شناسهٔ خبر: 66677200 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

سخنگوی قوه قضائیه:

دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه علنی است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه، گفت: این رسیدگی به صورت علنی برگزار می‌شود و افراد می‌توانند آزادانه در این دادگاه شرکت کنند و از موضوعات آن مطلع شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت دهه کرامت اظهار کرد: پیشاپیش روز گرامیداشت روابط عمومی را هم صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: روز گذشته، روز پاسداشت زبان فارسی و حکیم بزرگ ابولقاسم فردوسی بود،کسی که تلاش کرد زبان فارسی را به عنوان یکی از زبان های بزرگ و مطرح به جهانیان معرفی کند. در همین رابطه یادی میکنیم از بیانات رهبری درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی، ایشان فرمودند: "روح توحید، توکل، اعتماد به خدا در سرتاسر شاهنامه جاری است و این را میتوان استخراج کرد، فهمید و دید."

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به برپایی دادگاه جنایات گروهک تروریستی منافقین گفت: این گروهک در ادامه خیانت های پنهان پیش از انقلاب، پس از انقلاب نقش خود را در خیانت به مردم جمهوری اسلامی ایران نشان داد.

وی گفت: کیفرخواستی در این خصوص تهیه شده و پرونده در حال رسیدگی است. جریان انحرافی که هم پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب وجود داشت. این یکی از مطالبات بر زمین مانده از دستگاه قضایی بود که هر چند با تأخیر اما به این مطالبه پرداخته شد.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: امیدواریم امروز صاحبان تفکر و قلم این دادگاه را تبیین کنند. این جریان انحرافی با سوءاستفاده از احساسات پاک جوانان جنایات زیادی در داخل و خارج از کشور رقم زد؛ ما نباید اجازه دهیم که‌این جنایت ها تکرار  و جوانان در دام های عنکبوتی این گروهک تروریستی گرفتار شوند.

جهانگیر با اشاره به هوشمندسازی دستگاه قضائی بیان کرد: در بخشی از انتصاب رئیس قوه قضائیه که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. از همین رو ۴۰ درصد راهکار‌های جدید سند تحول و تعالی قوه قضائیه در ارتباط با هوشمندسازی است.

وی در ادامه گفت: امروز وکلا و کارشناسان می توانند بدون مراجعه به محاکم و دفاتر قضائی درخواست‌های خود را ثبت کنند. روزانه ۳۰ هزار نفر از کارشناسان و وکلا وارد سامانه‌های عدلیه می‌شوند و بیش از ۲۴۰ هزار درخواست خود را پیگیری می کنند. این امر اطاله دادرسی را کاهش می‌دهد. امروز از سراسر دنیا و در ۲۴ ساعت شبانه روز امکان دسترسی به سیستم عدلیه وجود دارد.

دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه علنی است

جهانگیر در خصوص برگزاری دادگاه پسران معاون سابق قوه قضائیه و انتشار آن در یک رسانه گفت: این مسئله مبارزه با فساد حتی اگر در رابطه با فرزندان مسوولان کشور و با دستگاه قضائی مرتبط باشد، یکی از افتخاراتی است که قوه قضائیه در آن پیشتاز است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه نشان داده که در مبارزه قاطع با مظاهر گوناگون فساد هیچ خط قرمزی را قائل نیست و در این خصوص می تواند قاطعانه و بدون ملاحظه کاری و پنهان کاری اعلام و فعالیت کند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: این رسیدگی (دادگاه پسران معاون سابق قوه قضائیه) به صورت علنی برگزار می‌شود و افراد می‌توانند آزادانه در این دادگاه شرکت کنند و از موضوعات دادگاه مطلع شوند.

وی در خصوص انتشار محتویات این دادگاه گفت: همانگونه که بارها اعلام شده، چه در خصوص این دادگاه و چه دیگر دادگاه ها ما با محدودیت و ممنوعیت های قانونی مواجه هستیم و موضوع در مرحله اتهامی و در حال رسیدگی است؛ لذا اطلاع رسانی با شرایط و ضوابطی است که قانون پیش بینی کرده است. در صورتی که دادگاه صلاح بداند، منتشر و اطلاع رسانی خواهد شد. دادگاه به صورت علنی برگزار می شود. در مورد انتشار محتویات رسیدگی هم دادگاه تصمیم می‌گيرد.

آخرین وضعیت پرونده مسمومیت با مشروبات الکلی در شیراز

جهانگیر در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پرونده ای در خصوص مسمومیت با مشروبات الکلی در استان شیراز تشکیل شده است،مجازات این افراد چگونه خواهد بود؟ گفت: پرونده ای در رابطه با این موضوع در دادسرای شیراز مطرح شده است. سه نفر از متهمین به اتهامات مشارکت در قتل شبهه عمدی و خرید و فروش مشروبات الکلی و شرب خمر بازداشت شده اند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در آن مهمانی ۲۴ نفر حضور داشتند که ۶ نفر از آنان دچار مسمومیت شدند و یکی از افراد حاضر در این مهمانی فوت شد، صاحب باغ که گفته می شود تهیه کننده مشروبات الکلی است، بازداشت شده و در رابطه با اتهامات سایر افراد مرتبط در این پرونده احضار شدند و تحقیقات در حال انجام است. محل هم پلمب شده است.

وی بیان کرد: دستگاه قضائی نشان داده در خصوص این مسائل احکام مورد نظر و قاطع خود را به اجرا گذاشته است و در موارد مشابه، چندی پیش موردی که در استان البرز شاهد بودیم، با دستور قاطعی که ریاست قوه قضاییه در این رابطه داشت، چهار حکم اعدام از باب افساد فی الارض و حبس های طویل المدت برای عاملان فروش و مرتکبین تولید و توزیع که منجر به مسمومیت، نابینایی، معلولیت شده بودند، صادر شد. مردم مطمئن باشند در موضوعات مشابه نظام قضائی برخورد قاطع خواهد داشت.

هیچ کالای فاقد استاندارد اجازه ترخیص ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره ورود قوه قضاییه به ادعای فردی درباره ترخیص روغن‌های آلوده گفت: ریاست قوه قضاییه به این موضوع ورود کرد و به دادستان‌ها دستور داد که اجازه ترخیص هیچ محصول فاقد استانداردهای لازم چه روغن و چه کالاهای دیگر داده نشود.

وی ادامه داد: روغن‌های ترخیص شده از حداقل استانداردهای لازم برخوردار بود همچنین در خصوص روغن‌های مطرح شده و براساس آخرین گزارش، در رابطه با این روغن‌ها تصمیم‌گیری نشده و اکنون در انبار نگهداری می‌شود و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ شکایت علیه این شرکت و مالکان در دستگاه قضایی مطرح شده و پرونده در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: شناسایی اموال متهم در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار دارد و ضابطان با تلاش و پیگیری درصدد هستند تا اموال مردم را بازگرداند و جبران خسارت صورت گیرد.نکته قابل توجه این است که با دستور ریاست قوه قضاییه از همه ظرفیت‌های قانونی برای استرداد اموال تا قبل از مرحله رسیدگی به پرونده استفاده می‌شود تا زمینه برگشت وجوه مردم فراهم شود.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تبدیل حکم بابک زنجانی و اینکه حکم افراد دیگر در این پرونده از جمله زیبا حالت منفرد موسوم به جعبه سیاه بابک زنجانی چه تغییری خواهد یافت؟، گفت: مجازات بابک زنجانی مطابق تبصره ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی تبدیل شد و در مورد سایر محکومان تاکنون هیچ اقدام جدیدی رخ نداده است و در صورت اقدام جدید اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

اتهامات مهدی افشار نیک امنیتی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی افشار نیک گفت: اتهامات فرد نامبرده هیچ ارتباطی با وظایف خبرنگاری در حیطه اطلاع رسانی و شغل وی نداشته بلکه اتهامات وی امنیتی است و به دلیل ممنوعیت قانونی برای پرداختن به جزییات، در زمان لازم درباره این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افشای اطلاعات حساب‌های بانکی ممنوع است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره افشای اطلاعات حساب‌های بانکی گفت: کنترل حساب‌های بانکی جز در مواردی که برای کشف جرم یا تحقیقات باشد ممنوع است و دستگاه قضایی با انتشاردهندگان اسناد مالی مردم که مخل امنیت و حریم خصوصی مردم باشد، قاطعانه برخورد میکند و این مسأله قابل پیگرد است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه بدون در نظر گرفتن سوابق، سلایق و میزان وابستگی به گروهها موضوعات را بررسی می‌کند و در این زمینه به افشاگران هشدار می‌دهد که دستگاه قضایی رفتار های غیرقانونی را برنمی‌تابد و هرگاه موضوع امنیت روانی و حریم خصوصی مردم مطرح باشد از باب حفظ حقوق عامه ورود میکند و در این زمینه پیشقدم است.

آخرین اقدامات در پرونده بیماران پروانه‌ای

جهانگیر در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اقدامات در پرونده مربوط به بیماران پراوانه‌ای با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه دولت مستکبر آمریکا و برخی از دولت‌های اروپایی علی‌رغم ادعا‌هایی که به‌عنوان حمایت از مردم دارند، گفت: این دولت‌ها علاوه بر اینکه آحاد ملت را تحت‌فشار قرار داده‌اند، برای بیماران خاص به ویژه بیماران صعب‌العلاج نیز گرفتاری‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند.

وی گفت: آمریکا با استفاده ابزاری از دارو و تجهیزات خاص بیماران، به‌صورت مزورانه کودکان، جوانان، زنان و مبتلایان به بیماری‌های خاص را با رنج بیشتری روبه‌رو کرده و آنان را از دسترسی به دارو که حق طبیعی آنهاست محروم کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها به دلیل عدم دریافت دارو‌های لازم با گرفتاری و از دست دادن جان عزیزانشان روبه‌رو می‌شوند، گفت: دستگاه قضایی به‌عنوان وظیفه حاکمیتی و ذاتی خود در جهت احقاق حقوق بیماران هم در داخل و هم در داخل از کشور در حال انجام اقداماتی است.

سخنگوی قوه قضاییه به دادگاه حقوقی شکایت بیماران مبتلا به تالاسمی و بیماران موسوم به پروانه‌ای اشاره کرد و گفت: این دادگاه‌ شکایات این بیماران را در دستورکار قرار داده و در حال برگزاری است. معاونت بین‌الملل و ستاد حقوق بشر با همکاری تنگاتنگی که با وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشته، تلاش می‌کنند که از طریق طرح موضوع در مراجع بین المللی بتوانند نسبت به احقاق حقوق بیماران اقدامات بین‌المللی را داشته باشند. از این رو این موضوع در دستور کار قوه قضاییه و دولت قرار دارد که نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نظر شما