شناسهٔ خبر: 66640891 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در رونمایی «نمایه‌نامه تحلیلی-موضوعی سفرنامه‌های ترجمه‌شده سیاحان انگلیسی درباره ایران» مطرح شد؛

نمایه‌کردن سفرنامه‌های سیاحان خارجی به ایران کار ارزشمندی است

در رونمایی «نمایه‌نامه تحلیلی-موضوعی سفرنامه‌های ترجمه‌شده سیاحان انگلیسی درباره ایران» مطرح شد؛ شهرام یاری گفت: معرفت به ضرورت نمایه‌کردن سفرنامه‌های سیاحان خارجی به ایران کاری بسیار ارزشمندی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پنجمین روز از نمایشگاه کتاب مورخ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ از مجموعه سه‌جلدی «نمایه‌نامه تحلیلی_موضوعی سفرنامه‌های ترجمه شده سیاحان انگلیسی درباره ایران» با حضور آزاده حیدری، مولف کتاب، احسان‌الله شکراللهی، مدیر انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، حسن رجبی، استاد دانشگاه و تاریخ‌پژوه و شهرام یاری، پژوهشگر میراث فرهنگی در گوشه نقد سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

شکراللهی، مدیر انتشارات مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت انتشار این کتاب گفت: چهار موضوع پژوهشی انتشارات مجلس شورای اسلامی شامل ایرانشناسی، اسلام‌شناسی، مطالعات پارلمانی و متن‌پژوهی است و سفرنامه‌ها از مهمترین منابع برای این پژوهش‌ها هستند. این اثر فاز نخست یک سلسله‌پژوهی است و درکتب بعدی سراغ سفرنامه سیاحان جهان درباره ایران خواهیم رفت.

ضرورت نمایه‌نامه برای سفرنامه سیاحان خارجی

آزاده حیدری، مولف کتاب با اشاره به ضرورت نمایه‌نامه‌ای برای پژوهش در زمینه سفرنامه سیاحان خارجی گفت: سال‌ها پیش هنگام مطالعه و بررسی پژوهش پایان‌نامه‌ام درباره سفرنامه‌ها به دنبال منابع مطالعاتی رفتم و به دلیل سختی جست‌وجو و بررسی منابع از سفرنامه سیاحان بریتانیایی به ایده نمایه‌کردن این آثار پرداختم.

وی در پایان گفت: پس از شناسایی ۱۳۰ سفرنامه سیاحان بریتانیایی تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی به مدت ۱۰ سال تالیف این اثر طول کشید و این کتاب پژوهشگران در این زمینه را از بررسی و جست‌وجو در متن ۱۳۰ سفرنامه بی‌نیاز کرده است.

حسن رجبی تاریخ‌پژوه درباره این کتاب بیان کرد: در حوزه ایرانشناسی در عصر صفوی و قاجار به دلایل مختلفی با کمبود منابع مواجه هستیم که این سفرنامه‌ها این کمبود را جبران کرده است و از این حیث این کتاب با طراحی ساختار نمایه تحلیلی- موضوعی گردشی بسیار حائز اهمیت است.

شهرام یاری پژوهشگر میراث فرهنگی نیز پس از تحسین این اثر در نقد کتاب گفت: معرفت به ضرورت نمایه‌کردن سفرنامه‌های سیاحان خارجی به ایران کاری بسیار ارزشمندی است اما این اثر برای بهتر شدن می‌توانست با طبقه‌بندی موضوعی و طبقه‌بندی دوره تاریخی به سه دوره صفوی، قاجار و پهلوی کار پژوهشگران در این زمینه را آسان‌تر کند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab. ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما