شناسهٔ خبر: 66654215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مروری بر پیام رئیس جمهوری در هفته هلال احمر

هلال ایران؛ ماه درخشان جهان

صاحب‌خبر -

  [مهدی جابری] هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران نه‌فقط در داخل کشور بلکه در خارج از مرزهای کشورمان نیز دارای اعتبار، وجهه و جایگاه ویژه است و در سراسر دنیا نیروهای هلال‌احمر ایران را با ویژگی‌های شاخصی همچون فداکاری، اقدام سریع و موثر، دانش تخصصی و فعالیت حرفه‌ای می‌شناسند تا جایی که نشان‌های متعدد بین‌المللی در سال‌های اخیر به جمعیت هلال‌احمر ایران اهدا شده است.
هفته هلال‌احمر که روز گذشته به پایان رسید، با پیام مهم رئیس‌جمهوری ایران اسلامی به همین مناسبت همراه بود. در بخشی از این پیام آمده بود: «حضور داوطلبانه و خیرخواهانه این عزیزان (تلاشگران سازمان مردم‏‌محور هلال‌احمر) در خارج از مرز‌های جغرافیایی و امدادرسانی در رخدادها، بحران‌ها و حوادث طبیعی، موجب شده تا این نهاد مردمی و عام‌المنفعه در زمره پنج نیروی داوطلب برتر در جهان قرار بگیرد که برای مجموعه هلال‌احمر ما موجب افتخار است.»
سیدابراهیم رئیسی در این پیام به جایگاه و رتبه برتر هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در جهان و نیز اقدامات برون‌مرزی جمعیت در زمینه امدادرسانی به کشورهای دیگر اشاره کرده بود؛ رتبه‌ای که به واسطه اقدامات نیروهای امدادگر و داوطلب این جمعیت در داخل و خارج از کشور حاصل شده است و قطعا حمایت دولت در تحقق و تداوم این جایگاه و رتبه تاثیرگذار بوده و خواهد بود.

هلال‌احمر ایران صاحب کرسی‌های جهانی
در همین باره باید به اظهارات اخیر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، اشاره داشت: «ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در میان جمعیت‌های ملی و صلیب‌سرخ است. ما در سال گذشته ماموریت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور داشتیم، با این همه، تلاش کرده‌ایم تا ظرفیت انبارهای امدادی را ارتقا دهیم. هلال‌احمر کشور ما امروز در جهان جایگاه بالایی دارد که این امر سبب شده تا کرسی‌های متعددی در عرصه جهانی به هلال‌احمر ایران برسد. این جایگاه باعث شده تا کنگره‌هایی در حوزه سلامت در اربعین و حقوق بشردوستانه فلسطین با اقبال جهانی برگزار شود و نمایندگان ده‌ها کشور نیز در این کنگره‌ها شرکت کردند.»
به گفته او، «تاثیرگذاری هلال‌احمر ایران سبب شده تا امروز یک اجماع جهانی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی شکل گیرد و مسئولان صلیب‌سرخ جهانی از این رژیم تحت عنوان اشغالگر یاد کنند. هلال‌احمر در سایر عرصه‌ها نیز عملکرد بین‌المللی خوبی داشته و با ۲۴ کشور توافقنامه همکاری به امضا رسانده است.»

نشان‌های برتر جهانی برای هلال ایران
یک سال قبل، یعنی اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که رئیس‌جمهوری ترکیه در راستای قدردانی از عوامل داخلی و خارجی در کمک به زلزله‌زدگان این کشور، نشان فداکاری را به پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان، اعطا کرد. این در حالی بود که پیش از آن نیز رئیس فدراسیون جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، مستقر در ژنو  از رئیس جمعیت هلال‌احمر به واسطه حضور موثر و سریع امدادگران ایرانی در جریان زلزله ترکیه قدردانی کرده بود.
بر این اساس، دریافت جایزه هانری داویسون در سال 2022 (که از جمله جوایز اصلی و ارزشمند بشردوستانه محسوب می‌شود) و قدردانی ویژه فرانچسکو روکا، رئیس سابق فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، از هلال ایران، از جمله افتخاراتی به شمار می‌آید که در کسب جایگاه ویژه هلال‌احمر ایران در بین پنج جمعیت ملی برتر دنیا تاثیرگذار بوده است. اخیرا نیز در جریان وقوع سیل مرگبار در افغانستان، رئیس جمعیت هلال جمهوری اسلامی ایران بلافاصله ضمن ابراز همدردی با این کشور، به همتای افغان اعلام کرد که ایران آمادگی لازم را برای کمک به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان کشور همسایه را دارد.

  توسعه فعالیت‌های هلال‌احمر در سه سال گذشته
چندی قبل بود که خبرگزاری ایرنا در تشریح جایگاه جهانی هلال‌احمر ایران نوشت: «یکی از ماموریت‌های اصلی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بخشی از جامعه جهانی امدادونجات، کمک‌رسانی حرفه‌ای به کشورهای آسیب‌دیده از بلایای طبیعی یا جنگ است. از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ماموریت‌های برون‌مرزی این جمعیت نسبت به گذشته، سه برابر شده و به واسطه حضور در عملیات‌های بین‌المللی از جمله زلزله ترکیه، سوریه و افغانستان و سیل پاکستان، افغانستان و لیبی همچنین جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم جنگ‌زده غزه، افتخارات بی‌شماری کسب کرده است.» این خبرگزاری همچنین به رشد ۱۸درصدی خدمات بشردوستانه هلال‌احمر در دولت سیزدهم اشاره داشته و نوشته بود: «ارائه خدمات درمانی بشردوستانه در خارج از کشور یکی از ماموریت‌های مهم جمعیت هلال‌احمر ایران است. به واسطه این ماموریت، در دولت سیزدهم ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی بشردوستانه در کشورهای هدف توسط مراکز سلامت خارج از کشور با ارائه بیش از یک‌میلیون و ۶۳۰هزار خدمت، ۱۸درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت، ۱۴ مرکز سلامت و بیمارستان هلال‌احمر ایران در خارج از کشور، فعال بوده که از این تعداد، بیمارستان امام علی(علیه السلام) هلال‌احمر در نجف اشرف افتتاح شده و ۱۰ مرکز دیگر، مجدد توسعه‌یافته یا تکمیل و تجهیز شده است.»

نظر شما