شناسهٔ خبر: 66651563 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تغییرات کابینه جدید روسیه

کناررفتن جانشین احتمالی پوتین و انتصاب یک غیرنظامی برای وزارت دفاع

صاحب‌خبر -

 [شهروند] کنار گذاشتن نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه از سوی پوتین و انتصاب سرگئی شویگو وزیر دفاع به جای او، موجب تعجب بسیاری از تحلیلگران شده است. در سال‌های اخیر از نیکولای پاتروشف به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی پوتین در روسیه نام برده می‌شد. افزون بر آن انتصاب آندری بلوسف که یک فرد غیرنظامی است به جای شویگو برای سمت وزارت دفاع نیز از دیگر انتصابات پوتین است که تعجب برانگیز شده است. اما بلاتکلیف بودن وضعیت و پست بعدی پاتروشف، سبب شده است توجه تحلیلگران بر تغییرات وزارت دفاع
متمرکز شود.

ارتقای جایگاه شویگو با وجود انتقادات شدید
گاردین درباره تغییرات تازه در کابینه پوتین نوشت: «کرملین در یک اطلاعیه غیرمنتظره اعلام کرد که آندری بلوسف، معاون سابق نخست‌وزیر که در اقتصاد تخصص دارد، جایگزین شویگو خواهد شد. شویگو، باسابقه‌ترین وزیر روسیه، در سال 2012پس از تصدی وزارت خدمات اضطراری، رهبری وزارت دفاع را برعهده گرفت. او ارتش روسیه را در عملیات نظامی تمام‌عیار در اوکراین که در سال 2022آغاز شد، رهبری می‌کرد.» گاردین درباره شویگو افزوده است: «محبوبیت شویگو در روسیه پس از الحاق کریمه در سال 2014 افزایش یافت، اما او به‌دلیل شکست‌های نظامی روسیه پس از تهاجم فوریه 2022 و ناتوانی در ریشه‌کن کردن فساد گسترده‌ای که هنوز هم ارتش را آزار می‌دهد، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. با این حال تغییرات جدید کابینه پوتین، شویگو را در جایگاهی قرار می‌دهد که بالاتر از جایگاه او در وزارت دفاع ارزیابی می‌شود».

چرا متحد دیرینه پوتین جابه‌جا شد؟
پایگاه شبکه آمریکایی اسکای نیوز نیز درباره تغییرات کابینه روسیه نوشت: «سرگئی شویگو با ایجاد تغییراتی در تیم اصلی ولادیمیر پوتین به سِمت دیگری در بدنه سیاسی روسیه منتقل می‌شود. بر همین‌اساس انتصابات جدید توسط پارلمان کاملاً تضمین شده، چراکه عملاً هیچ مخالفتی وجود ندارد.» اسکای نیوز افزوده است: «براساس ویدئویی که به‌طور گسترده از ژوئن 2023به اشتراک گذاشته شده است، پوتین و شویگو در مراسم اهدای مدال‌ها در یک بیمارستان نظامی شرکت کردند، مراسمی که رئیس‌جمهوری روسیه با تحقیر ظاهری به وزیر دفاع پشت کرده بود. در سال‌های اخیر، دیگر هیچ اظهارنظر عمومی از دوستی این دو چهره سیاسی روسیه وجود نداشت. این مرد 68ساله که از سال 2012به‌عنوان وزیر دفاع خدمت می‌کرد، دهه‌ها سابقه سیاسی طولانی‌مدتی در روسیه پس از فروپاشی شوروی داشته است.»

چرا روسیه به وضعیت شوروی اواسط دهه 1980نزدیک می‌شود؟
به نوشته فرانس 24، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت تغییرات منطقی است، زیرا روسیه به وضعیتی مانند اتحاد جماهیر شوروی در اواسط دهه 1980 نزدیک می‌شود، زمانی که مقامات نظامی و مجری قانون 7.4درصد از هزینه‌های دولتی را تشکیل می‌دادند. به همین دلیل است که پوتین اکنون یک غیرنظامی با پیشینه اقتصادی در پست وزارت دفاع را می‌خواهد. براساس تحلیل فرانس 24 این تغییر احتمالاً با تلاش پوتین برای بررسی بیشتر مخارج دفاعی و اطمینان از مصرف مؤثر وجوه پس از اتهام رشوه گرفتن معاون وزیر دفاع روسیه، بی‌ارتباط نیست».

 

نظر شما