شناسهٔ خبر: 66683586 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب مطرح کرد:

فروش ۳۱۲ میلیارد تومانی نمایشگاه در هفت روز

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب عصر چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به همراه حسین تیموری، مدیرکمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب ضمن اعلام جدیدترین اخبار نمایشگاه، به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

رمضانی در ابتدا بیان کرد: امروز روز هشتم برگزاری نمایشگاه را سپری می‌کنیم و نمایشگاه مورد اقبال مردم عزیز قرار گرفته است. نمودار حضور مردم در نمایشگاه به طور قابل توجهی بالا رفته و امروز هم از ساعات اولیه برگزاری نمایشگاه شاهد حضور بیشتر مردم بودیم.

۷۲ درصد بازدیدکنندگان از قیمت کتاب‌ها راضی نیستند

سخنگوی نمایشگاه کتاب در ادامه با اعلام برشی از نظرسنجی روز سه‌شنبه ۲۵‌ اردیبهشت در نمایشگاه پرداخت و گفت: مردم روز گذشته در پاسخ به این پرسش نظرسنجی که «قیمت کتا‌ب‌ها در بخش حضوری نمایشگاه را چقدر رضایت‌بخش می‌دانید» تا ۷۲ درصد قیمت کتاب‌های عرضه شده در بخش حضوری نمایشگاه را رضایت‌بخش نمی‌دانستند. کمتر از ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از قیمت‌ کتاب‌ها راضی بودند و ۱۶ درصد هم رضایت نسبی از قیمت‌ها داشتند. همچنین حدود ۲ درصد از قیمت‌ها با پاسخ «خیلی زیاد راضی» اظهار رضایت کردند.

رمضانی درباره سه نقطه ضعف که از سوی مردم در روز هفتم برگزاری نمایشگاه از طریق نظرسنجی اعلام شد، بیان کرد: «محدودیت ساعات بازدید از نمایشگاه به خصوص در صبح»، «قیمت بالای برخی از ناشران» و «شلوغی بیش از حد برخی از غرفه‌ها» به‌عنوان نقاط ضعف نمایشگاه کتاب از سوی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی عنوان شد.

مردم خواهان تخفیف بیشتر ناشران هستند

سخنگوی نمایشگاه کتاب ادامه داد: نصب رمزینه‌های بالای سر هر غرفه، سهولت دسترسی به محل نمایشگاه با مترو و حضور غرفه‌های امانات در نزدیکی هر سالن به عنوان سه نقطه قوت نمایشگاه از سوی مردم در نظرسنجی روز هفتم از نمایشگاه کتاب اعلام شد. همچنین آنها پیشنهاد کردند که تخفیف‌های ارائه شده از سوی ناشران افزایش یابد، بروشورهایی برای معرفی غرفه‌های هر سالن به بازدیدکنندگان ارائه شود و خدمات رفاهی بیشتری در حیاط دریافت کنند.

رمضانی درباره اقدام‌هایی که برای رفع مشکلات نمایشگاه در روز هفتم توسط ستاد برگزاری انجام شده، اعلام کرد: کمیته ناشران داخلی به نشریه‌ها مبنی بر افزایش تخفیف‌های ارائه شده، استقرار غرفه‌های سیار بیشتر برای ارائه خدمات در حیاط و مدیریت شلوغی‌های موضعی برخی غرفه‌ها برای جلوگیری از ایجاد مشکل و بازآرایی غرفه‌های اطلاع‌رسانی از اقدام‌های ستاد اجرایی نمایشگاه بود.

او در مورد نشریه روزانه نمایشگاه کتاب گفت: از عزیزانی که نشریه روزانه نمایشگاه را منتشر می‌کنند، تشکر می‌کنم. همانطور که در نشریه امروز مشاهده کردید، این شماره به تصویر رهبر انقلاب مزین بود.

رمضانی در ادامه به حضور رییس قوه قضاییه در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: امروز نمایشگاه کتاب میزبان رییس قوه قضاییه بود و این بازدید حدود ۲ ساعت به طول انجامید که ضمن بازدید از آثار جدید بسیاری از ناشران و غرفه‌های حاضر در نمایشگاه از غرفه فلسطین هم بازدید انجام شد. با این حال، رییس قوه قضاییه زمان بازدید ۲ ساعته از نمایشگاه بزرگ کتاب را ناکافی دانستند. 

امروز ۳۹ نشست در حال برگزاری است

قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب به برگزاری ۳۹ نشست و کارگاه در روز هشتم برپایی نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: امروز با ۳۹ نشست که در آنها ۹۴ نویسنده و ناشر از اهالی فرهنگ و ادب حضور دارند، از بازدیدکنندگان با مسائل متنوع فرهنگی میزبانی می‌کنیم.

رمضانی ادامه داد: از ابتدای نمایشگاه موفق به برگزاری ۱۹۵ برنامه در سراهای هشتگانه نمایشگاه شدیم و با نشست‌های امروز در مجموع ۲۳۴ عنوان برنامه با موضوعات متنوع و برای گروه‌های سنی مختلف اجرا شده است.

رونمایی کتاب رییس بنیاد مستضعفان

سخنگوی نمایشگاه کتاب برخی از برنامه‌های اجرا شده در سرای کودک و نوجوان نمایشگاه را بسیار مهم دانست و گفت: چند رونمایی و بحث‌های موضوعی صورت گرفته و تعامل نویسنده و روانشناس در تولیدات ادبی در بخش کودک و نوجوان بسیار مهم بود. 

به گفته رمضانی، در گوشه نقد هم رونمایی از کتاب آقای دهقان رییس بنیاد مستضعفان را داریم و به‌نظر می‌تواند مورد توجه رسانه‌ها باشد. همچنین نشست شنیده‌های زبان فارسی در سرای ملل نمایشگاه یک برنامه ارزشمند در حوزه ادبیات فارسی است.

فروش ۳۱۲ میلیاردی کتاب در هفت روز

قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب به فروش ۳۱۲ میلیارد تومانی نمایشگاه در ۷روز نخست برگزاری اشاره کرد و گفت: در بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۲۱۶ میلیارد تومان کتاب فروخته شد که از این میزان ۱۴۲ میلیارد تومان آن از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۴ میلیارد تومان آن از طریق کارت به کارت اتفاق افتاد.

رمضانی عنوان کرد: در بخش مجازی هم ۹۶ میلیارد تومان فروش به ترتیب با فروش ۶۵ میلیاردی سهم ناشران و ۳۱ میلیاردی سهم کتابفروشان به ثبت رسید. بنابر اعلام شرکت ملی پست جمهوری اسلامی نیز تا کنون ۶۷ هزار و ۷۰۰ بسته تا ظهر به دست مخاطبان رسیده است.

استقرار آتش‌نشانی و اورژانس در نمایشگاه 

حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب نیز فعالیت و خدمات این کمیته را معرفی کرد و گفت: کمیته اجرایی اولین کمیته‌ای است که در سه بخش پشتیبانی، اجرایی و رفاهی فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند و آخرین کمیته‌ای است که نمایشگاه را ترک می‌کند. برای ساماندهی فضاهای مسقف و غیرمسقف غرفه‌های نمایشگاه آنها را یک هفته قبل آماده کردیم و تحویل ناشران دادیم.

او ادامه داد: به طور کلی کارهای اجرایی و رفاهی نمایشگاه در کمیته اجرایی انجام می‌شود و خدمات ما در شش دسته ارائه می‌شود و با ۱۷ نهاد مرتبط در بخش مدیریت بحران فعالیت می‌کنیم، اورژانس و آتش‌نشانی در بخش‌های مختلف نمایشگاه مستقر هستند و برای تردد بازدیدکنندگان در داخل محوطه، خودروهای ون را در نظر گرفتیم.

مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب گفت: در داخل نمایشگاه ایستگاه‌های شارژ مکانیزه تلفن همراه، در فضای خارجی ۴۰۰ نیمکت سبک و فضای استراحتگاهی و ۱۱ محل استراحت موقت با سایه‌بان و همچنین چهار نمازخانه برقرار کردیم و سیستم حمل و نقل داخل را با ساماندهی چرخ‌بارها هدایت کردیم.

به گفته تیموری، امسال هم ظرفیت پارکینگ‌ها ۱۵ تا ۱۷ هزار خودرو است و روزانه از ۲۵ تا ۳۵ هزار خودرو از این فضاها استفاده می‌کنند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما