شناسهٔ خبر: 66656466 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

مراسم شاهنامه‌خوانی در میراث‌فرهنگی ایلام برگزار شد

معصومه علیمحمدی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از برگزاری مراسم شاهنامه‌خوانی به زبان کردی و فارسی در محل سالن جلسات اداره‌کل خبر داد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی با اعلام این خبر اظهار کرد: امروز به مناسبت ۲۵ اردیبهشت ماه روز بزرگداشت چکامه سرای شعر و ادب پارسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی و فرارسیدن هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها، آیین شاهنامه‌خوانی به زبان کُردی و فارسی با حضور اساتید و پیشکسوتان شاهنامه‌خوان استان در محل سالن جلسات اداره‌کل برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در آغاز این آیین ضمن برشمردن اهمیت و جایگاه ویژه حکیم ابوالقاسم فردوسی در زبان و ادب پارسی و فرهنگ ایرانیان، یکی از رسالت‌های مهم وزارت‌خانه متبوع را معرفی این گونه افراد شاخص و تأثیرگذار و بسط و توسعه جایگاه حاملان فرهنگ والای ایرانی دانست.

او گفت: شاهنامه فردوسی تاثیر بسزایی در ادبیات و زبان استان داشته و داستان‌های آن در جهت‌دهی بخشی از آثار فرهنگی استان نیز تاثیرگذار بوده است.

شریفی همچنین با تأکید بر اینکه حفظ میراث ناملموس از اولویت‌های میراث فرهنگی استان ایلام است، گفت: شاهنامه کُردی بخشی از هویت و پیشینه فرهنگی مردم این دیار است که نباید اجازه دهیم به فراموشی سپرده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام ادامه داد: در این مراسم سیاوش لطفی کار، شاهنامه‌خوان و برگرداننده شاهنامه به زبان کُردی ایلامی و یکی از نوجوانان استان به نام هستی نظریان، شاهنامه خوان کودک، ضمن سرایش اشعاری از شاهنامه، به معرفی اقدامات خود برای معرفی شاهنامه در سطح جامعه ایران پرداختند.

او گفت: درپایان این مراسم از این دو شاهنامه خوان با اهدای جوایز و لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما