شناسهٔ خبر: 66678132 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگهبانی در مشاغل و صنایع مختلف؛ وظایف و مسئولیت‌ها

حراست از یک سازمان، پاساژ، مجتمع مسکونی و... شامل موارد مختلفی می شود. این نهاد وظیفه حفاظت فیزیکی و مراقبت از کلیه اعضای مجموعه را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به چالش‎های بسیار زیادی که در محیط زندگی و کار وجود دارد و برخی از اتفاقات خطرناکی که ممکن است رخ دهند، وجود حراست در این محیط‌ها یک نیاز اساسی به شمار می‏آید. اما ابتدا باید بدانیم که حراست یعنی چه و مسئولیت‎های این نهاد در مجموعه‏های مختلف از قبیل بیمارستان، مجتمع تجاری، مجتمع مسکونی و ... چه هستند؟ علاوه بر این، وظایف حراست شرکت و انتظامات اداره‎ها شامل چه مواردی می‎شوند؟ در این مطلب می‎خوانیم.

شرح وظایف حراست؛ مسئولیت‎های مهم افراد شاغل در این زمینه

حراست از یک سازمان، پاساژ، مجتمع مسکونی و... شامل موارد مختلفی می‎شود. این نهاد وظیفه حفاظت فیزیکی و مراقبت از کلیه اعضای مجموعه را دارد. تفاوت حراست و نگهبانی شامل موارد زیر نمی‏شود؛ به زبان ساده اگر کار نگهبانی توسط چندین نفر به انجام برسد، به آن‏‎ حراست می‏گویند. شما می‎توانید برای پیدا کردن بهترین فرصت شغلی در حوزه حراست، کلیک کنید.

این شغل، از وظایف خطیری مرتبط با سالم‎سازی فضای زندگی و محیط کار برخوردار است. قانون حراست ها به شکلی است که افراد شاغل در این نهاد باید در مواقع حساس همواره هوشیار بوده و به فکر سلامت کارکنان سازمان‎ها و ساکنین مجتمع‎های مسکونی باشند. در ادامه برخی دیگر از وظایف حراست دانشگاه، سازمان‎ها و... را معرفی می‎کنیم.

محافظت از کارکنان و سایر اشخاص

هر سازمان یا شرکتی از تعدادی نیرو با برخی از مسئولیت‌ها برخوردار است که باید سازمان مربوطه را در مسیر پیشرفت قرار دهند. همانطور که این افراد برای پیشرفت سازمان در حال تلاش هستند، باید سلامت جانی و امنیت نیز داشته باشند.

از مهم‎ترین شرح وظایف حراست فیزیکی می‎توان به برقراری امنیت برای کارکنان سازمان‏ها اشاره کرد. این وظیفه برای حراست مجتمع‎های تجاری و مسکونی نیز وجود دارد. در واقع حراست این مجتمع‎ها هم باید از ساکنین به خوبی حفاظت کنند. این مورد در شرح وظایف حراست در ادارات دولتی نیز دیده می‎شود.

حضور به‏موقع در شرایط حساس

یکی از وظایف مهم افراد شاغل در زمینه حراست فیزیکی این است که در مواقع درگیری حضور سریع داشته باشند. در چنین مواقعی نیروهای حراست و همچنین مدیریت حراست باید از درگیری جلوگیری کرده و همچنین افرادی که در درگیری دخیل بوده‎اند را به بیرون از مجموعه هدایت کنند.

در واقع این مورد جزو شرح وظایف حراست در ادارات دولتی، دانشگاه و... است که آرامش را برای باقی افراد فراهم کنند. در برخی از موارد نیز مسئول حراست باید گزارش درگیری را به مراجع بالاتر ابلاغ کرده و برای رفع مشکل تلاش کند.

همکاری با دیگر واحدها در زمان وقوع حوادث طبیعی

از دیگر وظایف حراست ادارات، مجتمع‏های مسکونی و... می‏‎توان به همکاری آن‏ا با دیگر واحد واحدها در زمان وقوع حادثه‏های طبیعی اشاره کرد. همانطور که اشاره شد، تامین امنیت برای افراد، در بین مسئولیت‏‎های حراست، در رده اول قرار دارد.

از این رو، در صورتی که برخی از حوادث طبیعی از قبیل آتش‎سوزی، زلزله، سیل، طوفان و... رخ داد، بخش حراستی باید به خوبی با واحدهای امدادرسانی همکاری داشته باشند. این مورد جزو اصلی‏ترین شرح وظایف نگهبان و انتظامات نیز محسوب می‌شود.

تحت نظر داشتن ورود وسایل نقلیه به داخل سازمان یا مجتمع

تحت نظر داشتن ورود وسایل نقلیه و همچنین رفت و آمد افراد به درون مجموعه، یکی از وظایف مهم حراست به شمار می‎آید. در برخی از مجموعه‎ها مانند شرکت‎های نفت و گاز که حساسیت کاری بالایی دارند، به منظور برقراری آرامش بیشتر و همچنین مدیریت ساده‏تر، رفت و آمد وسایل نقلیه و افراد محدود می‎شود. با توجه به این موضوع، وسایل نقلیه و افراد باید بعد از اخذ مجوز از بخش حراست، به محوطه وارد شوند. بروز هر مشکلی در این زمینه برعهده حراست است.

برقراری امنیت برای ارباب رجوع

یکی از اصلی‎ترین هدف‎های هر مجموعه یا شرکتی، جلب رضایت ارباب رجوع است. بنابراین بخش حراست نیز باید به ایمنی ارباب رجوع اهمیت داده و به فکر سلامت آن‏‎ها باشد. در واقع مسئولین حراست باید دقت کنند که ارباب رجوع، در زمان ورود به مجموعه، با امنیت کامل به امور خود رسیدگی می‎کند.

نظارت بر سیستم الکترونیکی

همانطور که اشاره شد، نیروهای حراست وظایف بسیار زیادی دارند. آشنایی با تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی یکی دیگر از وظایف حراست است. این تجهیزات در اغلب شرکت‎ها و ادارات، جزو هسته‎های بسیار مهم به شمار می‏آیند.

بنابراین نیروهای حراست باید از اتفاقاتی که این تجهیزات را در معرض خطر قرار می‎دهند، جلوگیری کند. البته آموزش این کار، جزو شرح وظایف کارشناس مسئول حراست است و او باید نکات کلیدی در این زمینه را به کارکنان این نهاد گوشزد کند.

ارائه مشاوره به مدیر سازمان

با توجه به اینکه حراست یک مجموعه، اشراف کاملی بر روی کلیه اعضا و ساکنین مجموعه مربوطه دارد و از اطلاعات بسیار زیادی برخوردار است، می‎تواند در موارد متعددی در نقش یک مشاور برای مدیریت عمل کند. البته این موضوع زمانی امکان‎پذیر است که مسئولین حراست به طور کامل بر اتفاقات روزمره نظارت داشته و از تخصص کافی هم برای ارائه مشاوره برخوردار باشند.

پیشگیری از بروز فساد و عدم دریافت رشوه

افرادی که لباس حراست بر تن دارند، نباید تحت هیچ شرایطی پیشنهاد رشوه را بپذیرند. حتی اگر مبلغ رشوه بسیار اندک بوده و موضوع مربوطه نیز اهمیت چندانی نداشته باشد، حراست باید گزارش پیشنهاد رشوه را به مراجع بالاتر ابلاغ کنند.

از طرفی مسئولین حراست نباید اجازه بروز فساد در سازمان‏ها یا شرکت‎ها ‏را بدهند. فرقی نمی‎کند که فساد توسط چه شخص و کدام چارت سازمانی به انجام برسد، در هر صورت باید از وقوع آن جلوگیری شود. از دیدگاه سازمان برنامه‏ریزی و مدیریت، واژه فساد به معنی اقدامات یک سازمان یا پرسنل است که هدف آن سواستفاده شخصی برای خود یا سایر اشخاص است.

این اقدامات می‎توانند شامل موارد زیر باشند:

  • نقض مقررات اداری و سازمانی
  • ایجاد تغییر غیرقانونی در مقررات
  • کند کار کردن یا کوتاهی در به انجام رساندن وظایف شغلی
  • خودداری از خدمت به ارباب رجوع
  • عدم شایسته‏سالاری

انجام چنین وظایفی به وسیله مسئولین حراست می‎تواند امنیت پرسنل، ارباب رجوع، دارایی‎ها و اطلاعات مهم سازمان یا ادارات را تامین کند. در واقع حراست با جلوگیری از بروز فساد، کمک بسیار زیادی به ایجاد یک محیط کاری مطمئن و امن خواهد کرد.

جمع‎بندی

همانطور که اشاره شد، حراست یک مجموعه وظایف بسیار زیادی دارد که نگهبانان باید تمامی آن‎ها را به بهترین شکل انجام دهند. حراست سازمان یا مجتمع مسکونی، در واقع قلب امنیتی آن است. با وجود چنین نهادی، کلیه اجزای یک سازمان، در مقابل مشکلات و خطرات مختلف محافظت می‌شوند. به طور کلی اگر به دنبال ورود به شغل حراست هستید، حتما باید وظایف ذکر شده در این مطلب را در نظر داشته و از توانایی عمل به این وظایف، اطمینان داشته باشید.

نظر شما