شناسهٔ خبر: 66643675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تشریح برنامه ها و اقدامات دهه کرامت توسط قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به تشریح برنامه‌های دهه کرامت حرم مطهر رضوی و همچنین پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) پرداخت.

صاحب‌خبر -

مصطفی فیضی یکشنبه شب 23 اردیبهشت ‌ماه در ویژه برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این برنامه ضمن تبریک ایام دهه کرامت به تمامی ارادتمندان و محبان حضرت رضا(ع) در سراسر جهان گفت: افتخار داریم در حرم مطهر حضرت رضا(ع) به صورت مداوم و مستمر و بدون وقفه در خدمت زائران و مجاوران باشیم.
 

آمار تشرف زائران به حرم رضوی
وی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه حرم را خدمت رسانی شبانه روزی و مستمر به زائران ذکر کرد و افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دربهای حرم مطهر رضوی از ساعت 9 شب بسته می شد که پس از پیروزی انقلاب ما به صورت شبانه روزی و مستمر در خدمت زائران هستیم.
فیضی با اشاره به آمار تشرف روزانه و سالانه زائران در حرم مطهر رضوی گفت: در روزهای معمولی حداقل حضور زائران روزانه 200 هزار نفر تشرف است که این آمار در روزهای زیارتی و مناسبتی به 2 میلیون و 800 هزار نفر در 24 ساعت می رسد، که این آمار در روزهای مناسبتی همچون سال تحویل و ایام دهه پایانی ماه صفر افزایش می باید.
وی خاطر نشان کرد:ما سالانه میزبان بالغ بر 180 تا 200 میلیون زائر در بارگاه منور رضوی هستیم و علاوه بر این آمار سالانه بین سه تا 5 میلیلون زائر غیر ایرانی نیز به مشهد مشرف می‌شوند.
 

میزبانی از زائران 80 کشور جهان
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین با بیان اینکه ما میزبان زائرانی از 80 کشور دنیا هستیم که از 15 نفر تا یک میلیون نفر را شامل می‌شوند، افزود: بیشترین جمعیت زائران غیر ایرانی را زائرانی از کشور عراق تشکیل می‌دهند و پس از آن میزبان زائرانی از کشورهای هندوستان و پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه، ترکیه، لبنان، سوریه، اروپا و .. هستیم.
وی ادامه داد: به منظور خدمت‌رسانی هر چه بهتر به زائران غیر ایرانی و ارتقا سطح زیارت، مدیریت زائران غیر ایرانی و معاوت امور بین الملل آستان قدس رضوی شکل گرفته است و ضمن اختصاص رواق هایی ویژه این زائران، خادمیارانی که مسلط به زبانهای خارجی هستند در این رواق ها به خدمت رسانی مشغولند.
 

توجه به معرفت‌افزایی در حوزه زیارت
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اجرای برنامه‌هایی با محوریت معرفت‌افزایی در حوزه زیارت اشاره کرد و برپایی نمازهای جماعت را یکی از این برنامه‌ها برشمرد.
وی گفت: آستان قدس رضوی اهتمام ویژه ای به برگزاری نمازهای جماعت دارد و در همین راستا روزانه 30 تا 55 نمازجماعت یومیه در صحن‌ها و رواق های حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.
فیضی همچنین برپایی حلقه‌های معرفت، پاسخ به سوالات شرعی، برنامه هایی ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده، توجه ویژه به کتاب و قرآن کریم و... را ازدیگر برنامه های معرفتی این آستان مقدس برشمرد و ادامه داد: تشکیل مرکز قرآن کریم، پویش من قرآن را دوست دارم، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، محافل خانگی قرآن، قرائت قران قبل و پس از نمازهای یومیه، راه‌اندازی مهدالرضاها در سراسر کشور و... بخشی از فعالیت‌های قرآنی حرم مطهر رضوی است.
 

گذری بر وسعت حرم رضوی
وی در ادامه سخنان خود به وسعت حرم مطهر رضوی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وسعت حرم مطهر قبل از پیروزی انقلاب حداکثر بین 55 تا 65 هزار متر مربع بوده است، اما امروز مساحت حرم بالغ بر 1 میلیلون و 100 هزار متر مربع است.
فیضی خاطر نشان کرد: بالغ بر 80 درصد این وسعت صحن‌ها را تشکیل می دهد و حدود 20 درصد رواق سرپوشیده داریم. از همین رو افزایش فضای سرپوشیده در دستور کار قرار گرفته است و مطالعات طرح مسقف شدن صحن جمهوری اسلامی و تبدیل آن به رواق سرپوشیده به عنوان فضای زیارتی ویژه زائران امام رئوف(ع) انجام شده و از سال گذشته وارد فاز اجرای و عملیاتی شده است.

برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی دهه کرامت
 وی همچنین به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، تبلیغی حرم مطهر رضوی در ایام دهه کرامت اشاره کرد و گفت: این ایام با ولادت حضرت معصومه(س) 21 اردیبهشت ماه آغاز و تا ولادت حضرت ثامن الحجج(ع) 31 اردیبشهت ماه ادامه دارد.
فیضی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ای در بخش های مختلف داخل و خارج از محدوده حرم در حال برگزاری است، گفت: یکی از شاخص‌ترین این برنامه‌ها، برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) است که 24 اردیبهشت ماه با پیام مقام معظم رهبری و با حضور اندیشمندان اسلامی از ایران و 4 قاره در تالار قدس حرم مطهر رضوی افتتاح می‌شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با اهتمام و توجه تولیت پس از سه دهه تاخیر در برگزاری فردا آغاز بکار خواهد کرد و در این مراسم میزبان 120 مهمان از 18 کشور دنیا خواهیم بود.
 

اوج خدمت‌رسانی به مناطق حاشیه شهر
وی همچنین در بخش دیگری از برنامه «صف اول» خاطر نشان کرد: کمک به مناطق موقوفه‌دار و حاشیه شهر مشهد از وظایف ماست که در این ایام به اوج خود خواهد رسید، یکی از برنامه‌های ما در این مناطق طرح سفره‌های کرامت است که این خدمات شامل حال مجاوران و مسافران جاده‌ای و پایانه‌های مسافربری می‌شود و در حال گسترش است. 
 

گستره خدمات علمی و فرهنگی
فیضی همچنین در ادامه با اشاره به حدیث معروف امام رضا(ع) با مضمون احیاء و نشر امر اهل بیت(ع) گفت: ما این سفارش حضرت را که فرمودند: «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می کردند» در راس فعالیتهای علمی و فرهنگی خود قرار دادیم و در این حوزه اقدامات متعددی را در دستور کار خود داریم.

وی به گستره خدمات علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از راه‌اندازی مهدالرضاها تا تاسیس دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: هدف ما این است دانش‌آموزان را در دبیرستان‌هایی تربیت کنیم تا در کنار آموزشهای معمول مطالب دینی را نیز همزمان بیامورند.
فیضی خاطر نشان کرد: هدف ما گسترش سبک زندگی رضوی است و ما آمادگی داریم این الگو را در سرتاسر کشور گسترش دهیم و شعاع فکری و محبت حضرت رضا(ع)را در سطوح مختلف آموزشی به دانش‌آموزان نشان دهیم.

نظر شما