شناسهٔ خبر: 66677214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجلیل چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلی

پروفسور قدیر نوری قنبلانی دکتری حشره‌شناسی، بنیانگذار و چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلی طی آئینی با حضور مسئولان و دانشگاهیان تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

تجلیل چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی روز چهارشنبه در آئین تجلیل و تکریم قدیر نوری قنبلانی چهره ماندگار، بنیانگذار دانشگاه محقق اردبیلی و حشره‌شناس شهیر در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: کتاب و عالم دو عامل انتقال علوم و معارف به نسل‌های بشری است و امتی که موصوف به امت "اقرا باسم ربک" است، باید کتابخوان باشد اما در یک سال کتاب نمی‌خواند جای بسیار تاسف دارد.
وی افزود: ادبیات مدیران ما باید در تراز اول ادب فارسی باشد و در ردیف منشات فراهانی سخن بگویند زیرا ثروت لغوی برای هر مدیر، فرمانده و مسئول لازم است اما وقتی به گفتار برخی مدیران تامل می‌کنیم که می‌گویند"من می‌فرمایم، من تشریف می‌آورم و ..." انسان بسیار متاسف و متاثر می‌شود.
امام جمعه اردبیل گفت: کلمه و استخدام کلمه حرمت خاصی دارد و معروف است که یک شاعر عرب با کلمات، پرچمی برافراشته بود و در ادوار گذشته، تاریخ وصاف در مدارس ما تدریس می‌شد و اکنون نیز باید همه طالب علم باشند و قدر منابع و مراجع معتبر و آموزنده را دریابند.
آیت‌الله عاملی تصریح کرد: کتاب، هر چند گران اما در دسترس است و من نایاب‌ترین کتاب‌ها را برای خودم پرینت کرده‌ام و بازدید چهار ساعته مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب نشانگر اهمیت کتاب و مطالعه است و آینده بشر بر گذشته آن بنا می‌شود و باید زیرساخت‌هایی از مصالح علمی محکم داشته باشد.
وی افزود: دومین عامل انتقال علم، معلم و عالم است و معلم در انتهای خط تمام تحولات علمی ایستاده است و اگر پایاپای تحولات علمی دنیا حرکت نکنیم، باخته‌ایم و امروز از عزیزی تجلیل می‌کنیم که سابقه نفیسی دارد و ثروت اصلی کشور، نه چاه‌های نفت بلکه چنین دانشمندانی است که علم تولید می‌کنند.
نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید به سراغ ایده‌های تبدیل علم به ثروت برویم که اصل ثروت و سرمایه همینجاست و در دنیا قدرت بهره‌وری به حد اعجاز رسیده است و در هر دوره که نیازهای بشر افزایش می‌یابد، دست بشر برای بهره‌مندی از سفره علم نیز بازتر می‌گردد.
آیت‌الله عاملی با گرامیداشت مقام علمی دکتر قدیر نوری گفت: عزیز دیگری از خانواده ایشان یعنی "قدرت نوری" در اقدامی خیرخواهانه حدود ۸۶۰ میلیارد ریال را برای تامین تجهیزات بیمارستانی هبه کرده است و این قبیل خدمات ماندگار متاثر از علم و آگاهی، هرگز فراموش نخواهد شد.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این آئین با اشاره به جایگاه علم در بیانات و احادیث اولیای الهی اظهار کرد: باید نسل جوان ما از مفاخر ایران و استان مطلع باشد و دشمن می‌خواهد نخبگان ما را به سوی خود بکشد و ما به شدت به الگوسازی و تکریم عالمان و بزرگان علم نیازمندیم.
اسماعیل چمنی افزود: رفت و آمد و تعامل علمی بین کشورها امر مبارکی است اما نباید به خروج نخبگان و دانشمندان کشور نیانجامد و استان اردبیل همواره به داشتن بزرگان علمی مفتخر بوده است و دکتر قدیر نوری نیز با بنیان نهادن دانشگاه محقق اردبیلی، عشق به وطن و زادگاه خویش را ابراز داشته است.
وی گفت: دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان دومین مرکز جامع علمی به رتبه‌بندی اخیر تایمز ۲۰۲۴ وارد شده و این مرکز علمی در حوزه مواد رتبه نخست، در حوزه انرژی رتبه ششم و در حوزه کشاورزی رتبه هفتم کشور را داراست.
رونمایی از سردیس پروفسور قدریر نوری و اهدای الواح تقدیر به این دانشمند و محقق از بخش‌های دیگر آئین تکریم و تجلیل بود.

نظر شما