شناسهٔ خبر: 66660395 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حمیدرضا خان‌محمدی:

جریان جهادی را به گفتمانی سراسری تبدیل کنیم

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه امروز باید جریان جهادی را با محتوای اصلی خود به گفتمانی سراسری و همه‌جانبه تبدیل کنیم، گفت: معلمان جهادی، جامعه‌ای یک میلیون نفری هستند که ۱۶ میلیون مخاطب دارند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا خان‌محمدیبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی معلمان جهادی امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در محل سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، حمیدرضا خان‌محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت بیان کرد: خدا را شاکریم که اولین دوره جشنواره ملی معلمان جهادی در این ایام برگزار شده است. امروز تجربه‌های موفق معلمان جهادی باید در میان عموم مردم ترویج شود.

وی افزود: اگر بخواهیم نمود بند هفتم سند تحول و گزاره‌های ارزشی تبیین مقام معلم را نشان دهیم، باید به معلمان جهادی اشاره کنیم. معلم به عنوان هدایت کننده و مربی و اسوه امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت معرفی می‌شود. نفس معلم بودن به ذات، متفاوت و غیر قابل رقابت است.

خان‌محمدی بیان کرد: شهیدان رجایی و باهنر، شهید بهشتی و امثال ایشان اسوه معلمی بودند. بسیاری از شهدای جهادی کشور در روستاها به دنبال گمشده اصلی خود بودند. اصل کار نگاهی است که معلمان جهادی بزرگوار به موضوع جهاد داشتند. نام شهید سلیمانی نیز در کنار معلمان جهادی قرار دارد. رویکرد ایشان تبیین بود و همواره مانند یک معلم به تبیین امور برای مردم می‌پرداخت. او در قله‌ای حرکت می‌کرد ‌که مسیر را برای ما روشن کرد. شهید سلیمانی در سخت‌ترین جنگ جهان که همان جنگ سوریه بود، رویکردی را ارئه کرد که این رویکرد همان روحیه جهادی است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند اینکه به فرموده امام(ره) معلمی شغل انبیاست، یک حقیقت قرآنی است. تمامی زندگی پیامبر(ص) با جهاد عجین شده بود. اینکه گفته می‌شود معلم جهادی، بدان معناست که جهاد در نفس معلمی مستتر است و خود معلمی فی نفسه جهادی است. کار انبیا نجات بشریت و ایجاد یک جامعه انسانی برتر است.

لزوم تبیین تفکر دشمن برای خانواده‌ها

خان‌محمدی تصریح کرد: باید جریان جهادی را با محتوای اصلی خود به گفتمانی سراسری و همه‌جانبه تبدیل کنیم. معلمان جهادی جامعه یک میلیون نفری هستند که امروز ۱۶ میلیون مخاطب دارند. امروز در جشنواره معلمان جهادی، معلمانی وارد شده‌اند که جنبه مستتر جهادی بودن معلم را به خوبی آشکار کرده‌اند. بنا به فرموده مقام معظم رهبری تلاشی که به دنبال خارج کردن دشمن از مدار باشد، جهادی است و کاری جهادی است که برای انجام آن همه بپا خیزند.

وی اظهار کرد: دشمن مغز دانش‌آموزان و خانواده ایشان را مورد هدف قرار داده است. لذا تببین تفکر دشمن برای خانواده‌ها بسیار مهم است. باید بدانیم دشمنان تربیت فرزندان ما را هدف قرار داده‌اند. معلم جهادی کار پیامبرگونه می‌کند. امروز هر کسی که کسوت معلمی دارد، کار جهادی می‌کند و عمل پیامبرگونه دارد. 
خان‌محمدی با بیان اینکه تربیت جهادی باید در دبستان انجام شود، گفت: رسالت معلمان فعالیتی بیش از تدریس در ساعات تعریف شده برای مدارس است و باید منتظر باشند تا بتوانند تلاشی جهادگونه انجام دهند. معلمان جهادی به دنبال حل مسئله هستند و خارج از حکمرانی نادرست اداری مسیرها را برای توسعه باز می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته هر تلاشی به معنای جهاد نیست و باید بدانیم که دشمن چه اهدافی را برای ضربه زدن به ما دنبال می‌کند. گفتمان‌سازی باید یکی از اهداف قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر آموزش و پرورش باشد. ویژگی جهادی در وجود معلمان مستتر است و باید این مسئله را به گفتمان تبدیل کنیم. اگر حرکت‌هایی که از سوی معلمان جهادی انجام می‌دهد، به خروجی حقیقی خود برسد، هیچ ارتش و دشمنی نمی‌تواند آن‌ها را از بین ببرد و دشمنان در این مسیر همواره ناامید خواهند بود.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای بخش اول مراسم تجلیل از خانواده شهدا و معلمان جهادی، علی آقامحمدی، جانشین وزیر کشور نیز در سخنانی بیان کرد: جهادی‌های کشور باید این‌گونه بیندیشند که هیچ وقت و زمان کافی برای ارائه خدمت ندارند. 

وی با اشاره به بخش‌هایی از زندگی آیت‌الله شهید مدنی اظهار کرد: ایشان زمانی که حکم امامت جمعه تبریز را از امام(ره) دریافت کردند، به سرعت خود را به تبریز رساندند تا فرمان ولی امر خود را در اسرع وقت انجام دهند و همیشه این‌گونه می‌گفتند که معلوم نیست تا چه زمانی زنده باشیم و باید تا فرصت داریم، خدمت کنیم.  بنده قطعا شهادت می‌دهم که نسل‌های قبلی به خوبی نسل امروز نبوده‌اند. نسل امروز آنچنان مهیا و آماده است که معلمان می‌توانند با عمل و کردار و نفس خود آن‌ها را صیقل داده و تربیت کنند.

بازگشت بازماندگان از تحصیل به آموزش

وی بیان کرد: لوازم و ابزاری که امروز برای ارائه آموزش وجود دارد، به هیچ وجه در گذشته وجود نداشت. ما باید از این ظرفیت برای تربیت صحیح و خدمت جهادی خود استفاده کنیم. امروز بازماندگان از تحصیل می‌توانند در ارتباط با قرارگاه جهادی عدالت تربیتی آموزش و پرورش وارد چرخه تحصیل شوند.

آقامحمدی تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال برکت کار جهادی را روز‌ به روز در میان معلمان بیشتر کند به گونه‌ای که بتوانند با اولیای الهی هم‌زبان شده و در پیشگاه خداوند متعال روسفید باشند. امروز نمونه محصلان ما در اوج قله‌های توسعه و پیشرفت قرار دارند. ان‌شاءالله به دست پربرکت معلمان جهادی کشور جامعه نمونه‌ای ایجاد شود که زمینه‌ساز ظهور باشند.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای بخش دوم برنامه تجلیل از دبیران قرارگاه‌های فعال جهادی کشور، سردار مجتبی باستان، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی نیز طی سخنانی گفت: طبق حدیث معصوم(ع) هر کسی می‌خواهد به دیگران آموزش بدهد ابتدا باید نفس خود را پرورش دهد. معلم جهادی ابتدا خودسازی کرده و سپس، دیگران را می‌سازد. استمرار انقلاب اسلامی به دستان معلمان جهادی رقم می‌خورد.

وی بیان کرد: معلمان جهادی در مسیر صحیح معنویت و اخلاق گام برمی‌دارند‌. اردوهای جهادی مرسوم از حدود سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در ابتدا سخن از اردوی جهادی گفته می‌شد و امروز از مؤمن جهادی نام برده می‌شود. مهمترین نقطه ثقل مؤمن جهادی، همان معلمان جهادی هستند. معلم جهادی، مؤمن جهادی است. تربیت نسل امروز نیز با همین معلمان مؤمن جهادی صورت خواهد گرفت. امروز در مجموعه بسیج با اجرای برنامه‌های مختلف همچون طرح شهید عجمیان، همکاری با گروه‌های جهادی مدرسه‌محور و ... در خدمت معلمان جهادی کشور هستیم.

در ادامه، ضرغام پرنیان، مشاور وزیر و دبیر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور نیز در سخنانی اظهار کرد: امروز بیش از ۱۸ هزار گروه جهادی دانش‌آموزی در کشور فعال است. افتخار ماست که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و بیان منظومه فکری ایشان در این راه گام برداشته‌ایم. 

وی تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۷۰ هزار کلاس درس را در کشور بهسازی کردیم و امسال بیش از ۱۱۰‌ هزار کلاس را در دستور کار داریم. همچنین، امسال شبکه معلمان تراز ظهور را راه‌اندازی می‌کنیم و از ظرفیت‌های بزرگ گروه‌های جهادی برای خدمت‌رسانی به محرومان بهره خواهیم برد.

انتهای پیام

نظر شما