شناسهٔ خبر: 66646143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

برکناری وزیر دفاع روسیه به درخواست پوتین3664546

اقتصاد ایران: رئیس جمهور روسیه «آندری بلوسف»، که پیش از این معاون اول نخست وزیر بود را به عنوان وزیر دفاع جدید روسیه منصوب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از تاس، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه «آندری بلوسف»، که پیش از این معاون اول نخست وزیر بود را به عنوان وزیر دفاع جدید روسیه منصوب کرد. البته این تغییر براساس قانون اساسی روسیه توسط نخست وزیر صورت می‌گیرد و در واقع پوتین چنین تغییری را به نخست وزیر پیشنهاد و درخواست کرده است.

در مقابل، «سرگئی شویگو»، جایگزین نیکولای پاتروشف به عنوان دبیر شورای امنیت خواهد شد.

سایر رؤسای وزارتخانه‌ها و خدمات امنیتی و همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه پست‌های خود را در دولت حفظ خواهند کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین پیشنهاد کرده است که بوریس کوالچوک به عنوان رئیس اتاق محاسبات منصوب شود. این پست طی یک سال و نیم گذشته خالی بوده است.

سرگئی شویگو که از سال ۲۰۱۲ ریاست وزارت دفاع روسیه را بر عهده داشت به عنوان دبیر شورای امنیت منصوب شد. پوتین پیشنهاد کرده است که آن دری بلوسف به عنوان رئیس جدید وزارت دفاع روسیه منصوب شود. بلوسوف پیش از این به عنوان وزیر توسعه اقتصادی، دستیار رئیس جمهور روسیه در امور اقتصادی و معاون اول نخست وزیر، که بر بلوک اقتصادی نظارت داشت، خدمت کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که تصمیم برای انتصاب بلوسف به عنوان وزیر دفاع با نیازهای اقتصاد بلوک امنیتی به بخشی از اقتصاد کشور مرتبط است. اکنون بودجه وزارت دفاع به سطح دهه ۱۹۸۰ نزدیک شده است، که بحرانی نیست اما بسیار مهم است.

پسکوف تاکید کرد، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، سمت خود را حفظ خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد که انتصاب بلوسف به هیچ وجه سیستم فعلی را از نظر مسائل دفاعی تغییر نخواهد داد.

شویگو به‌عنوان دبیر شورای امنیت روسیه، در کنار سایر موضوعات، بر کار سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی که اخیراً مستقیماً زیرمجموعه رئیس جمهور شده است، نظارت خواهد کرد.

جدای از آن، شویگو معاون رئیس جمهور در کمیسیون نظامی-صنعتی نیز خواهد شد. اکنون پوتین رئیس آن است، در حالی که دیمیتری مدودف معاون اول او در این نهاد است.

پاتروشف در رابطه با پست جدید خود بر اساس فرمان ریاست جمهوری از وظایف خود برکنار شد. پسکوف گفت، کرملین جزئیات بیشتری را در مورد سمت جدید وی در چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

پوتین پیشنهاد کرده است که سایر رؤسای وزارتخانه‌ها و آژانس‌های بلوک امنیت و سیاست خارجی باید سمت‌های خود را حفظ کنند. به این ترتیب، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، ولادیمیر کولوکولتسف وزیر امور داخلی، الکساندر کورنکوف وزیر شرایط اضطراری و کنستانتین چویچنکو وزیر دادگستری به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد.

سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، الکساندر بورتنیکوف و دیمیتری کوچنف، رئیس سرویس امنیت فدرال و سرویس حفاظت فدرال روسیه، و همچنین رئیس گارد ملی (روسگواردیا) ویکتور زولوتوف، دیگر مقاماتی که پست‌های خود را حفظ خواهند کرد. الکساندر لینتز رئیس بخش اصلی برنامه‌های ویژه رئیس جمهور باقی خواهد ماند. او مسئول توسعه و اجرای سیاست‌های دولتی در زمینه مسائل بسیج و برنامه ریزی رویدادهای مربوطه است.

پوتین همچنین پیشنهاد انتصاب بوریس کوالچوک به عنوان رئیس اتاق محاسبات را داده است. این پست از نوامبر ۲۰۲۲ که الکسی کودرین استعفای خود را ارائه کرد خالی است. رئیس اتاق محاسبات توسط شورای فدراسیون منصوب می‌شود. کوالچوک یکی از سه نامزد پیشنهادی والنتینا ماتوینکو، رئیس مجلس نمایندگان روسیه برای ریاست جمهوری بود.

برچسب‌ها:

نظر شما