شناسهٔ خبر: 66641521 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۳۰ عنوان برنامه ویژه هفته میراث فرهنگی در خراسان رضوی طراحی شده است

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ۱۳۰ عنوان برنامه ویژه بزرگداشت هفته میراث فرهنگی در استان طراحی شده است که به تدریج اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

سید جواد موسوی روز دوشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی در مشهد با بیان این که امسال سال متفاوتی است و همزمانی هفته میراث فرهنگی با دهه کرامت به عنوان میراث معنوی را به فال نیک می گیریم افزود: هفته میراث فرهنگی از روز ۲۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز می شود و به همین مناسبت از صبح همان روز برنامه‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه فردوسی به اجرا در می آید و بعداز ظهر همان روز آرامگاه فردوسی گلباران می شود.

وی اظهار کرد: به همین مناسبت در روز ملی بزرگداشت فردوسی بازدید از مجموعه آرمگاه آن حکیم رایگان است و آیین بزرگداشت با حضور مقامات کشوری و استانی، هنرمندان و دوستداران فرهنگ و هنر با نقالی خوانی و پیام رییس جمهور در همان جا برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به این که "کارگروه حکیم توس" برای نخستین بار با مشارکت ۱۰ دستگاه فرهنگی استان تشکیل شده است گفت: از روز ۲۵ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه و سالروز فتح خرمشهر به مدت ۱۰ شب برنامه های فرهنگی در محل آرامگاه فردوسی برگزار می‌ شود.

موسوی برگزاری کارگروه ستاد بزرگداشت مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی شایسته قدردانی دانست و افزود: مراسم گرامیداشت فردوسی امسال با دعوت از شخصیتهای برجسته ملی و بین المللی برگزار خواهد شد و در سال آینده دعوت از شخصتیهای جهانی به شکل گسترده تری انجام خواهد شد چرا که فردوسی متعلق به تمامی مردم ایران است و علاقه مندان ملی و بین المللی فراوانی دارد.

۱۳۰ عنوان برنامه ویژه هفته میراث فرهنگی در خراسان رضوی طراحی شده است

نمایش سکه ولایتعهدی امام رضا(ع)

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز گفت:در روز ۳۱ اردیبهشت ماه به مناسبت میلاد امام هشتم(ع) برای نخستین بار سکه ولایتعهدی امام رضا (ع) از موزه ملی ایران به مشهد و موزه بزرگ خراسان خواهد آمد و به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.

احسان زهره وندی افزود: این سکه صرفا دارای جنبه فرهنگی و تاریخی نیست بلکه دارای پشتوانه عظیم معنوی است و به صورت موقت و برای مدت هفت روز در مشهد به نمایش گذاشته می شود.

وی تاکید کرد: تلاش می شود تا اشیاء و اموال تاریخی مرتبط با امام رضا(ع) و حرم رضوی که در موزه ملی قرار دارد به موزه بزرگ خراسان رضوی منتقل شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در دفتر ثبت و حریم این اداره کل ۲۵ اثر غیرمنقول، ۶۲ اثر منقول تاریخی و فرهنگی، ۴۶ اثر طبیعی و ۴۷ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این امر خراسان رضوی را جزو سه استان برتر در ثبت آثار ملی قرار داده است.

زهره وندی افزود: سال گذشته ۱۱۰ اثر تاریخی در خراسان رضوی حفاظت و مرمت شد و تعداد ۳۱۳ کارگاه مرمت آثار تاریخی در استان برپا شده است.

نظر شما