شناسهٔ خبر: 66681158 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

صادرات ۴ هزار تن گوشت مرغ به کشورهای هدف

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از صادرات چهار هزار تن گوشت مرغ به کشورهای هدف در ۲ ماه اخیر خبر داد و گفت: این درحالی است که ذخایر استراتژیک کشور تکمیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبردمعاصر؛ «محمدابراهیم حسن‌نژاد» در گفت‌وگویی افزود: بخش امور دام از زیربخش‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی و وظیفه آن تولید محصولات پروتئینی و تامین نیاز جامعه در این بخش است.

 

وی با بیان اینکه در تولید شیر و مواد لبنی خودکفا هستیم و همه نیاز کشور توسط دامداران تولید می‌شود، اظهار داشت: سالیانه نزدیک به ۱۱.۵ میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود که بخش زیادی از آن در واحدهای صنعتی و بخشی از آن نیز توسط واحدهای سنتی تولید می‌شود.

 

معاون امور تولیدات دامی کشور گفت: سال گذشته بیش از ۱۸۵ هزار تن شیر خشک تولید کردیم که نزدیک به ۹۵ هزار تن آن به سایر کشورها صادر شد.

 

وی درباره تولید پنیر و کره در کشور عنوان کرد: پارسال ۹۵ هزار تن صادرات پنیر داشتیم و ۱۳ هزار تن هم صادرات کره به ثبت رسید. اگر این محصولات با پایه شیر را معادل شیر در نظر بگیریم، در کنار تامین نیاز کشور، معادل ۲ میلیون تن صادرات شیر در کشور داشتیم.

 

حسن‌نژاد با اشاره به تولید گوشت مرغ در کشور گفت: با توجه به این که بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در حوزه تولید گوشت سفید در کشور وجود دارد، سالیانه حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت سفید تولید می‌شود.

 

وی افزود: سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که رشد قابل توجهی نسبت به سنوات گذشته داشت.

 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان‌داشت: برای امسال در حوزه تولید گوشت سفید خوداتکایی را در اهداف داریم و برنامه این است که علاوه بر تامین نیاز جامعه، همه ذخایر استراتژیک هم از تولید داخل تامین شود.

 

وی گفت: همچنین برنامه‌ای هم برای صادرات مازاد تولید داریم و تاکنون در سال ۱۴۰۳ بیش از چهار هزار تن گوشت مرغ صادر شده است.

 

حسن‌نژاد درباره تولید تخم‌مرغ نیز تصریح‌کرد: بیش از نیاز کشور تولید تخم‌مرغ داریم و در سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن تولید تخم‌مرغ در کشور انجام و ۱۳۹ هزار تن آن به کشورهای اطراف صادر شد.

 

وی ادامه داد: برنامه ما برای سال ۱۴۰۳ صادرات ۱۶۰ هزار تنی تخم‌مرغ است که در کنار نیاز داخل که یک میلیون و ۵۰ هزار تن است، تامین خواهد شد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان تولید گوشت قرمز را حدود ۹۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: نیاز داخل بیش از این است که از طریق واردات تامین می‌شود. ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات گوشت قرمز داریم و امسال برنامه ما در راستای افزایش تولید است تا امکان خوداتکایی فراهم شود.

 

حسن نژاد ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته به دلیل نیاز کشور، همواره واردات گوشت به خصوص به صورت منجمد انجام شده است که بخش زیادی از آن در صنایع فرآوری گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد./ایرنا 

نظر شما