شناسهٔ خبر: 66647917 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ:

تولید کاغذ در آستانه ۱۳۰ هزار تن است/صدور مجوز چاپ بیش از ١٢٠ هزار کتاب در سال ۱۴۰۲

تهران - ایرنا - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ١٢٠ هزار مجوز چاپ کتاب صادر کردیم، گفت:‌ امروز تولید کاغذ در آستانه رسیدن به ۱۳۰ هزار تن است. امسال در بخش حمایتی به ۲ هزار میلیارد تومان خواهیم رسید و اتفاق بسیار مهمی است و در دولت بنا داریم یارانه مستقیم به مردم داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی دوشنبه شب ۲۴ اردیبهشت ماه همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا حضور یافت و تصریح کرد: سال گذشته حین بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب، فردی به زبان عربی از آقا در مورد احساسشان از حضور در نمایشگاه کتاب پرسید و ایشان گفتند اینجا خانه من است.

تمام زندگی آقا با کتاب گذشته است
وی افزود: امروز هم ایشان در بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفتند به لحاظ شخصی به کتاب علاقه‌مند هستم؛ تمام زندگی آقا با کتاب گذشته است و اگر در حوزه فرهنگی در کتاب وضعیت قابل قبولی داریم به دلیل هدایت های شخص رهبر انقلاب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رهبری فقیه و قرآن پژوه هستند چنان به دقت در مورد این مباحث صحبت می کنند گویی کاری جز این مسائل ندارند با همه این اوصاف جز معدود شخصیت های فرهنگی کشور هستند که صدها رمان بزرگ و مورد توجه از همه نویسندگان برتر شرقی و غربی دنیا را اعم از کتاب های مختلف سیاسی، ادبیات، شعر و داستان مورد مطالعه ایشان قرار گرفته است.

رهبر انقلاب نویسنده توانایی هستند
وزیر فرهنگ با بیان اینکه ویژگی بارز ایشان این است که نویسنده توانایی هم هستند و ترجمه هایی را هم داشته اند از قبیل نهضت مسلمانان در آزادی هندوستان که کتاب قطوری است یا کتاب‌هایی در مورد اندیشمندان شمال آفریقا، گفت: منابر ایشان پیاده شده است مثل سخنرانی های ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۵۳ مسجد امام حسن مجتبی (ع) مشهد.

وی افزود: انقلاب اسلامی اگر انقلاب فرهنگی است مهمترین دلیل آن رهبران جمهوری اسلامی هستند. امام راحل نویسنده‌ای بی نظیر بودند و عمیق ترین کتب تفسیری و عرفانی را نوشتند و شخص رهبر انقلاب با آخرین آثار منتشر شده آشنایی دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبر انقلاب با نویسندگان ارتباط روحی دارند، تصریح کرد: زمانی که شهید خوش لفظ خدمت آقا رسیده بودند به گونه‌ای آقا برخورد می کردند که گویی سالها با ایشان مانوس بوده‌اند.

وزیر فرهنگ گفت: بزرگترین امتیاز نهضت ما این مسایل است. رهبری که در قله تدبیر سیاسی و امنیتی ایستاده‌اند و عملیات وعده صادق را به گونه ای مدیریت می کند که همه دنیا در برابر این عظمت لکنت می گیرد در این حوزه لطیف و دقیق است.

وی در مورد قیمت کتاب نیز گفت: سال ۱۳۸۴ اقتصاد کتاب در کشور حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و وزارت ارشاد حدود هشتاد میلیارد تومان برای مدیریت کتاب بودجه داشت، سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب به حدود هشت هزار میلیارد تومان رسیده بود و بودجه وزارت ارشاد حدود سی میلیارد تومان بود. علاوه بر آن روزی که وزارت فرهنگ را تحویل گرفتم تولید کاغذ داخلی ۵ هزار تن بود که نشان از وضعیتی به هم ریخته بود.

امروز تولید کاغذ در آستانه رسیدن به ۱۳۰ هزار تن است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اساسا جریانی فکری معتقد بوده حکمرانی نظام از حوزه فرهنگ زایل شود، تاکید کرد: امروز تولید کاغذ در آستانه رسیدن به یکصد و سی هزار تن است. امسال در بخش حمایتی به دو هزار میلیارد تومان خواهیم رسید و اتفاق بسیار مهمی است و در دولت بنا داریم یارانه مستقیم به مردم داده شود.

اسماعیلی گفت: سامانه فروش مجازی این امکان را فراهم کرده است همه از همه جای ایران از نمایشگاه کتاب تهران کتاب خریداری کنند و رایگان درب منزل تحویل بگیرد.

۲۰۰ کتابخانه‌ سیار برای روستاهای سیار در نظر گرفته‌ایم
وی با تاکید بر اینکه هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفتیم که تا پایان سال تخصیص می یابد، افزود: دویست کتابخانه‌ سیار برای روستاهای سیار در نظر گرفته‌ایم و کتابخانه های عمومی به شدت در حال رشد است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عکسس که همراه با رهبر انقلاب در بازدید صبح امروز ایشان از نمایشگاه کتاب منتشر شده بود تصریح کرد: در مدت سه ساعتی که ایشان از نمایشگاه کتاب بازدید داشتند تنها مدت کوتاهی استراحت کردند و من هم زمان استراحت ایشان در مورد کاغذ گزارشی را خدمت آقا ارائه کردم که در آن لحظه این عکس ثبت شده است.

رهبری بر حفظ محیط زیست تاکید کردند
وزیر فرهنگ گفت: زمانی که به ایشان در مورد افتتاح کارخانه جدید تولید کاغذ گفتم ایشان بر حفظ محیط زیست تاکید داشتند و من هم عنوان کردم از ضایعات، کاغذ تولید خواهیم کرد و انشاالله تا دو سال آینده به یکی از بزرگترین تولید کنندگان کاغذ در منطقه خواهیم بود.

سال گذشته ۱۲۰ هزار مجوز چاپ کتاب صادر کردیم
وی در مورد محتوای کتب تولید شده افزود: سال گذشته صد و بیست هزار مجوز چاپ کتاب صادر کردیم میزان رفت و برگشت کتابها کمتر از دو درصد بوده است از این دو درصد هم تعداد بسیار کمی مجوز چاپ نگرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به عنوان دولت جمهوری اسلامی با تایید یک اثر مسئولیت شرعی و قانونی محتوای آن را قبول می کنیم؛ در این موضوع به هیچ عنوان قصد کوتاه آمدن نداریم البته تمهیدی کرده‌ایم تا برای برخی از ناشران و افراد گشایش‌های ویژه ای قرار دهیم مثلا آثار برخی افراد و ناشران نظارت پسینی داشته باشد.

سامانه نظارت مردمی در حوزه کتاب راه‌اندازی شده است
اسماعیلی ادامه داد: سامانه نظارت مردمی در حوزه کتاب طراحی شده تا در صورتی که مردم مشکلی مشاهده کردند یا پیشنهادی‌ یا تشکری داشتند از این طریق مطرح کنند.

بنا داریم ارتباط ناشر و نویسنده با مخاطب روان‌تر شود
وزیر فرهنگ گفت: سامانه نظارت بر فضای مجازی نیز در حال راه‌اندازی است حتما از سلایق پرهیز می کنیم چرا که مبنای ما معیارهای رسمی است و بنا داریم قانون صیانت شود و ارتباط ناشر و نویسنده با مخاطب روان‌تر شود.

وی افزود: در اوج کرونا دوره وزارت فرهنگ بنده آغاز شد، در آن زمان گفته می شد زمان حضور در سینما و تئاتر تمام شده است اما با تدابیر اتخاذ شده در همه بخش های فرهنگی هنری با بازگشت بسیار خوب به عرصه های متداول مواجه شدیم.

مردم دوست دارند محیط سینما خانوادگی باشد
اسماعیلی ادامه داد: در همان زمان سینماگران با مشکل مواجه شده بودند اما سال گذشته همه رکورد ها جا به جا شد که نشان می دهد مردم دوست دارند محیط سینما خانوادگی باشد و فیلم ها مشکلات کمتری داشته باشند.

وزیر فرهنگ دهه هشتادی‌ها هم هستم
اسماعیلی با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد دهه هشتادی ها هم هستم که وقت عمده‌شان را در وب‌آوا ها می‌گذرانند، افزود: حکمرانی نظام فرهنگی باید به صورت جامع باشد.

وزیر فرهنگ با اشاره به استقبال نسل های جدید از وب آوا گفت: در وزارت فرهنگ برای این بخش هم کار انجام می‌دهیم باید تغییرات را بپذیریم، شاید در برخی عرصه‌ها استقبال از حوزه‌های قدیمی کم‌شده باشد اما امروز به تعادل رسیده‌ایم.

اجازه نمایش عمومی به اثری که پیش از اخذ مجوز در جشنواره خارجی به نمایش درآید را نمی‌دهیم
وی افزود: از همان ماه‌های ابتدایی گفتم اجازه نمایش عمومی به اثری که پیش از اخذ مجوز در جشنواره خارجی به نمایش دربیاید را نمی‌دهیم.

پیشنهاد وزیر فرهنگ برای مطالعه کتاب «تل‌آویو سقوط کرد»
وزیر فرهنگ با معرفی کتاب تل آویو سقوط کرد، گفت: به همه مخاطبان توصیه می کنم این کتاب را تهیه کنند.

اقتداری که در شب عملیات وعده صادق دیدیم با شکوه بود
وی افزود: اقتداری که در شب عملیات وعده صادق دیدیم با شکوه بود، پس از این عملیات به کشورهای مختلف سفر کردم و مسئولان سایر کشورها از این اقدام تحلیل و تمجید می کردند.

اسماعیلی ادامه داد: فاجعه انسانی در غزه شکل گرفته است. خون کودکان و زنان حتما گریبان رژیم صهیونیستی را گرفته و بیشتر خواهد گرفت؛ به درد سقوط دچار شدند و انشاالله در قدس شریف نماز خواهیم خواند.

وزیر فرهنگ در مورد نمایش برخی سریال ها در فضای مجازی گفت: دهه نود به دلیل اینکه وظایف به خوبی انجام نمی‌شد نظارت بر سریال‌ها به عهده صداوسیما قرار گرفته است.

وی افزود: هیچ رودربایستی در اجرای قانون نداریم، بارها در جلسات گفته‌ام تکلیف نظارت بر تولیدات فضای مجازی روشن شود، در وزارت فرهنگ این آمادگی را داریم جامه عمل به آنچه در اختیارمان قرار داده شده است بپوشانیم و آمادگی پذیرفتن سایر مسایل که در صورت صلاحدید برعهده ما گذاشته می‌شود را داریم.

میزان فروش نمایشگاه کتاب نسبت به دوره پیش ۲۵درصد رشد داشته است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: میزان فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به دوره پیش بیست و پنج درصد رشد داشته است، مردم ما مردم اصیل فرهنگی هنری هستند. حوادث سال ۱۴۰۱ که رخ داد به دوستان گفتم بیایید و فعالیت هایتان را از سر بگیرید البته نظر دیگری داشتند با این وجود جشنواره ها به خوبی برگزار شد.

وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: انشاالله مردم ایران روزهای طلایی تری را خواهند دید.

نظر شما