شناسهٔ خبر: 66646526 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون وزیرکار: مراکز مشاوره بازوی اشتغال زایی در کشور هستند

معاون اشتغال و کارآفرینی وزات تعاون از توسعه فعالیت کمی و کیفی مراکز کار آفرینی و مشاوره و تاثیر آنها در کاهش نرخ بیکاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

معاون وزیرکار: مراکز مشاوره بازوی اشتغال ایجادی در کشور هستند**///عکس و هایپر لینک لطفابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وکارآفرینی وزیر تعاون در نشست مشترک با روسای کمیسیون‌های تخصصی کانون ملی مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی گفت: طبق گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۲ به عدد ۸ و یک دهم درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری در دهه‌های اخیر را نشان می‌دهد. 

وی افزود: بیکاری فارغ التحصیلان هم سال گذشته به کمترین میزان در این سال‌ها یعنی عدد ۱۱ و هشت دهم درصد رسید که کاهش بیش از سه درصدی را نشان می‌دهد.

کریمی بیرانوند گفت: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال هم به حدود ۲۱ و دو دهم رسیده است این درحالی است که خالص اشتغال ایجادی کشور به روایت مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ به عدد ۷۷۵ نفر رسید.

معاون وزیر کار افزود: یکی از بازو‌های وزارت کار در محقق شدن این آمار هم در سال ۱۴۰۱ و هم در سال ۱۴۰۲ مراکز مشاوره و کارافرینی هستند. 

بیرانوند گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ مرکز کار آفرینی و مشاوره کسب و کار در قالب شتابدهنده، فضای کار اشتراکی و مراکزی که به صورت تخصصی به کسب وکار‌ها مشاوره می‌دهند، در کشور در حال فعالیت هستند. 

وی افزود: یکی از اقداماتی که مراکز مشاوره کشور موفق به انجام آن شدند، این بوده که فرایند نظارت بر اشتغال ایجاد شده توسط دولت را در سراسر کشور انجام دادند و گزارشی که در خصوص ایجاد یک میلیون شغل به مردم ارایه میدهیم، در واقع توسط مراکز مشاوره ما که بخش خصوصی هستند، صورت می‌گیرد.

معاون وزیرکار در خصوص همکاری پیش روی مراکز مشاوره در راستای تحقق شعار سال در حوزه کسب وکار گفت: یکی از برنامه‌های وزارت کار در سال ۱۴۰۳ این است که بتوانیم کسب وکار‌هایی که مشکل دارند را به صورت موردی به مراکز مشاوره متصل کنیم که به زودی با رفع موانع موجود، موج جدیدی از کسب وکار‌ها آغاز خواهد شد.

وی افزود: این طرح در قالب توسعه طرح مرکز تماس اشتغال کشور است که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است. در این طرح به سراغ واحد‌های تولیدی خواهیم رفت که در راه تولید مشکلی دارند. 

بیرانوند همچنین در خصوص تحقق شعار سال در حوزه کاهش نرخ بیکاری گفت: در فاز دوم با استفاده از نظام جامع بازار کار، افراد بیکار کشور را در مقاطع تحصیلی مختلف شناسایی خواهیم کرد و در این مرحله مابه سراغ بیکاران خواهیم رفت ومسایل آنان را برطرف خواهیم کرد.

وی افزود: مرحله شناسایی دو سال زمان برده است و در مرحله نهایی است که به زودی در فاز اول، فهرست بیکاران در مقطع دکتری به صورت محرمانه در اختیار استانداری‌ها قرار خواهد گرفت و استان‌ها با تقسیم بیکاران بین دستگاه‌ها، متناسب باشرایطی که دارند اقدام خواهند کرد. 

بیرانوند افزود: فاز‌های بعدی این طرح در خصوص فارغ التحصیلان بیکار در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس خواهد بود.

نظر شما