شناسهٔ خبر: 66670213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رییسی: عقب‌ماندگی‌ها در اجرای عدالت را باید جبران کنیم

خبرگزاری فارس

رییس جمهور با بیان این که مباحث علمی و نظری در زمینه شناخت عدالت و مبارزه با فساد ضروری است، گفت: باید رصد کنیم ببینیم بعد از ۴۵ سال کجا به عدالت عمل کردیم و کجا عقب ماندیم و تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

 سید ابراهیم رئیسی، امشب در اختتامیه کنگره جهانی امام رضا علیه السلام در تالار قدس حرم مطهر رضوی با اشاره به قرائت پیام رهبر انقلاب در افتتاحیه این مراسم اظهار کرد: فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در آغاز کنگره و مطالبی که مراجع عظام فرمودند نکات محوری قابل توجهی برای استفاده همه بود.

وی افزود: انسان دارای کرامت ذاتی بوده و از سایر موجودات عالم برتر و همه موجودات برای انسان است. سخن از کرامت ذاتی نیست، سخن از کرامت اکتسابی است، آنچه در پرتو آموخته‌های امام رضا (ع) می‌توان به آن جایگاه رسید؛ بنابراین معرفت امام و حجت خدا، معرفت و دلدادگی نسبت به امام و عمل براساس آنچه ایشان و اولیای دین فرمودند برای انسان سالک الی الله اصل است که راه سعادت را برای خود و جامعه بشناسد.

رئیس جمهور با بیان این که امام رضا (ع) بیش از امامان و پیشوایان دیگر نسبت به امامت و ولایت تاکید دارند، ادامه داد: معرفت امام و حجت خدا، معرفت و دلدادگی نسبت به امام و عمل براساس آنچه ایشان و اولیای دین فرمودند برای انسان سالک الی الله اصل است که راه سعادت را برای خود و جامعه بشناسد.

افرادی عادل هستند، اما حاضر نیستند پرچم عدالت‌خواهی به دست بگیرند

وی تصریح کرد: سخن از عهد است نه رای. رای مغتنم است و هر کس رایی دارد، اما سخن ما از آموخته‌های قرآن و ولایت است. رای کجا و عهد کجا؟ امت با امام عهد دارد و این پیمان و عهد در فرهنگ قرآنی و دینی ما بسیار مستحکم است. بین امام و عموم کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند پایبندی به این عهد بسیار اهمیت دارد.

رییس جمهور با بیان این که ما برای اجرای عدالت به شاخص نیاز داریم و شاخص عدالت هم علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) است، گفت: در زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش و ارتباطات‌اجتماعی می‌خواهیم اجرای عدالتی کنیم که امام رضا (ع) می‌پسندد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی مفهوم عدالت نیست، تصریح کرد: عدالت در تمام شئون وجود دارد. تمام وجود امیرالمونین (ع) و امام رضا (ع) جلوه عدل است. در باب عدالت سخن بسیار گفته شده و خواهد شد. سخن در زمینه عدالت، عدالت اثباتی، اجرایی و میدانی است که چه باید کرد؟ عدالت در اجرا چگونه عملیاتی و اجرایی خواهد شد؟ این نکته قابل توجه است.

رییسی خاطرنشان کرد: ما یک عدالت‌خواه و یک عادل داریم. افرادی عادل هستند، اما حاضر نیستند پرچم عدالت‌خواهی به دست بگیرند و برای اجرای عدالت ضرر کنند. امیرالمومنین (ع) عدالت‌خواه بود نه فقط عادل. عدالت‌خواهی وجود مقدس امام رضا (ع) در مدت ولایت‌عهدی ایشان بسیار قابل مطالعه است.

آنچه امیرالمومنین (ع) در عهدنامه خود برای مالک اشتر دارند، جلوه آن در سلوک امام رضا (ع) است. امام رضا (ع) پرچم عدالت‌خواهی بیان کردند که قابل مطالعه است. هجرت امام رضا (ع) بعد از هجرت پیامبر (ص) از هجرت‌های تمدن‌ساز برای عالم بشریت بود.

مبارزه با تبعیض در جمهوری اسلامی، اساس است

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که عدالت اهمیت بسیاری دارد، اما شاخص اجرای عدالت چیست، گفت: این موضوع باید در کمیته‌های فعال این کنگره بحث شود.

رییس جمهور با تاکید بر این که رهبری بار‌ها در سخنان خود به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب از عدالت سخن گفتند، ادامه داد: باید رصد کنیم ببینیم بعد از ۴۵ سال کجا به عدالت عمل کردیم و کجا عقب ماندیم و تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. مباحث علمی و نظری در زمینه شناخت عدالت و مبارزه با فساد ضروری است. شناخت موارد ظلم، تبعیض و فساد و مبارزه با آن در جمهوری اسلامی، اساس است.

رئیسی بیان کرد: ما به عنوان کسانی که در کنار مضجع نورانی امام رضا (ع) و هدایت و رهبری علما می‌توانیم به سیره رضوی تاسی کنیم کلمات حضرت و شناساندن حقوق همه موجودات و همه زوایای زندگی انسان را در سیره ایشان می‌توان دید و اخذ کرد این‌ها گنجینه‌های ارزشمند نزد ماست مثل عیون اخبار الرضا؛ توجه به دین در جهان امروز بسیار گسترده شده چرا که همگان فهمیدند عدالت و ظلم‌ستیزی حق است و جهان متوجه شده که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است که باید ریشه‌کن شود تا دنیا به آرامش برسد.

وی اظهار داشت: امروز دنیا فهمیده است این نسل‌کشی و کودک‌کشی عدم کارآمدی نظام حقوقی جهانی برای حمایت از مردم غزه است؛ فهمیدند و متوجه شدند نظام حاکم بر دنیا عادلانه نیست باید تبدیل به نظام عادلانه جهانی بشود. کسی فکر می‌کرد دانشگاه‌های آمریکا و در غرب و شرق برای عدالت بپاخیزند و فریاد دفاع از مظلوم نابودی ظالم بزنند؟

رئیس جمهور تصریح کرد: این پدیده‌ای که امروز می‌بینید پدیده خاص دنیا برای شکل‌گیری نظم عادلانه جهانی است؛ چون نظام کنونی ناعادلانه است و خون کودکان غزه به حدی قدرت دارد که می‌تواند به عنوان رژیم صهیونیستی پایان بدهد.

رئیسی افزود: در قتل کودکان در زمان فرعون نتیجه انتقام از فرعونیان و خاتمه حکومت آن شد؛ تردید نداریم که خون بر زمین ریخته کودکان غزه به حکومت صهیونیستی خاتمه خواهد داد. نظم فعلی جهان با همین خون‌ها عوض خواهد شد اگر چه دیگران آن را دور و دیر بدانند، اما ما آن را نزدیک می‌دانیم.

وی تصریح کرد: در بیانات رهبری نکات بسیار ارزشمندی عنوان شد که برای شناخت سیره ائمه اطهار و شناساندن آن به جامعه باید کار عمیقی صورت گیرد و همه ابعاد آن بررسی شود که یکی از مهم‌ترین این ابعاد سیاست و زمامداری از نگاه ایشان است.

رئیس جمهور عنوان کرد: جامعه‌ای که می‌تواند انسان را به سعادت برساند باید عادلانه و عدالت‌محور باشد تا در سایه آن جامعه بتواند رشد کند و جامعه دینی نیز به جایگاه عالی برسد.

رئیسی ادامه داد: خیلی از مواقع سخن از عدالت است، اما نگاه‌ها متفاوت است، اما عدالت بر‌اساس مبانی مثل حدیث سلسله‌الذهب بسیار راهگشاست که می‌فرماید کسی که عفت، شجاعت و حکمت را داشته باشد می‌تواند رشد کرده و به سعادت برسد.

وی بیان کرد: خداوند به موجب رحمانیت خود پیامبران را فرستاد و قرآن فرمود انسان در پرتو ارتباط با وحی می‌تواند به سعادت برسد، چون یک خلقت جان و یک خلقت روح دارد ولذا روح انسان متعالی و جویای سعادت است.

رئیسی تصریح کرد: این سیر نیاز به این دارد که انسان سالک به امام و مقتدا نگاه کند و در تمام شئون بنا بر سیره ائمه اطهار عمل کند.

نظر شما