شناسهٔ خبر: 66676156 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه اردبیل:

پابه پای تحولات علمی حرکت نکنیم، باختیم

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ایران اسلامی ما اگر پابه پای تحولات علمی حرکت نکند ما عرصه را به نظام سلطه باخته ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی صبح چهارشنبه در مراسم تجلیل از چهره ماندگار دانشگاه محقق اردبیلی پروفسور «قدیر نوری قنبلانی» در سالن خودسیانی اردبیل اظهار کرد: ما سر سفره عالمان و مفاخر علمی و دینی نشسته ایم و این خود نماد مدنیت و فرهنگ غنی و فاخر ماست.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ای که به علم و قدرت واقعی آن بها ندهد جامعه بی رحمی است که بزرگان آن فراموش شده و ما نمی توانیم برای نسل های آینده تراث ارزشمندی را به یادگار بگذاریم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری گفت: اولین عامل انتقال علم کتاب است و امتی که با «اقرا» آشنا شده نباید کتاب را به پستوی بی مصرفی بیندازد.

عاملی افزود: متاسفانه برخی از مدیران، نمایندگان و حتی وزرا و معاونین رییس جمهور با بی توجهی و غفلت به میراث ادبی این کشور حتی در ساده ترین سخنرانی ها و نگارش نامه استخدام کلمات و واژه یابی مناسب را فراموش کرده اند.

وی ضرورت آشنایی نسل حاضر و آینده را با میراث عظیمی همچون تاریخ وصاف، نصاب السبیان و تراث عظیم ادبی دیگر یادآور شد و بیان کرد: ما به وجود شخصیت هایی نظیر علامه امینی و سایر اعجوبه های فرهنگ و ادب این سرزمین افتخار می کنیم که توانسته اند آثار ارزشمندی را از خود به یادگار بگذارند.

رییس شورای فرهنگ عمومی اردبیل بازدید ۴ ساعته مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب را دارای پیام ارزشمند در بها دادن به کتاب به عنوان کانون خردگرایی یاد کرد و گفت: اگر غربی ها نظیر مولوی، حافظ، شبستری و ... را داشتند امروز طوفانی از تبلیغ به راه می انداختند و چنین مفاخری را قدر می دانستند.

عاملی دومین عامل تقویت بنیه علمی و کمک به زیرساخت کشور را ارج نهادن به معلم و عالم دانست و تصریح کرد: آخر خط تحولات علمی معلم قرار دارد و تمام عزت و شوکت یک کشور در گرو نفس پاک معلم است.

وی تحولات علمی را در جهان یادآور شد و گفت: اگر پابه پای تحولات علمی حرکت نکنیم رقابت را در عرصه تحولات علمی باخته ایم و ضروری است تا قدر سرمایه های علمی کشور را دانسته و آنها را مورد صیانت قرار دهیم.

امام جمعه اردبیل افزود: باید به سراغ ایده تبدیل علم به ثروت حرکت کنیم چرا که این موضوع در دانشگاه های مختلف دنیا در حال رخداد است و ما نباید از قافله ژنتیک که ثروت آینده دنیا در دست چنین علومی است عقب بمانیم.

عاملی ادامه داد: قدرت بهره وری به مرز اعجاز رسیده و باید کشور ما نیز در پیشبرد اهداف موثر این حوزه پیشتاز عمل کرده و با قدر دانستن سرمایه های علمی و نخبگان کشور در این بخش پیشتاز عمل کند.

وی با تجلیل از شخصیت استاد «قدیر نوری قنبلانی» به عنوان بنیانگذار دانشگاه محقق اردبیلی و فارغ التحصیل ارشد رشته کشاورزی اظهار کرد: استان کشاورزی خیز اردبیل به وجود چنین نخبه و نابغه علمی نیاز دارد و باید از این ظرفیت علمی بیش از این استفاده کنیم.

نظر شما