شناسهٔ خبر: 66647428 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

خوارک سه لوبیا، خوشمزه‌ترین خوراک لوبیایی که تابه‌حال خورده‌اید

خوراک سه لوبیا نوعی خوراک لوبیا است که از ترکیب سه مدل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و لوبیا سفید تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و لعاب‌‌دار است.

صاحب‌خبر -

فراروـ   خوراک‌ها غذا‌های متنوعی هستند که با انواع مواد غذایی مانند حبوبات، گوشت، مرغ و سبزیجات و روش‌های طبخ گوناگون تهیه می‌شوند و در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه خود را دارند. خوراک لوبیا یکی از خوراک‌های سنتی و محبوب ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و به ویژه همزمان با فرارسیدن فصل سرما تهیه این غذا و خوردن آن بسیار دلچسب است. خوراک لوبیا به دلیل داشتن لوبیا یک غذای بسیار پر خاصیت است. از آنجا که حبوبات یکی از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین، فیبر، آهن، منگنز، فولات، منیزیم و آنتی اکسیدان هستند که مصرف آن‌ها به صورت موکد از سوی پزشکان و کارشناسان تغذیه سفارش شده است، این غذا بهترین جایگزین برای افرادی است که به هر دلیل منع مصرف گوشت دارند و می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدنشان را با استفاده از حبوبات در این غذا تأمین کنند. اما خوراک لوبیا را همه ما به صورت سنتی با لوبیا چیتی می‌پزیم که بسیار هم خوشمزه و مقوی است. ما در این این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه یک نوع خوراک لوبیای جدید را به شما آموزش بدهیم که از ترکیب سه نوع مختلف لوبیا چیتی، لوبیا سفید و لوبیای قرمز تهیه می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد که اگر یکبار آن را امتحان کنید، مشتری دائمی‌اش خواهید شد. اگر دوست دارید این خوراک سه لوبیای خوشمزه و خاص را در منزل با روشی آسان برای اعضای خانواده تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

لوبیا چیتی: ۱ لیوان
لوبیا قرمز: ۱ لیوان
لوبیا سفید: ۱ لیوان
بلغور گندم: نصف لیوان
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
شوید خشک: ۲ قاشق غذاخوری
پیازداغ: ۱ لیوان
نمک، پودر سیر و پاپریکا: به میزان لازم
آب نارنج یا آب لیمو: به میزان لازم
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

خوراک سه لوبیا

برای درست کردن این خوراک سه لوبیای خوشمزه ابتدا لوبیا قرمز، لوبیا سفید و لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها کاملا گرفته شود. سه لوبیا را همراه با کمی نمک داخل یک قابلمه مناسب بریزید و تا جایی که روی لوبیا را آب بگیرد، داخل قابلمه آب بریزید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا لوبیا‌ها کم کم بپزند. وقتی لوبیا نیم‌پز شد، بلغور گندم را که از قبل خیس داده‌اید، به قابلمه اضافه کنید واجازه بدهید حبوبات کاملا بپزد و لعابی شود. در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را همراه با دو قاشق روغن مایع روی اجاق گاز تفت بدهید و مقداری نمک، پودر سیر و پاپریکا به آن اضافه کنید، سپس رب تفت داده شده را داخل قابلمه خوراک لوبیا بریزید. در این مرحله شوید خشک و پیازداغ را هم اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا خوراک لوبیا کاملا جا بیفتد. وقتی خوراک سه لوبیای خوشمزه شما آماده شد، به دلخواه مقداری آب نارنج یا آب لیمو به آن اضافه کنید و بعد خوراک را داخل ظرف سرو بکشید و میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ حبوبات یکی از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین، فیبر، آهن، منگنز، فولات، منیزیم و آنتی اکسیدان هستند که مصرف آن‌ها به صورت موکد از سوی پزشکان و کارشناسان تغذیه سفارش شده است. هر کدام از حبوبات به نوع خود برای بدن مفیدند و حذف هیچ‌کدام از آن‌ها از برنامه غذایی جایز نیست. حبوبات بهترین جایگزین برای افرادی است که به هر دلیل منع مصرف گوشت دارند و می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن‌شان را با استفاده از حبوبات تامین کنند. لوبیا نوعی از حبوبات است که انواع گوناگونی دارد. لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی و... از انواع لوبیا هستند که هر کدام مصرف و کاربرد مخصوص خود را در دنیای آشپزی دارند. بهترین زمان برای خیساندن لوبیا ۱۲ ساعت در آب ولرم است. لوبیا برای پخت بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

۲ ـ پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره این کار را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کرده‌اید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز داغ حالت خمیری پیدا کند.

۳ ـ برای خوشمزه‌تر شدن و سالم بودن این خوراک می‌توانید به جای روغن مایع از روغن زیتون برای تفت دادن رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

نظر شما