شناسهٔ خبر: 66676636 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولید بیش از ۱۸۵ هزار تن شیرخشک طی سال گذشته

معاون وزیرجهاد گفت: سال گذشته بیش از ۱۸۵ هزار تن شیرخشک تولید کردیم که حدود ۹۵ هزار تن آن به سایر نقاط دنیا صادر شد.

صاحب‌خبر -

محمد ابراهیم حسن نژاد با بیان اینکه ظرفیت‌های  خوبی در بخش تولید پروتئین‌های مورد نیاز کشور از جمله شیر و مواد لبنی، گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد، گفت: کشور در ارتباط با تولید شیر و مواد لبنی خودکفا است و کل نیازها در این حوزه توسط دامداران کشور تولید می شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

او افزود: در سال حدود ۱۱.۵ میلیون تن تولید شیر در کشور داریم که بخش زیادی در واحدهای صنعتی و بخشی در واحدهای سنتی و روستایی تولید می‌شود. این شیر در کارخانه‌های فرآوری شده و به سایر محصولات لبنی تبدیل می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۸۵ هزار تن علاوه بر توزیع شیر خام شیرخشک تولید کردیم که حدود ۹۵ هزار تن آن به سایر نقاط دنیا صادر شد. همچنین بیش از ۹۵ هزار تن صادرات پنیر و ۱۳ هزار تن صادرات کره داشتیم. در حقیقت می‌توان گفت محصولاتی که بر پایه شیر تولید می‌شوند  اگر تبدیل به شیر کنیم یعنی سال گذشته حدود ۲ میلیون تن شیر صادر کردیم.

او با اشاره به  وضعیت تولید مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در حوزه تولید گوشت سفید فعال هستند. سالیانه حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن تولید گوشت سفید مرغ داریم. با تلاش تولیدکنندگان و میزان جوجه ریزی در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری انجام شد که رشد قابل توجهی نسبت به سنوات گذشته بود. امسال هم برنامه‌ریزی ۱۴۰۳ برای تولید، خوداتکایی در ارتباط با گوشت سفید بوده و برنامه این است که علاوه بر تامین نیاز جامعه همه ذخایر استراتژیک هم از محل تولیدات داخلی تامین شود.

حسن‌نژاد در ادامه گفت: برنامه‌ای هم در ارتباط با صادرات مازاد تولید داریم که از ابتدای سال با جوجه‌ریزی انجام شده و تولید، صادرات گوشت سفید آغاز شد و  بیش از ۴۰۰۰ تن نیز در ۱۴۰۳ صادرات مرغ انجام شد.

 صادرات ۱۳۰ هزار تنی تخم‌مرغ در سال گذشته

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تخم‌مرغ نیز بیش از نیاز کشور تولید می‌شود، گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شد که حدود ۱۳۹ هزارتن آن به کشورهای اطراف صادر شد. برنامه‌ای که برای ۱۴۰۳ در حوزه تخم‌مرغ پیش بینی شده صادرات ۱۶۰ هزار تن از این محصول است.

به گفته او، علاوه بر تامین نیاز یک میلیون و ۲۵۰ هزارتنی تخم‌مرغ داخل، مابقی نیز صادرات می‌شود.

به اندازه نیاز کشور تولید گوشت قرمز نداریم

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی در ادامه افزود: میزان تولید گوشت قرمز حدود ۹۰۰ هزار تن است. گوشت قرمز به اندازه نیاز کشور در حال حاضر تولید نمی‌شود و بخشی از نیاز از طریق واردات تامین می شود. ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات گوشت قرمز داریم که در سال گذشته بخشی از نیاز از خارج از کشور تامین شد. البته در ۴۰ سال گذشته به جهت اینکه نیازمان به گوشت در صنعت و فرآوری زیاد بود بخشی از گوشت صنعتی کشور را وارد کردیم و همواره واردات را خصوصا به شکل منجمد داشتیم.

او ادامه داد: امسال برنامه‌هایی در خصوص افزایش تولید گوشت قرمز پیش بینی کردیم زیرا معتقدیم این بخش ظرفیت خوداتکایی دارد. در حقیقت برنامه ۱۴۰۳ برای گوشت قرمز نیز مشابه سایر تولیدات دامی خوداتکایی است.

معاون امور تولیدات دامی گفت: امسال برنامه‌هایی در خصوص افزایش تولید گوشت قرمز پیش‌بینی کردیم زیرا متعقدیم این بخش ظرفیت خوداتکایی دارد. در حقیقت برنامه ۱۴۰۳ برای گوشت قرمز نیز مشابه سایر تولیدات دامی، خوداتکایی است.

نظر شما