شناسهٔ خبر: 66660241 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رونمایی از الواح هخامنشی و آثار کم‌تر دیده‌شده ایران | سرانجام باقی‌مانده الواح در آمریکا

 الواح هخامنشی استردادشده از آمریکا به ایران، به همراه مجموعه‌ای از آثار تاریخی کم‌تر دیده‌شده از موزه ملی ایران، همزمان با هفته میراث فرهنگی رونمایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، مدیران میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در نشستی خبری، مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را تشریح کردند.

رونمایی از الواح هخامنشی و سرانجام باقی‌مانده الواح در آمریکا

هادی میرزایی ـ مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ از نمایش الواح هخامنشی استردادشده به ایران همزمان با روز جهانی موزه‌ها خبر داد و تاکید کرد: صرف برگرداندن یک شیء و نمایش آن در موزه هدف ما نیست، بلکه پژوهش و دلیل خروج آن از کشور، هدف ماست.

او درباره سرانجام باقی‌مانده الواح هخامنشی که همچنان در اختیار موسسه شیکاگو است و اعزام کارشناسان ایرانی به آمریکا برای بازگرداندن آنها، اظهار کرد: استرداد الواح همچنان درحال پیگیری است. محدودیت‌های بین دو کشور برای اعزام این کارشناسان وجود دارد. بر اساس مکاتباتی که با مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو انجام شده، ارسال آثار بر اساس یک برنامه زمان‌بندی مشخص شده و مجوز اعزام گروه ایرانی هم از سوی دولت صادر شده است، اما منتظر موافقت کشور آمریکا هستیم.

مدیرکل موزه‌ها در ادامه گفت: همزمان با روز جهانی موزه‌ها، از برترین موزه‌ها تجلیل خواهد شد و در ۱۱ استان آثار کمتر دیده‌شده به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین، آثار دیده‌نشده جیرفت پس از ۵۰ سال برای مردمی که حافظ آن بوده‌اند، به نمایش درمی‌آید.

میرزایی همچنین گفت: در هفته میراث فرهنگی در تهران نشستی با مجموعه‌داران و رویداد مشترکی با سازمان آتش‌نشانی خواهیم داشت.

نمایش آثار تاریخی کم‌تر دیده‌شده در ۱۱ استان

فاطمه داوری ـ دبیر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر حفظ و احیای محوطه‌ها و آثار تاریخی ـ با اعلام اینکه هفته میراث فرهنگی از شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته خواهد بود، به برخی رویدادهای برنامه‌ریزی شده برای این مناسبت اشاره کرد، که بزرگداشت زبان و ادب فارسی و روز فردوسی در روز ۲۵ اردیبهشت، بزرگداشت موزه و تقدیر از برترین‌های موزه داری، افتتاح نمایشگاه الواح هخامنشی، افتتاح نمایشگاه آثار کمتر دیده‌شده موزه ملی در ۱۱ استان در روز ۲۹ اردیبهشت، برگزاری نشست سراسری هیأت‌های راهبردی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در کاخ گلستان و نشست مشترک میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی در دانشگاه هنر در روز ۳۰ اردیبهشت، برگزاری نشستی با تشکل‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی، نشست وقف میراث ماندگار با همکاری سازمان اوقاف، نخستین گردهمایی ملی ناظران و نمایندگان استانی صندوق احیا در کاشان، نشست تخصصی طرح‌های جامع حفاظت محدوده‌های تاریخی و مسأله مشارکت اهالی در کاخ گلستان از آن جمله است.

به گفته داوری، قرار است در هفته میراث فرهنگی برخی پروژه‌های حفاظت و مرمت رونمایی و افتتاح شود و نمایندگی‌های استانی انجمن خیرین میراث فرهنگی فعالیت خود را آغاز کنند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای محوطه‌ها و آثار تاریخی درباره رسیدگی به وضعیت فرونشست در محوطه‌های تاریخی، گفت: مقررات ملی فرونشست درحال تدوین است و با تدوین‌کنندگان این مقررات جلساتی خواهیم داشت. یکی از این بخش‌ها، قوانین فرونشست برای آثار و ابنیه تاریخی است.

داوری به پرسشی درباره طرح جدید برای بافت تاریخی شیراز، درحالی که ضوابط ثبت بافت به مسئولان استانی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ نشده است، این پاسخ را داد: در زمانی هستیم که برنامه‌ریزی‌های قبلی به جهت محتوایی نمی‌تواند منطبق بر بافت تاریخی فعلی باشد. ثبت بافت متناسب با درخواست ملی همه‌جانبه بوده است. اکنون نظام برنامه‌ریزی ما نمی‌تواند بر اساس طرح‌های قبلی باشد. اعلام کرده‌ایم از این به بعد نحوه مواجه ما باید با یک بافت ثبت‌شده باشد و نه بافت معمولی.

آسیب‌ها در نقش رستم جدی است

رضا سامه ـ مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی ـ گفت: در هفته میراث ‌فرهنگی کانون توجه ما کودکان و نوجوانان خواهند بود و با دعوت حداکثری از دانش‌آموزان، جشن پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی را در پایگاه‌های ملی و جهانی برگزار خواهیم کرد.

او اضافه کرد: جشنواره عکس کودک با یادگارهای تاریخی نیز به این مناسبت برگزار خواهد شد و کودکان، عکس‌های سلفی خود با بناهای تاریخی ارسال خواهند کرد که علاوه‌بر معرفی عکس‌های برتر، آثار ارسالی در قالب یک دیوارنگاره به نمایش درخواهد آمد. مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی نیز با حضور در بخش اطفال بیمارستان‌ها با عیادت از کودکان بیمار، آنها را برای بازدید از پایگاه‌ها پس از بهبودی، دعوت می‌کنند.

برگزاری نشست سراسری هیأت‌های راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی در محل کاخ گلستان از دیگر برنامه‌هایی است که مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به آن اشاره کرد و افزود: از ۱۰ مدیر برتر تجلیل به عمل خواهد آمد و ۱۴ عنوان کتاب شناخت‌نامه پایگاه‌های ملی و جهانی رونمایی خواهد شد.

سامه درباره مهمترین اقدامات انجام شده برای حفاظت از آثار تاریخی در برابر حوادث طبیعی نیز گفت: ستادی با عضویت تعدادی از دستگاه‌های مرتبط به‌منظور حفاظت از آثار تاریخی در برابر حوادث طبیعی تشکیل شده است.

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی با بیان اینکه در محوطه نقش رستم شاهد آسیب‌های جدی هستیم، گفت: خیلی سال پیش دانشگاه شیکاگو در اینجا حفاری کرده است، با نمایان شدن برخی از آثار صرفاً خاک دستی ریخته‌اند، ‌ که همان‌طور ماند. باید الان نسبت به این وضعیت اشراف شویم. در این باره مدیر پایگاه گزارش مفصلی داده است که در انتهای هفته میراث فرهنگی آقای دارابی ـ معاون میراث فرهنگی ـ از مجموعه بازدید می‌کند و گزارشی داده خواهد شد.

رونمایی از آثار ثبت‌شده از دفاع مقدس

علیرضا ایزدی ـ مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی ـ هفته میراث فرهنگی را فرصت مناسبی برای معرفی بهتر ظرفیت‌های این حوزه، تقویت و ترویج سواد میراثی دانست و بیان کرد: خوشبختانه سواد میراثی در سال‌های اخیر افزایش یافته با این حال نیازمند فعالیت‌های بیشتری در این خصوص هستیم.

او تذهیب را یکی از بی‌نظیرترین آثار هنری ایران معرفی کرد که سال گذشته ثبت جهانی شده است و در این‌باره گفت: مراسمی با هدف بزرگداشت این هنر در هفته میراث ‌فرهنگی و در دوم خردادماه به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد و در روز سوم خرداد، با برگزاری جشن سالروز آزادسازی خرمشهر، از آثار ثبت ملی مرتبط با دفاع مقدس در شهر خرمشهر رونمایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اشاره به تفاهم‌نامه‌هایی مختلفی که در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد، گفت: یکی از ارگان‌هایی که با ما همکاری داشته یا گاهی در تقابل و تداخل قرار گرفته، سازمان اوقاف بوده است، برای اینکه توافقنامه و تفاهم‌نامه‌هایی را که انجام شد پایش کنیم، برنامه‌ای خواهیم داشت.

نظر شما