شناسهٔ خبر: 66682171 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

دوپینگ دو ورزشکار ایرانی را از فعالیت‌های ورزشی محروم کرد

صادق صادقی بابااحمدی، فوتبالیست لیگ برتری صنعت نفت آبادان و فائزه دیبایی، پارادوومیدکار، به دلیل استفاده از مواد ممنوعه دوپینگ، به ترتیب یک سال و 18 ماه از فعالیت در تمامی رشته‌های ورزشی محروم شدند.

صاحب‌خبر -

 صادق صادقی بابااحمدی و فائزه دیبایی به ترتیب یک سال و ۱۸ ماه از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزشی محروم شدند.

به گزارش تسنیم و به نقل از ایران نادو، صادق صادقی بابااحمدی از تیم لیگ برتری فوتبال صنعت نفت آبادان و فائزه دیبایی از پارادوومیدانی به ترتیب یک سال و 18 ماه از فعالیت در تمامی حوزه‌های ورزشی محروم شدند.

افسران کنترل دوپینگ ایران نادو نمونه داخل مسابقه (IC) صادق صادقی بابااحمدی فوتبالیست لیگ برتری تیم صنعت نفت آبادان را در تاریخ 27 مهر ماه 1402 در خلال بازی صنعت نفت آبادان - ملوان بندر انزلی در شهر آبادان اخذ نمودند، که پس از بررسی نمونه توسط آزمایشگاه مورد تأیید وادا وجود ماده ممنوعه «تاموکسیفن» از گروه ماده ممنوعه S4 لیست مواد و روش‌های ممنوعه وادا، در نمونه وی تأیید شد.

شورای صدور رأی ایران نادو در حکم اولیه با توجه به تخلف صورت گرفته توسط ورزشکار طبق بند 1-1-6-10 مبنی بر استفاده از ماده خاص، رأی دو سال محرومیت برای ورزشکار را صادر و به وی ابلاغ کرد، اما صادق صادقی بابااحمدی بازنگری پرونده در شورای استیناف را درخواست کرد. پس از ارائه و بررسی مدارک پزشکی و توضیحات وی نزد شورا و با در نظر گرفتن مسئولیت مطلق ورزشکار، برای اعضای شورا محرز شد که ماده ممنوعه «تاموکسیفن» به دلیل مصرف درمانی وارد بدن شده است. لذا به استناد ماده 1-1-6-10 قوانین ملی مبارزه با دوپینگ ایران به دلیل اثبات عدم تعمد در مصرف ماده ممنوعه به قصد دوپینگ، توجه ورزشکار به مسئولیت‌های قانونی مدنظر کد وادا و با در نظر گرفتن تبصره عدم وجود غفلت یا تقصیر قابل توجه، مدت محرومیت دو ساله صادر شده اولیه به 12 ماه کاهش یافت. این ورزشکار از تاریخ 1402/08/30 لغایت 1403/08/29 از کلیه فعالیت‌های ورزشی محروم شد.

درباره فائزه دیبایی، نامبرده در تاریخ سوم مهر ماه 1402 در اردوی آمادگی تیم ملی پارادوومیدانی برای رقابت‌های پاراآسیایی، توسط افسران کنترل دوپینگ ایران نادو در خارج از مسابقه (OOC) مورد نمونه‌گیری قرار گرفت که پس از بررسی نمونه در آزمایشگاه مورد تأیید وادا وجود دو ماده «هیدروکلروتیازید» و «تریامترن» از گروه S5 در  لیست مواد و روش‌های ممنوعه وادا، از دسته مواد پوشاننده تأیید شد.

پس از اعلام رأی شورای صدور رأی ایران نادو به ورزشکار مبنی بر تخلف و محرومیت ایشان، فائزه دیبایی درخواست استیناف کرد که پس از ارائه مدارک پزشکی و توضیحات ورزشکار مبنی بر استفاده درمانی از دو ماده ممنوعه جهت کنترل فشار خون از سال 1397، شورای استیناف ایران نادو دفاع ارائه شده برای بخشودگی و کاهش دوره محرومیت را کافی دانست. این شورا به استناد ماده 1-1-6-10 قوانین ملی مبارزه با دوپینگ نامبرده را به مدت 18 ماه از تاریخ 1402/09/06 لغایت 1404/03/05 کلیه فعالیت‌های ورزشی محروم کرد.

ایران نادو طی بررسی‌های انجام داده توصیه کرد تمامی فدراسیون‌های ورزشی به خصوص فدراسیون جانبازان و توان‌یابان در مباحث آموزشی به ورزشکاران دقت‌نظر بیشتری داشته باشند، چرا که داشتن دانش کافی توسط شخص ورزشکار و تیم پشتیبان وی از بسیاری از دوپینگ‌های ناخواسته جلوگیری خواهد کرد.  

نظر شما