شناسهٔ خبر: 66637682 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آغاز اعزام زائران ایرانی حج تمتع

بامداد امروز 24 اردیبهشت‌ماه، اولین گروه از زائران ایرانی حج تمتع سال جاری(زائران مدینه قبل) از فرودگاه امام خمینی(ره) عازم سرزمین وحی شدند.

صاحب‌خبر -

مراسم بدرقه نخستین گروه از زائران حج تمتع 1403 که از طریق ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) عازم مدینه منوره شدند، بامداد دوشنبه، 24 اردیبهشت ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی؛ سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت؛ سفیر عربستان در تهران و چند نفر از مسئولان هواپیمایی برگزار شد.

ضرورت دعا برای مظلومان فلسطین در سرزمین وحی

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در آیین بدرقه نخستین کاروان‌های زائران ایرانی حج تمتع، حج مقبول را برای همه زائران بیت الله الحرام از خداوند متعال مسئلت کرد و با بیان اینکه شعار حج امسال «قرآن محوری، همدلی و اقتدار اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» است، به زائران توصیه کرد که در مسجدالنبی(ص) و مسجدالحرام انس با کلام وحی را با تلاوت و ختم قرآن برقرار کنند.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به بخشی از شعار حج تمتع امسال با عنوان همدلی اشاره و از زائران ایرانی خواست که ارتباط و تعامل خوبی با زائران و مسلمانان کشورهای مختلف داشته باشند. مرحوم «شیخ صالح بن عبدالرحمن الحصین»، رئیس اسبق شئون مسجدالحرام و مسجدالنبی پیوسته تأکید داشت که زائران ایرانی از نظم و برنامه ریزی خوبی برخوردار هستند و تعامل و ارتباط خوبی با حجاج سایر کشورها دارند.

حجت الاسلام نواب، اقتدار اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم را بخش دیگری از شعار حج امسال اعلام کرد و گفت: زائران باید مشی نبوی داشته و برای پیروزی مردم فلسطین در سرزمین وحی دعا کنند.

وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: نبی مکرم اسلام فرموده‌اند: «من اصبح ولایهتم بامور المسلمین فلیس منهم ومن سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم: هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد و هرکس فریاد کمک خواهی کسی را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست».

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به این که امروز مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در سراسر جهان یکپارچه حامی فلسطین شده‌اند، گفت: ما نیز به تأسی از حضرت محمد(ص) و اهل بیت(ع) باید حامی ملت مظلوم غزه باشیم.

وی گفت: امروز کمک‌ها و کاروان‌های امدادی زیادی از ادیان ابراهیمی یهودیان، مسیحیان و مسلمانان حامی مزدم مظلوم فلسطین به مرز مصر و غزه رسیده، اما رژیم کودک کش صهیونیستی مانع از ورود این کمک‌ها به نوار غزه می‌شود، این در حالی است که وجدان اساتید و دانشجویان آمریکایی نیز به جوش آمده و از مظلومیت فلسطینیان دفاع می‌کنند.

حجت‌الاسلام نواب همچنین به وصیت امام علی(ع) که بر ضرورت اهتمام به همسایگان تأکید دارد، اشاره کرد و گفت: امیر مومنان علی(ع)، امام همه مسلمانان است و به فرموده مقام معظم رهبری، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) محور وحدت جهان اسلام هستند.

وی در ادامه کشور فلسطین را قلب جهان اسلام دانست و تأکید کرد که خداوند متعال ظالم را تنبیه و مظلوم را یاری می‌کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان از زائران بیت‌الله الحرام که عازم مدینه منوره هستند خواست که از طرف ساکنان غزه به پیامبر(ص) سلام دهند و در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) به نیت شهدای غزه نماز اقامه کنند و ثواب آن را به روح این شهدا تقدیم کنند.

اختصاص 765 پرواز رفت و برگشت برای زائران سرزمین وحی

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: مجموعه دولت و صنعت هوایی و تمامی نهادهای نظامی، امنیتی، سپاه، پلیس، نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و سازمان حج و زیارت و ... به اینکه خادم زائران بیت‌الله الحرام هستند، افتخار می‌کنند.

وی با اشاره به این که عملیات سفر عمره پس از وقفه‌ای چندساله از سر گرفته شد، گفت: در مجموع در مراسم حج تمتع امسال 765 پرواز رفت و برگشت انجام خواهد شد که مسئولیت آن را دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(ایران ایر) و معراج متقبل شده‌اند. عملیات انتقال زائران بیت‌االله الحرام از 21 فرودگاه کشور از جمله ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) انجام خواهد شد و سفارت عربستان سعودی در کشورمان هم همکاری خوبی را در زمینه سفر به سرزمین وحی رقم زد.

وی با اشاره به این که ترمینال سلام فرودگاه امام(ره) تا چند ماه آینده آماده انتقال زائران اربعین حسینی به کشور عراق خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که عملیات انتقال زائران حج تمتع که از امشب آغاز می شود، سرآغاز حرکتی  باشد که به سربلندی مجموعه دست اندرکاران  بیانجامد.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت درس گرفتن از تجربیات گذشته برای خدمت رسانی بهتر به زائران تأکید کرد و گفت: صنعت هوایی مشتمل بربخش‌های مختلفی اعم از عملیات گروه پرواز، مهندسین فنی، پشتیبانی حفاظتی و امنیتی، حفاظت پرواز و ... است و نهادهای مختلفی با وزارت راه در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به این که هزاران نفر در صنعت هوایی کشور در حال خدمت هستند، خطاب به کارکنان صنعت هوایی گفت: قطعاً شما در ثواب زائران بیت‌الله الحرام سهیم و مأجور هستید.

انتقال 40 درصد حجاج ایرانی از ترمینال سلام

سعید چلندری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز ضمن سخنانی در آیین معنوی بدرقه زائران حج تمتع 1403 با اشاره به اینکه عملیات انتقال حجاج از ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) امسال برای سومین سال متوالی است که انجام می‌شود، گفت: ترمینال سلام در حج پیش رو میزبان ۴۰ درصد زائران کشور است.

وی با بیان اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی میزبان زائران بیت‌الله الحرام از ۱۱ استان کشور است، گفت: ۲۳۷ پرواز از فرودگاه امام(ره) انجام خواهد شد و در مجموع ۳۳ هزار زائر از این فرودگاه به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

چلندری به برخی از خدمات  که برای زائران در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که از این مأموریت بزرگ با سربلندی و موفق خارج شویم.

نظر شما