شناسهٔ خبر: 66658788 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی اعلام شد:

نمایشگاه الواح هخامنشی هفته آینده افتتاح می‌شود

برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی اعلام شد: در نشست رسانه‌ای صبح امروز که با حضور مدیران کل معاونت میراث‌فرهنگی برگزار شد، برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی تشریح و اعلام شد. مدیرکل حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی همچنین از افتتاح نمایشگاه الواح هخامنشی در هفته میراث‌فرهنگی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه هفته میراث‌فرهنگی صبح سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه با حضور مدیران کل معاونت میراث‌فرهنگی برگزار شد. در این نشست کلیات برنامه میراث‌فرهنگی در روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی تشریح شد.

«فاطمه داوری» مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های با اعلام برنامه‌های هفته میراث فرهنگی با شعار روز جهانی موزه‌ها؛ موزه برای آموزش و پژوهش گفت: شنبه ۲۹ اردیبهشت مصادف با روز جهانی موزه (۱۸می) در تقویم ملی ایران به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ثبت شده است.

او گفت: همه‌ساله شعار روز جهانی موزه از سوی شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) اعلام می‌شود. رویکرد اصلی بزرگداشت این روز «موزه‌ها ابزار مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح بین مردم هستند» است.

داوری با اشاره به اینکه شعار امسال «موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» بر نقش محوری مؤسسات فرهنگی در ارائه یک تجربه آموزشی جامع تأکید می‌کند، ادامه داد: موزه‌ها به عنوان مراکز آموزشی پویا، کنجکاوی، خلاقیت و تفکر انتقادی را تقویت می‌کنند. این درحالی است که در سال ۲۰۲۴، سهم موزه‌ها در تحقیقات، فراهم‌کردن بستری برای اکتشاف و انتشار ایده‌های جدید، بسیار جدی قلمداد شده و تاکید شده که موزه‌ها فضاهای حیاتی هستند که آموزش و پژوهش در آن‌ها برای شکل دادن به درک ما از جهان با هم همگرا می‌شوند. به همین منظور، این روز به دنبال جهانی آگاهانه‌تر، پایدارتر و فراگیرتر است.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی با اشاره به شعار هفته میراث‌فرهنگی ادامه داد: امسال شعار هفته میراث‌فرهنگی «میراث‌فرهنگی، مشارکت مردمی، مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شده چراکه تحقق مشارکت مردمی و مسئولیت احتماعی دو رکن جدی تحقق حفاظت از میراث فرهنگی است. همچنین کلید واژه مشارکت مردمی برگرفته از پیام رهبر معظم است که تجلی دهنده رویکرد ما در سال پیش رو برای برنامه ریزی راهبردی و تحقق اهداف حوزه میراث فرهنگی است.

او همچنین به نامگذاری روزهای هفته میراث‌فرهنگی بر مبنای رویدادهای بین المللی و گستردگی مفهموم میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه با شعار موزه برای آموزش و پژوهش، یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه؛ میراث‌فرهنگی، حقوق عامه، توسعه پایدار، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه مصادف با ولادت امام رضا علیه السلام روز میراث‌دینی، میراث رضوی نامگذاری شده است. این درحالی است که سه شنبه ۱ خردادماه به عنوان میراث‌زنده، متضمن تاب آوری و سازگاری، چهارشنبه ۲ خردادماه به عنوان میراث‌فرهنگی، الفبای زندگی، پنج شنبه ۳ خردادماه پنج شنبه؛ مصادف با روز مقاومت ایثار و پیروزی، و سالروز فتح خرمشهر به‌عنوان میراث فرهنگی، همبستگی، اقتدار و جمعه ۴ خرداد با مناسبت روز مقاومت و پایداری و روز دزفول تحت عنوان میراث دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.

داوری همچنین به رویکردهای هفته میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: معرفی، نشر اقدامات و برنامه‌های حوزه میراث فرهنگی، جلب همراهی و مشارکت کلیه مسئولین استانی، اجرای گسترده برنامه‌های مردم محور، جلب مشارکت سمن‌ها و نهادهای اجتماعی، مشارکت کودکان، نوجوانان و جوانان در برنامه‌های برگزار شده، تقویت نقش آموزشی و پژوهشی موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن تاریخی، تقویت نقش فرهنگی و اجتماعی پایگاه‌ها، موزه‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی از جمله رویکردهای هفته میراث فرهنگی به شمار می‌روند.

او با اشاره به افتتاح نمایشگاه الواح هخامنشی تاکید کرد: روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه برنامه بزرگداشت روز موزه و تقدیر از برترین موزه‌دارهای کشور و همچنین افتتاح نمایشگاه الواح هخامنشی را به همراه افتتاح همزمان نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی در ۱۱ استان کشور در موزه ملی ایران را خواهیم داشت.

او همچنین تاکید کرد:فلسفه وجودی بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی افزایش آگاهی عمومی است. در این هفته به دنبال افزایش سواد میراث‌‌فرهنگی جامعه و آگاهی رسانی عمومی خبرنگاران و رسانه‌ها نقش بسیار پررنگ و موثری برای دستیابی به افزایش سواد میراثی جامعه دارند در این هفته تلاش داریم تا به ارتقای هویت ملی، تاب آوری و نشاط اجتماعی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما