شناسهٔ خبر: 66642398 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تاكید آمریكا بر شکست حماس

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: ساعاتی پس از انتقادات صریح آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از اسرائیل بر سر جنگ غزه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مکالمه تلفنی او با وزیر دفاع اسرائیل خبر داد.
متیو میلر  در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که  بلینکن در گفت‌وگو با یوآو گالانت بر مخالفت ایالات متحده با عملیات نظامی گسترده اسرائیل در رفح تاکید کرده و خواستار افزایش مبادی ورودی به نوار غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی شده است.
وزیر خارجه آمریکا همچنین تهدید کرده که در صورت اجرای عملیات زمینی اسرائیل برای حمله به رفح، دولت بایدن ممکن است جلو ارسال تسلیحات بیشتری را بگیرد.
دولت جو بایدن هفته گذشته در اقدامی کم‌سابقه جلو ارسال ۳۵۰۰ بمب دو هزار پوندی و ۵۰۰ پوندی برای ارتش اسرائیل را گرفت، اقدامی که نارضایتی دولت اسرائیل و انتقاد حامیان اسرائیل در آمریکا را در پی داشت.آنتونی بلینکن  با بیان اظهاراتی که از آن به عنوان «شدیدترین انتقادات علنی» دولت جو بایدن از عملکرد اسرائیل در جنگ غزه نام برده شده گفت که تاکتیک‌های اسرائیل «به تلفات وحشتناک غیرنظامیان بی‌گناه انجامیده» و در عین حال عاجز از آن بوده که رهبران حماس و شبه‌نظامیان این گروه  را از بین ببرد.
آنتونی بلینکن همچنین تاکید کرد که ایالات متحده معتقد است نیروهای اسرائیلی «باید از غزه خارج شوند» و همچنین از اسرائیل انتظار دارد که طرح جامع و قابل اجرایی برای برقراری امنیت و حکمرانی در نوار غزه پس از جنگ ارائه کند.
بلینکن همچنین از تصمیم جو بایدن برای ممانعت از ارسال بمب‌های سنگین آمریکایی به اسرائیل دفاع کرد و هشدار داد که اگر اسرائیل حمله گسترده به رفح را آغاز کند، محدودیت‌های بیشتری از سوی دولت ایالات متحده برای ارسال مهمات و سلاح اعمال خواهد شد.
 آنتونی بلینکن در گفت‌وگوی خود با یوآو گالانت بار دیگر درباره حمله گسترده به رفح هشدار داده است، شهری در مجاورت مرز مصر که پناهگاه حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی شده است.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه ایالات متحده «بر ضرورت حفاظت فوری از غیرنظامیان و کارکنان امدادی در غزه تاکید کرده» و از وزیر دفاع اسرائیل خواسته است که «نسبت به امکان ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و کمک به حل و فصل مشکلات توزیع کمک‌ها در داخل نوار غزه اطمینان حاصل کند».
این گزارش می‌افزاید که  بلینکن همچنین «بر تعهد آهنین ایالات متحده نسبت به تضمین امنیت اسرائیل و هدف مشترک آن با اسرائیل بر سر شکست حماس» تاکید داشته است.
آنتونی بلینکن  در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته بود که ارتش اسرائیل «طرح دقیقی» برای حفاظت از حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار غیرنظامی پناه گرفته در شهر رفح ارائه نداده است.
اما اسرائیل به رغم همه این مخالفت‌ها به صدها هزار غیرنظامی پناه گرفته در شرق رفح از طریق ارسال پیام، پخش اعلامیه و تماس تلفنی دستورالعمل‌های تخلیه این منطقه را ادامه داده تا عملیات زمینی را آغاز کند.اسرائیل تأکید دارد جنگ هنگامی پایان خواهد یافت که همه گروگان‌های زنده و فوت شده این کشور تحویل داده شوند، توانایی‌های نظامی حماس از بین رفته باشد و غزه دیگر تهدید امنیتی برای زندگی مردم اسرائیل نباشد.
 بلینکن توضیح داد که جو بایدن روشن کرده است اگر اسرائیل این حمله گسترده را آغاز کند، در آن صورت «روش‌های مطمئنی وجود دارد که ما این عملیات را حمایت و تأمین نمی‌کنیم.»
تل‌آویو به رغم مخالفت‌های آمریکا به صدها هزار غیرنظامی پناه گرفته در شرق رفح از طریق ارسال پیام، پخش اعلامیه و تماس تلفنی دستورالعمل‌های تخلیه این منطقه را داده تا عملیات زمینی را آغاز کند.کابینه جنگی اسرائیل نیز پنجشنبه‌ هفته گذشته، با آنچه «گسترش سنجیده» عملیات نظامی در رفح نامید، موافقت کرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما