شناسهٔ خبر: 66639841 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست محفل ادبی شاعران ایران و یمن عنوان شد؛

دوستی ایران و یمن دیرینه است

در نشست محفل ادبی شاعران ایران و یمن عنوان شد؛ در محفل ادبی شاعران ایران و یمن حاضران بر دوستی دیرینه ایران و یمن و نقش ویژه یمن در مبارزه با استکبار تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست محفل ادبی شاعران ایران و یمن، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن سرای ملل نمایشگاه کتاب برگزار شد.

معاذ جنید، شاعر و مشاور وزیر فرهنگ یمن، علیرضا قزوه، شاعر و رایزن فرهنگی سابق ایران در هند، مرتضی حیدری آل‌کثیر، شاعر عربی و فارسی، محمدعلی صالحی، شاعر و نویسنده کتاب «یمن در شعر فارسی» مصطفی محدثی خراسانی و سیدمجتبی ابطحی در این نشست حضور داشتند.

مصطفی محدثی خراسانی دبیر و مجری این نشست بود. او در ابتدای محفل شعرخوانی گفت: اشعار مردم یمن دارای رگه‌های حماسی و علقه‌های آنان و شعر همواره نقش تاریخی در یمن ایفا کرده است.

سیدمجتبی ابطحی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: برای نخستین بار است که نمایشگاه کتاب، میزبان یمنی‌ها به عنوان مهمان ویژه است. کسی نمی‌تواند یمن را به زانو درآورد.

وی افزود: نقش برجسته یمنی‌ها را در طوفان‌الاقصی شاهد بودیم. یمنی‌ها اجازه ندادند که رژیم صهیونیستی حتی به دروغ برای خود پیروزی ساختگی داشته باشد. با اینکه آمریکا و انگلیس حامی رژیم صهیونیستی هستند اما حریف یمن نشده‌اند. ادبیات یمن همواره از اعتقادات مردم این کشور تاثیر گرفته است.

مرتضی حیدری آل‌کثیر در ادامه گفت: یمن در جنگ به یاری فلسطین شتافته و به جنگ با عدوی غاصب رفته است.

محمدعلی صالحی، شاعر و نویسنده کتاب یمن در شعر فارسی با اشاره به دوستی تاریخی ایران و یمن گفت: ایران و یمن پیش از دوران اسلام با یکدیگر روابط دوستانه‌ای داشتند.

وی افزود: در کتاب یمن در شعر فارسی که سال ۹۵ چاپ شد، اشعار یمنی را گردآوری کرده‌ام. اشعار جدید نیز به نسخه جدید این کتاب افزوده شده و به زودی منتشر خواهد شد.

در ادامه، هریک از مدعوین اشعار خود را به زبان عربی و فارسی خواندند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab. ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما