شناسهٔ خبر: 66681322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چرا استفاده از دئورانت کرمی توصیه می‌شود؟

تعریق زیاد یکی از مشکلاتی است که افراد با آن درگیر هستند. اما تنها مشکل تعریق نیست، بلکه معضل اصلی بوی بدی است که از آن به وجود می‌آید. یا خیلی از افراد هستند که شاید تعرق زیاد هم نداشته باشند اما در زمان ورزش با عرق کردن، بدن‌شان بوی بدی می‌گیرد. یکی از راهکارهای جلوگیری از این بوی بد، استفاده از دئودورانت‌ها یا ضدتعریق‌ها است.

صاحب‌خبر -

چرا استفاده از دئورانت کرمی توصیه می‌شود؟

یکی از راه‌های بدن برای دفع سموم تعریق است. اما با نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش تعریق، افراد زیادی  با مشکل مواجه می‌شوند. برخی از این مشکلات خیس شدن لباس، انتشار بوی بد و ایجاد لک روی لباس است. همین موضوع گاهی باعث می‌شود تا افراد در فصل گرما فعالیت‌های خود را کاهش دهند تا کم‌تر دچار تعریق شوند. یکی از راه‌های کنترل تعریق و رفع بوی بد آن، استفاده از دئودورانت‌ها است که انواع مختلفی دارد. اما باید دید استفاده از کدام نوع دئودورانت‌ بهتر است.

دئودورانت چیست؟

دئودورانت‌ها با هدف از بین بردن بوی بد عرق تولید می‌شوند. این محصول با ترکیباتی که دارد کمک می‌کند تا باکتری‌هایی که عرق بدن را تجزیه می‌کنند، کنترل شوند. این‌کار به وسیله ایجاد فضای اسیدیته در سطح پوست انجام می‌شود. نکته‌ی مهم این است که در زمان انتخاب دئودورانت مناسب حتما باید به میزان آلومینیوم و الکل موجود در آن توجه کنیم. ضدتعریق‌ها از نظر سازمان غذا و دارو جزو داروها طبقه‌بندی می‌شوند. اما در پاسخ به این سوال که همه ضدتعریق‌ها دارو هستند باید بگوییم نه! در تولید ضدتعریق‌ها آلومینیوم و مشتفات آن استفاده می‌شود اما برخی از انواع آن‌ها آلومینیوم بیشتری دارند و برخی دیگر کمتر. به طور مثال اسپری‌ها و مام‌های صابونی اکثرا بیش از ۲۰ درصد آلومینیوم دارند. اما برخی ضدتعریق‌ها مانند ضدتعریق‌های کرمی، یا فاقد آلومینیوم هستند یا مقدار خیلی کمی در آن‌ها استفاده می‌شود. یک دئودورانت مناسب باید کمترین میزان آلومینیوم را داشته باشد زیرا به مروز زمان آلرژی و مشکلات پوستی ایجاد می‌کنند.

مواد مضر در دئودورانت و ضدتعریق

دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها در معرض مستقیم پوست هستند. پوست زیربغل به دلیل سطح گسترده‌ای که دارد بدون هیچ محافظی در معرض این مواد قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید در زمان انتخاب ضدتعریق توجه زیادی به آلومینیوم داشتن آن کرد. اگر دئودورانت مناسبی انتخاب نکنید ممکن است تا مرز ابتلا به سرطان پوست و غدد لنفاوی پیش بروید. در برخی ضدتعریق‌ها ترکیبات آلرژی‌زا وجود دارد. آلومینیوم موجود در اسپری‌های ضدتعریق و مام‌های صابونی در افراد ایجاد حساسیت می‌کند و باعث احساس سوزش و خارش می‌شود. برای همین است که استفاده از ضدتعریق‌های کرمی به افراد توصیه می‌شود. به خصوص طبق تحقیقات اغرادی که بیماری کلیوی دارند نباید بدن خود را در معرض آلومینیوم و مشتقات آن قرار دهند.

یکی از دلایل مهمی که پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از انجام سونوگرافی یا ماموگرافی ازاسپری یا مام‌های آلومینیوم‌دار استفاده نشود این است که آلومینیوم موجود در آن‌ها باعث خطا در نتیجه پزشکی می‌شود.

ضدتعریق کرمی چه مزیت‌هایی دارد؟

ضدتعریق‌های کرمی یکی از انواع ضدتعریق‌هایی است که در بازار وجود دارد. این نوع ضدتعریق با داشتن مرطوب‌کننده به نرمی پوست زیربغل کمک می‌کند و با داشتن کمترین میزان آلومینیوم، از بروز حساسیت جلوگیری می‌کند. نرم‌کننده موجود در این مام‌ها پوست را تسکین می‌دهد و آن را نرم می‌کند. گلیسرین، اسید سیتریک و روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان یا نارگیل انواع نرم‌کننده‌هایی هستند که در آن‌ها استفاده می‌شود.

امروزه بسیاری از پزشکان استفاده از اسپری و ضدتعریق‌‌های صابونی را مضر می‌دانند زیرا ممکن است به مرور زمان آلرژی پوستی و تنفسی ایجاد کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که آلومینیوم زیادی که در اسپری‌ها و مام‌های صابونی وجود دارد باعث تعییراتی در ساختار هورمون استروژن می‌شود. تغییرات در سیستم غدد درون ریز (هورمون) می تواند در طول زمان برای بدن زنان مضر باشد.

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که پوست مقدار بسیار کمی از آلومینیوم استفاده شده درمحصولاتی مانند ضد تعریق را جذب می‌کند. همین موضوع باعث شده تا درباره استفاده از اسپری٬ها و مام‌های صابونی که میزلن بیشتری از آلومینیوم را دارند هشدار داده شود این در حالی است که مام‌های کرمی کمترین میزان آلومینیوم را در بین این محصولات دارند.

و در آخر باید گفت که امروزه برای داشتن پوست سالم‌تر و تمیزتر باید از محصولاتی که پوست را به چالش می‌کشند دوری کرد و همین موضوع باعث شده تا دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها پیشرفت کنند و نه تنها باعث سوزش و خارش شوند بلکه با استفاده از نرم‌کننده‌ها به تسکین پوست، جذب سریعتر و جلوگیری از بوی بد و لک روی لباس جلوگیری کنند.

 

نظر شما