شناسهٔ خبر: 66736598 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش سن مصرف دخانیات در نوجوانان

­دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: سن مصرف دخانیات در نوجوانان به ۹ تا ۱۰ سال رسیده است.

صاحب‌خبر -

*** کاهش سن مصرف دخانیات در نوجوانان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما­، محمدرضا مسجدی در نشست خبری «جمعیت مبارزه با دخانیات ایران» به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات از تاریخ ۵ تا۱۱ خرداد، گفت: استعمال دخانیات رهاورد استعماری در جهان و روبه گسترش است، به همین علت شعار سازمان بهداشت جهانی «محافظت از نوجوانان» است؛ استعمال دخانیات در ایران به سن ۹ سالگی رسیده و هدف اصلی دختران ایران است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه توجه به مصرف دخانیات در نوجوانان از دغدغه‌های نظام سلامت است، افزود: مصرف دخانیات در دختران در سال‌های اخیر ۱۳۵ درصد افزایش دارد و جامعه هنری و ورزشی و رسانه‌ای کشور باید به این موضوع ورود کنند.

مسجدی با انتقاد از نمایش تصاویر مصرف دخانیات در سینما و تلویزیون گفت: این شیوه الگو سازی نامطلوب است و مسئولیت اجتماعی هر فردی حکم می‌کند همه با هم با مصرف دخانیات مقابله کنند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران افزود: در هفته ملی مبارزه با دخانیات باید اعداد و ارقام افزایش مصرف دخانیات شفاف بیان شود تا یک نوجوان دیگر به این سم که دروازه ورود به اعتیاد و بزه کاری است، آلوده نشود.

مسجدی افزود: شنیده می‌شود افرادی در تلاشند کارخانه تولید سیگار الکترونیک در ایران تاسیس کنند در حالیکه در کشور‌های اروپایی در حال ممنوعیت استفاده از سیگار‌های الکترونیک هستند.

وی گفت: بهانه های، چون اشتغال زایی در تولید دخانیات اغواگرانه است و باید جلوی آلوده شدن فرزندان کشور گرفته شود؛ سال هاست عرضه توتون‌های معطر ممنوع است، اما همه جا استفاده می‌شود، چون مافیای دخانیات گسترده است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران افزود: عرضه قلیان سود آور است و به همین علت مبارزه با آن سخت‌تر است.

مسجدی گفت: عده‌ای از بند‌های قانونی ضد وزارت بهداشت و سمت سوء استفاده می‌کنند که دخانیات اشتغال زا است و نباید جلوی عرضه آن گرفته شود در حالیکه توتون‌های موجود آلوده به مواد روان گردان و اعتیاد اور هم هست.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران افزود: برنامه بهداشت هدفمند کشور از سال ۹۴ تا ۱۴۰۴ در نظر گرفته بود مصرف دخانیات ۳۰ درصد کاهش یابد، اما واقعیت نشان می‌دهد واحد‌های تولید محصولات دهانی از ۶ به ۳۸ افزایش یافته و مصرف دخانیات ۵۰ درصد بیشتر شده است.

سیگار الکترونیک سرطانزاتر است

دبیر کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات گفت: سیگار الکترونیک را با شعار بی خطر بودن تبلیغ کردند و امروز شواهد علمی نشان می دهد این سیگار الکترونیک سرطان زا تر از سیگار سنتی است.

 محمد رضا مسجدی گفت: وقتی کارخانه دخانیات در کشور ایجاد می‌شود محصولاتش هم در کشور به فروش می‌رسد و بازاریابی هم می‌شود کودکان و نوجوانان که در معرض دخانیات هستند.

وی افزود؛ خطرات سیگار الکترونیک بیش از سیگار سنتی است، ابتدا تبلیغات کردند که با سیگار الکترونیک می‌توانند افراد سیگاری را ترک دهند اما برعکس جوانانی که اصلا سیگار نمی کشیدند با سیگارهای الکترونیک معتاد شدند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات گفت: در مدت کوتاه مشخص شده سکته های قلبی و مغزی و ریوی بر اثر مصرف سیگارهای الکترونیک بیشتر از سیگارهای سنتی است.

وی ابراز امیدواری کرد: وزارت بهداشت و مجلس  تلاش خود را برای مقابله با تاسیس کارخانه تولید سیگار الکترونیک به کار ببندند؛  همه باید هماهنگ به موضوع سلامتی کودکان و جوانان نگاه کنند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات گفت: سلامت سرآمد کار همه وزارت خانه ها باید باشد نه اینکه ۳ میلیارد دلار در کشور صرف دخانیات شود و دو برابر این رقم صرف درمان بیماری های ریوی و قلبی و بیماری های ناشی از مصرف دخانیات می شود و این آمارهای تلخ مربوط به سازمان بهداشت جهانی و در مورد کشور ماست.

مالیات بر دخانیات یک قانون فراموش شده است 


محمدرضا مسجدی با اشاره به قانون مجلس، و تایید شورای نگهبان به موضوع مالیات بر دخانیات گفت: هر سال باید بر اساس قانون از سال ۸۵، سالانه ۱۰ درصد مالیات بر دخانیات افزایش یابد و امسال به ۱۸۰ درصد می‌رسید، اما هر سال با حرف‌های غیر کارشناسی این موضوع و این قانون کشور اجرایی نشده است.

وی گفت: افزایش قیمت سالانه سیگار ناچیز است، اما در قانون باید از طریق مالیات بالا رود تا مافیای دخانیات از بین برود، اما مالیات بر دخانیات یک قانون مظلوم است که از اجرای درست آن خبری نیست .

دبیر کل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات گفت: سازمان امور مالیاتی چرا به فکر گرفتن مالیات بر دخانیات نیست و چرا سلامت جوان و نوجوان کشور اولویت نیست .

وی با بیان اینکه براساس ماده ۱۵ قانون اساسی ثبت هر گونه نام مشابه محصولات دیگر بر روی دخانیات ممنوع است، افزود: مافیای دخانیات مشتمل بر مشاوران و اقتصاددانان است و برای شیوع مصرف دخانیات توانسته اند نام محصولات مطرح را حتی روی محصولات دخانی فراردادند تا جوان و نوجوان را هم جذب بیشتر کنند.

محمدرضا مسجدی گفت: شورای انقلاب فرهنگی به موضوع مقابله با مصرف دخانیات ورود کند تا شاید بتوان با نگاه دوباره به قوانین کشور در این حوزه شاهد کاهش آمار مصرف دخانیات در کشور باشیم.

نظر شما