شناسهٔ خبر: 66663097 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شاهنامه کُردی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از ثبت شاهنامه به زبان کُردی در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فرزاد شریفی؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اظهار کرد: شاهنامه، به عنوان یکی از مواریث کهن ما ایرانیان، از گذشته‌های دور مورد توجه مردم استان ایلام بوده است. این جایگاه رفیع در میان مردم این استان سبب شد که در گذشته‌های دور این سروده‌ها به زبان کُردی ایلام برگردانده شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: هم‌اکنون نیز این اشعار که به صورت سینه به سینه به ما رسیده است در میان مردم استان ایلام به‌ویژه مردمان روستایی و عشایر، که هنوز پیوند خود را با گذشته خود نگسسته‌اند، رواج دارد که این امر اهمیت آن را برای ثبت در فهرست آثار فرهنگی ناملموس کشور، دو چندان می‌کند.

او تصریح کرد: به همین دلیل این اداره‌کل در نظر دارد به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فروسی، پرونده اثر ناملموس شاهنامه به زبان کُردی را برای ثبت به وزارتخانه متبوع ارسال کند.

شریفی ضمن برشمردن اقدامات فرهیختگان و نخبگان استان ایلام، در راستای حفظ و پاسداشت این میراث کهن، به اقدامات افراد شاخصی مانند سیاوش لطفی کار که در این راستا گام‌های مهمی را برداشته‌اند، اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: سیاوش لطفی کاراز پیشکسوتان ادب و فرهنگ در استان ایلام، در سال 1400 توانست برگردان اشعار شاهنامه به زبان کردی ایلامی را در سه مجلد به چاپ برساند که این امر اقدامی مهم در راستای نگهداری و حفظ میراث فرهنگی به جای مانده از گذشتگان است.

انتهای پیام/

نظر شما