و آفریقا سعی بر ایجاد جامعه ای با آینده مشترک در دوره جدید، از جمله ایجاد جامعه جهانی سلامت برای همگان هستند، پزشکان چینی با ماموریت های امدادی در آفریقا در پیشانی دستیابی به این هدف متعالی، قرار گرفته اند.

از زمان ورود اولین تیم پزشکی چینی به الجزایر در سال 1963، چین حدود 30000 پرسنل پزشکی را به 76 کشور و منطقه در سراسر پنج قاره، با تمرکز اصلی بر آفریقا اعزام نموده و 290 میلیون تشخیص و درمان را برای مردم محلی ارائه داده است. (منبع: کمیسیون چین).

این تلاش قابل توجه بر تعهد چین به عنوان یک کشور بزرگ در جهت ارائه کالاهای عمومی به جامعه بین المللی تأکید می کند. وو ییلون، پزشک سونوگرافی در بیمارستان شیان هونگهوی در استان شانشی چین، سه دوره جداگانه دو ساله را در سودان به پایان رسانده است. او بیان داشت، برای من پیوستن به تیم پزشکی آفریقا نه تنها یک میراث خانوادگی است، بلکه منبعث از ماموریت و تعهد ما به عنوان یک پزشک چینی می باشد.

پزشکان چینی طی 6 دهه گذشته بواسطه روابط خانوادگی، هرگز قاره آفریقا را ترک نکرده‌اند و زنجیره ماموریت کمک‌رسانی را از نسلی به نسل دیگر منتقل نموده‌اند. پزشکان چینی با تلاش‌های خود نه تنها در زمینه تشخیص و درمان، بلکه با جراحی‌های پیشرو جهت کمک به پر کردن خلأهای پزشکی در کشورهای میزبان، کمک قابل توجهی به مراقبت‌های بهداشتی در جوامع محلی داشته‌اند.

رئیس سابق بیمارستان دوستی ابو اوشر چین و سودان (Abu Osher Friendship Hospital)، اظهار داشت، تیم پزشکی چینی اولین عمل جراحی قلب باز سودان را در سال 1977 در این بیمارستان انجام داد. دختر سودانی که تحت عمل جراحی قرار گرفت اکنون مادر پنج فرزند است.

در الجزایر، نخستین عمل سر استخوان ران در استان خنجلا در سال 2011 توسط تو داچون، پزشک ارتوپد از استان هوبی مرکز چین با موفقیت انجام شد. داچون که اکنون در آخرین مأموریت خود در الجزایر است، به مدت 12 سال در این کشور شمال آفریقا کار کرده است.

دو بینگ بینگ، رئیس تیم پزشکی فعلی چین در تانزانیا، با موفقیت یک عمل جراحی رادیکال لاپاراسکوپی تنگی مادرزادی هیپرتروفیک پیلور را برای یک نوزاد یک هفته ای انجام داد. این اولین جراحی لاپاراسکوپی کم تهاجمی بود که در تانزانیا انجام شد.

پزشکان چینی همچنین اولین ایمپلنت ضربان ساز قلب را در گامبیا، اولین کرانیکتومی در بنین، و اولین ایمپلنت مجدد بازوی راست بریده شده در موزامبیک را با موفقیت انجام داده¬اند. مالاریا فالسیپاروم یک بیماری با شیوع بالا در آفریقا است. بای چونمی، مالاریا شناس چینی، بیش از چهار سال در سودان، کامرون و جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت کرده و در ایجاد مراکز کنترل مالاریا و درمان افرادی که از این بیماری رنج می‌برند نقش اساسی داشته است.

پزشکان چینی همچنین طب سنتی چینی (TCM) را به آفریقا معرفی کرده اند، از جمله طب سوزنی که در بسیاری از کشورهای آفریقایی محبوبیت بسیاری بدست آورده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در فوریه 2023 طی پیامی به نوزدهمین تیم پزشکان چینی اعزامی به جمهوری آفریقای مرکزی گفت: «مردم چین صلح را دوست دارند و برای زندگی ارزش قائل هستند که به وضوح با تلاش های آنها در کمک های پزشکی بین المللی نشان داده شده است».

در کنار ارائه کمک های پزشکی به کشورهای مختلف آفریقایی، پزشکان چینی با مردم محلی نیز ارتباط نزدیک و صمیمانه برقرار کرده اند که اغلب آنها را دوستان نزدیک می دانند. یانگ یونگ، رئیس بیست و هفتمین تیم پزشکی چین که به الجزایر اعزام شده است در اینباره می گوید، پزشکان چینی دو ماموریت در آفریقا را بر عهده دارند، یکی "رویکرد سفیدجامه" برای نجات جان ها و دیگری "پیام رسانی" برای انتقال دوستی به مردم محلی.

انتهای پیام/

نظر شما