شناسهٔ خبر: 66654991 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت بررسی ماهانه فشار خون بالا به عنوان قاتلی خاموش

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرفشار خون را بیماری شایع در کشور توصیف کرد که با توجه به بی علامت بودن، مردم باید ماهانه آن را بررسی کنند.

صاحب‌خبر -

 ضرورت بررسی ماهانه فشار خون بالا به عنوان قاتلی خاموش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ فرزانه فربخش، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بیشتر موارد پرفشاری خون به دلیل بی علامت بودن جدی گرفته نمی‌شود، گفت: فشار خون بالا لقب قاتل خاموش را به خود اختصاص داده است و افراد مبتلا باید ماهانه فشار خون خود را  بررسی کنند که آیا در وضعیت عادی قرار دارد یا خیر.

دکتر فربخش گفت: پرفشاری خون، بیماری شایع در کشور است که اگر درست تشخیص داده شود و درمان مناسبی صورت گیرد می‌تواند از سایر عوارض قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت همچنین گفت: ۳۵ درصد از کل مرگ و میر‌ها در کشور و ۴۶ درصد از مرگ و میر‌های بیماری‌های غیر واگیر مربوط به بیماری قلب و عروق است که با اصلاح سبک زندگی و ارتقای سواد سلامت قابل پیشگیری و کنترل است.

فرزانه فربخش، دانستن مقدار فشار خون، نکشیدن سیگار و خود مراقبتی را از جمله اقداماتی برشمرد که در پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های قلب و عروق و کاهش عوارض آن تاثیر بسزایی دارد.

به گفته رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت با آگاهی بخشیدن صحیح به مردم و تشخیص به موقع و خودمراقبتی آگاهانه می‌توان از شیوع این بیماری و گسترش عوارض قلبی و عروقی آن و تحمیل هزینه‌های گزاف به مردم و نظام سلامت جلوگیری کرد.

نظر شما