شناسهٔ خبر: 66642880 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

آیین تکریم از محمود رفیعی برگزار شد؛

نامگذاری مکانی در بیرجند به نام ادیب بیرجندی

خراسان جنوبی- فرماندار بیرجند در آیین تکریم از ادیب شهیر بیرجندی گفت: تلاش می‌کنیم مکانی ارزشمند را به نام این ادیب دانا و مورخ توانا، دکتر محمود رفیعی نامگذاری کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، علی فاضلی فرد، در آیین تکریم ادیب بزرگ محمود رفیعی گفت: محمود رفیعی، نویسنده، مترجم و مورخ خراسان جنوبی است که با جمع آوری فرهنگ های پراکنده، شناسنامه ای برای استان فراهم کرد.

وی افزود: ارزش کارهای این فرهیخته گرانمایه در قالب یک جلسه نمی‌گنجد و تلاش می‌کنیم بزرگداشتی جامع‌تر برای ایشان برگزار کنیم.

فاضلی همچنین گفت: پیگیری خواهم کرد تا مکانی ارزشمند را به نام ادیب دانا و مورخ توانا دکتر محمود رفیعی نامگذاری شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: بدون شک این استاد بزرگ حق بزرگی بر گردن فرهنگ خراسان‌جنوبی دارد چرا که همانند فردوسی سند چیستی و کیستی ایرانیان را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.

محمود حاجی گفت: ایشان در راه زنده نگهداشتن فرهنگ این استان از جان و مال خود مایه گذاشته و نتیجه این از خودگذشتگی دیوان لامع، حکیم نزاری، سری و دیگران است.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان ادامه داد: اگر این از خودگذشتگی نبود در حال حاضر اثری از این ادیبان بزرگ در استان نبود.

حسین بیدختی، رئیس انجمن کتابداری پزشکی ایران گفت: رفیعی نویسنده و مترجم آثار ارزشمندی در حوزه پزشکی هم هست و ایشان در مجامع علمی داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

نامگذاری مکانی در بیرجند به نام ادیب بیرجندی

وی گفت: وی با اهدای بیش از هزار و ۱۰۰ نسخه کتاب از کتابخانه شخصی خود به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کمک شایانی به این مجموعه کرده است.

مهدی افتخاری نویسنده و از دوستان این ادیب توانا نیز گفت: رفیعی پس از سالها تحصیل در سوییس، با همت بلند و عاشقانه خود به گشور بازگشت و آثار بزرگانی چون حکیم نزاری، لامع، سری، عظیمی و… را جمع آوری کرده است.

محمود رفیعی، ادیب شهیر بیرجندی نیز در این مراسم گفت: پس از ۱۵ سال تحصیل در خارج از کشور وقتی برگشتم و دیدم برای شاعران و بزرگان گذشته این منطقه کسی کاری نکرده است، تصمیم گرفتم برای حفظ آثار بزرگان این منطقه کاری کنم که نتیجه آن شده ۵۰ کتاب در حوزه های تاریخی، فرهنگی و ادبی و برای جمع آوری اینها رنج ها کشیده ام.

نامگذاری مکانی در بیرجند به نام ادیب بیرجندی

وی افزود: تمام وظایف یک فرد وطن پرست در این دو کلمه خلاصه می‌شود که برای خود چه کردی و برای وطنت چه کردی؟

رفیعی گفت: به دانشجویان توصیه می کنم در بالاترین حد از محیط دانشگاه استفاده کنید و دانش خود را بالا ببرید و فکر کردن را یاد بگیرید و از فکر خود در راه حل مشکلات و ایده های جدید استفاده کنید.

وی بیان کرد: هر جوان ایرانی ۲ وظیفه مهم دارد اول اینکه از حداکثر توان خود برای تکامل خود و پیشرفتش زحمت بکشد و در محله دوم وقتی به تکامل رسید همه را در خدمت جامعه و جایگاهی که بزرگ شده بکار ببند.

افتخاری گفت: ایشان برای جمع آوری آثار بزرگان سفر ها کرده برای مثال به تاجیکستان و سنپترزبوک رفته تا آثار حکیم نزاری را ایران برگرداند و اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی سپرده تا ویراستاری کرد و چاپ کنند.

نامگذاری مکانی در بیرجند به نام ادیب بیرجندی

نظر شما