شناسهٔ خبر: 66671979 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

شکست دردناک کینگ لینگ تاگا، پیکاپ دورگه چینی-ژاپنی در بازار ایران

صاحب‌خبر -

کینگ لینگ تاگا از جمله پیکاپ‌هایی بود که به‌دلیل مشخصات جذابش، در زمان رونمایی توسط پادران موتور سروصدای زیادی به پا کرد. اما سرنوشت تاگا در ایران به کجا رسید؟

در زمان رونمایی کینگ لینگ تاگا توسط پادران موتور و با توجه به مشخصات قابل توجه این پیکاپ چینی-ژاپنی، انتظار می‌رفت که این محصول به یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین پیکاپ‌های بازار بدل شود.

البته با وجود زیرساخت‌های پیکاپ ایسوزو دی مکس و با در نظر گرفتن وعده‌های پادران موتور، چنین موفقیتی چندان دور از انتظار هم به‌نظر نمی‌رسید؛ ولی حالا و بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، وضعیت پیکاپ تاگا در بازار ایران بر خلاف انتظارات اولیه است.

کینگ لینگ تاگا ؛ داستان شکست یک پیکاپ چینی-ژاپنی در بازار ایران

پیکاپ تاگا یک پیکاپ دورگه چینی-ژاپنی محسوب می‌شود که در ششم تیر ماه 1401 توسط پادران موتور رونمایی و در اندک زمانی بعد از آن وارد نمایشگاه‌های خودرویی در سراسر کشور شد.

نسخه دیزلی این پیکاپ از یک پیشرانه 3 لیتری و چهار سیلندر توربو دیزل برخوردار است که قادر به تولید قدرت 138 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر است. نسخه بنزینی تاگا نیز یک پیشرانه 1.8 لیتری توربو GDi دارد که قدرت 227 اسب بخار و گشتاور 310 نیوتن‌متری را ارائه می‌کند.

پیکاپ تاگا پادران موتور پیکاپ تاگا پادران موتور

در نسخه دیزلی، یک گیربکس پنج سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو را دارد؛ در حالی که در نسخه بنزینی، یک گیربکس شش سرعته دستی این نقش را ایفا می‌کند.

در مورد امکانات رفاهی و ایمنی نیز باید گفت این خودرو از دو کیسه هوا، تریم داخلی از جنس چرم مصنوعی، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی با پنل کنترل روی کنسول، دوربین 360 درجه، صندلی هشت حالته برقی راننده، کروز کنترل، گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، زیرآرنجی و شارژر USB در ردیف عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، تهویه اتوماتیک، جلوآمپر دیجیتالی، دوربین ثبت وقایع، آینه‌های تاشو برقی با گرم‌کن، رینگ آلومینیومی، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها، رادار خطی و غیره برخوردار است.

با وجود همه این جذابیت‌ها، تاگا نتوانسته به موفقیتی که انتظار می‌رفت برسد و این روزها در بازار داخلی وضعیت خوبی ندارد.

حذف بی‌سروصدای پیکاپ تاگا از بازار ایران

کینگ لینگ تاگا بعد از رونمایی در تیر ماه 1401، در بسیاری از دیگر رویدادهای خودرویی دیگر کشور نیز حضور یافت و حتی صحبت از مونتاژ آن در ایران در میان بود. پادران موتور مشخصا انتظار داشت تاگا به یکی از پرتیراژترین و موفق‌ترین پیکاپ‌های بازار داخلی بدل شود؛ چرا که در فروردین 1402، مدیر بازاریابی و روابط عمومی پادرا در پاسخ به سوالی درباره دلیل انتخاب این پیکاپ گفته بود بی‌تردید انتخاب یک پیکاپ متفاوت و خاص برای این کلاس شدیدا رقابتی، بی‌علت و بدون فکر نبوده است.

در ادامه و در 20 تیر ماه 1402، خبر پلاک شدن نخستین نسخه‌های وارداتی تاگا منتشر شد. این پیکاپ که در آن زمان در قالب CBU یا Completely Built Up به کشور وارد شده بود، در نمایندگی‌ها با قیمت حدود 2.4 تا 2.5 میلیارد تومانی برای فروش آگهی شد.

تاگا تاگا

دومین محموله وارداتی پیکاپ تاگا نیز در آبان 1402 و در تیراژ 40 دستگاه به کشور وارد شده و به نمایندگی‌ها ارائه شد. در ادامه، شرایط فروش تاگا در نمایشگاه زاهدان اعلام شد و علاوه بر این، تعدادی از نسخه‌های تاگا نیز به نیروهای مسلح ارائه شد. با این اوصاف و با همه سروصدایی که تاگا به پا کرد، در حال حاضر کمتر از 300 نسخه از این پیکاپ وارداتی در دست مشتریان فعال است و به‌طور کلی نیز خبر خاصی درباره آن در میان نیست.

از سویی، نسخه‌های به فروش رسیده تاگا نیز وضعیت مناسبی ندارند و برخی از خریداران با مشکلاتی مانند عدم امکان فروش خودرو یا کمبود قطعه مواجه هستند. همچنین به‌دلیل عرضه محدود کینگ لینگ تاگا، قطعه‌فروشان انگیزه خاصی برای عرضه تجهیزات آفرودی و دیگر لوازم جانبی این خودرو ندارند و در نتیجه، اگر خریداران به‌دنبال چنین قطعاتی باشند، به‌سختی قادر به یافتن آن‌ها خواهند بود.

بر اساس آنچه تا اینجا گفتیم، شکست تاگا در حال حاضر محرز است. حال باید دید برنامه‌های پادران موتور برای تاگا چیست و آیا واردات و عرضه مجدد این خودرو را ادامه می‌دهد یا باید همین حالا با کینگ لینگ تاگا خداحافظی کنیم؟

همچنین بخوانید:
کینگ لینگ تاگا H ، پیکاپ جدید پادرا دیزل یک خودرو چینی است نه ایسوزو ژاپنی پیکاپ کینگ لینگ تاگا با پلاک ملی وارد بازار شد اولین ویدیوی تبلیغاتی پیکاپ کینگ لینگ تاگا، آفرودر جدید بازار ایران منتشر شد تویوتا لندکروزر تک-۶ ، غول شش چرخ ژاپنی برای کاربردهای نظامی

نظر شما