شناسهٔ خبر: 66664535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

منع واردات اورانیوم از روسیه به آمریكا

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور آمریکا قانون ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه برای سوخت رآکتورهای هسته‌ای را امضا کرد.کاخ سفیدبا اعلام این خبر، تصمیم جدید  بایدن را در راستای کاهش اتکای آمریکا به روسیه برای انرژی هسته‌ای غیرنظامی، همچنین تقویت امنیت انرژی و اقتصاد ایالات متحده عنوان کرد.خبرگزاری رویترز نیز ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه توسط آمریکا را به عنوان یک گام دیگر برای اخلال در تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مطرح کرده است.اعمال قانون جدید ۹۰ روز دیگر آغاز خواهد شد و به وزارت انرژی آمریکا نیز اجازه می‌دهد در صورت نیاز، معافیت‌هایی برای خرید اورانیوم روسیه تا سال ۲۰۲۸ صادر کند.پیشتر سنای آمریکا لایحه منع واردات اورانیوم از روسیه را ۱۲ اردیبهشت امسال تصویب کرده بود.
روسیه بزرگترین صادرکننده اورانیوم غنی‌شده جهان است و ۲۴ درصد سوخت اورانیوم مصرفی نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا از این کشور تأمین می‌شود.
قانون جدیدی که  بایدن امضا کرده، همچنین ۲.۷ میلیارد دلار بودجه را برای تأمین اورانیوم مورد نیاز نیروگاه‌ها از منابع داخلی خود آمریکا آزاد می‌کند.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید قانون جدید اهداف چند جانبه‌ای را که با متحدان و شرکای خود مشخص کرده‌ایم، محقق خواهد کرد؛ از جمله تعهد دسامبر گذشته با کانادا، فرانسه، ژاپن و بریتانیا برای سرمایه‌گذاری جمعی ۴.۲ میلیارد دلاری برای توسعه ظرفیت غنی‌سازی و تبدیل اورانیوم به سوخت هسته‌ای.
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در واکنش به اقدام آمریکا گفته است این تصمیم «توازن ظریف» بین صادرکنندگان و واردکنندگان اورانیوم را از بین می‌برد.
او گفت زیان‌های مالی ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه برای ایالات متحده بسیار بیشتر از کرملین خواهد بود.روسیه هنوز گزارش وضعیت صادرات اورانیوم در سال ۲۰۲۳ را منتشر نکرده، اما بر اساس ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا که ماه گذشته منتشر شد، شرکت دولتی «روس‌اتم» پارسال ۲.۷ میلیارد دلار از صادرات اورانیوم کم‌غلظت درآمد داشته است.
این گزارش می‌گوید نیروگاه‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا حدود ۳۰ درصد و نیروگاه‌های آمریکایی ۲۳ درصد از اورانیوم صادراتی روسیه را خریداری کرده‌اند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما