شناسهٔ خبر: 66638305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

جادوی شفق قطبی در سه قلعه سرایان

دیده شدن شفق قطبی در مناطق مختلف نیم‌کره شمالی، حتی در نقاطی از ایران، در ۱۱ ماه مه میلادی، شگفتی بسیاری به‌همراه آورد. دیده شدن شفق قطبی در مناطق مختلف نیم‌کره شمالی، حتی در نقاطی از ایران، در ۱۱ ماه مه میلادی، شگفتی بسیاری به‌همراه آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی، در شامگاه جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خورشیدی مصادف با ۱۱ مه ۲۰۲۴ میلادی، شفق قطبی در جنوبی ترین حالت ممکن، در آسمان بسیاری از نقاط دنیا در نیم‌کره شمالی زمین (کشورهای اروپایی چون سوئیس، بریتانیا و آلمان و بخش‌های وسیعی از آمریکای شمالی) و حتی در مناطقی از ایران مشاهده شد.

این پدیده شگفت‌انگیز به گفته سازمان علوم اقیانوسی و جوی آمریکا (Noaa)، ناشی از «طوفان ژئومغناطیسی شدید خورشید» است و به احتمال زیاد، بر ارتباطات رادیویی و ماهواره‌ای تاثیرگذار خواهد بود. کارشناسان امر بر این عقیده‌اند که این پدیده نادر، به احتمال زیاد در شب‌های شنبه و یکشنبه (۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه) نیز در مناطقی از جهان دیده می‌شود. 

 شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت معمول ذرات پرانرژی خورشید با سرعت‌ نزدیک به ۲۷ میلیون کیلومتر بر ساعت با جو فوقانی زمین برخورد می‌کنند اما میدان مغناطیسی زمین از ما در برابر این حمله محافظت می‌کند.

 میدان مغناطیسی زمین ذرات را به سمت قطب‌ها هدایت می‌کند و طی فرایندی شفق‌های قطبی به وجود می‌آیند.

 در اتفاقی کم‌نظیر، شفق شمالی بسیار دورتر از قطب شمال، در آسمان ایران و سه قلعه خراسان جنوبی نیز دیده شده است.

 شفق قطبی در مدار 35 درجه در سه قلعه سرایان خراسان جنوبی و در ساعت یک بامداد شب گذشته به ثبت رسیده است.

 نورهای درخشان و خیره‌کننده شفق قطبی به گواه کارشناسان، از برانگیخته شدن گازهای مختلف به‌خصوص اکسیژن و نیتروژن حاصل می‌شود و در پی آن، رنگ‌های متفاوتی در آسمان پدید می‌آید.

 به عبارت دیگر، شفق شمالی یا شفق قطبی، زمانی رخ می‌دهد که ذرات باردار با گازهای موجود در جو زمین در اطراف قطب‌های مغناطیسی برخورد می‌کنند.

نظر شما