شناسهٔ خبر: 66637654 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

جشنواره سراسری طنز دانشجویی تلخند به ایستگاه آخر رسید

صاحب‌خبر -
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در جشنواره سراسری طنز دانشجویی تلخندگفت: اهمیت طنز و هنر، در نفع اجتماعی و ارزش‌افزودگی آن به جامعه است.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان زنجان، دکتر علیرضا کلانترمهرجردی ۲۳ اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره سراسری طنز دانشجویی تلخند که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سالن غدیر دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از ترندها و موج‌ها در جهان مسئله سالمندی جمعیت است. باید تلاش شود جامعه را به سمت شادمانی و امید سوق دهیم و کار ما باید معطوف به این باشد که با کمک سرمایه هنر، به این اهداف دست یابیم.

وی تصریح کرد: فضای فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها دو روی سکه دارد؛ یکی در بخش کارهای جدی که می‌تواند ارزش‌افزوده برای حوزه علم و فعالیت کلاسیک دانشگاه ایجاد کند؛ چرا که قواره کلاس درس برای پاسخ‌گویی تنگ و امکان کنش و ممارست محدود است و با برگزاری رویدادهایی همچون مناظرات دانشجویان و مناطرات اساتید، بستر برای تمرین و بیان درست مطلب، انتقاد و جدال احسن تقویت مهیا می‌شود.

دکتر کلانترمهرجردی با بیان این که با توجه به شیب سالمندی جامعه در مقابل آن، نیاز به ایجاد امید و نشاط داریم که امروز اهمیت این امر دوچندان است، افزود: شادی و نشاط در بین جوانان، سرمایه گران‌قدری است که باید قدر آن را بدانیم. براساس مطالعه و پیمایشی که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در بهمن ماه سال گذشته انجام داد، احساس مثبت و منفی در افراد سنجیده شد و نتایج جالبی در پی داشت.

وی ادامه داد: لازم به اشاره است بر اساس پیمایشی که در سال ۲۰۲۲ در یک مطالعه جهانی انجام شده است احساس ناخوشایندی در جهان در حال گسترش ارزیابی شده است. در مطالعه ایسپا، در ارزیابی، حس مثبت جامعه ایران قریب به ۴ درصد از متوسط جهانی پایین‌تر است؛ اگر این مفروض را بپذیریم در فضای دانشگاهی و عمومی طبیعتا نیاز و انتظار است با برگزاری رویدادهایی همچون رویداد تلخند را تقویت کنیم.

دکتر مهرجردی با اشاره به نتایج داده‌ها در خصوص احساس مثبت و منفی، گفت: در بحث احساسات مثبت، مواردی همچون سرزندگی، سرحال بودن، لبخند زدن، یادگیری و لذت‌بخش بودن تجربه در روز گذشته، معیار سنجش اعلام شده و در احساس منفی نیز مواردی همچون درد فیزیکی، احساس نگرانی، غم، اندوه، عصبانیت و استرس به‌عنوان شاخص مورد مطالعه قرار گرفته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در واقع ایسپا به راستی‌آزمایی این سنجش، در جامعه ایران پرداخت. بر این اساس ۸۳.۲ از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند در روز گذشته خندیده‌اند. همچنین ۷۰ درصد احساس سرزندگی داشته و ۴۶.۱ درصد از افراد اعلام کرده بودند در روز گذشته کار جالبی (موثر) انجام داده‌اند. همچنین ۶۶.۸ درصد از افراد، روز گذشته خود را لذت‌بخش سپری کرده بودند.

دکتر کلانترمهرجردی به نتایج به‌دست آمده در بخش احساس منفی نیز اشاره کرد و یادآور شد: ۴۵.۶ درصد از پاسخ‌گویان اعلام کرده‌اند که درد جسمانی را در روز گذشته تجربه کرده‌اند و ۵۷.۳ درصد نیز احساس نگرانی داشته‌اند. ۴۸ درصد احساس ناراحتی و غم را تجربه کرده بودند و ۴۹.۵ درصد استرس و فشار روانی را حس داشته و قریب ۳۴ درصد نیز احساس عصبانیت داشتند.

دکتر مهرجردی با بیان اینکه معدل جهانی در احساس مثبت ۷۰ درصد بوده ولی در ایران ۶۶ درصد است که از معدل حس شادی ۴ درصد عقب هستیم؛ لذا باید تلاش کنیم این نظام ادراکی را تغییر دهیم البته اول الزام این است به طور مداوم و مستمر و ادواری از هست جامعه مطلع باشیم.

در ادامه مراسم طاهر یوسفی‌امیری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های طنز این است که زبانی غیرمستقیم و اثری ماندگار دارد و مفاهیم و پیام‌ها با طنز به صورت ناخودآگاه بر جان‌ها نقش می‌بندد.

سرپرست جهاددانشگاهی استان زنجان، تصریح کرد: طراوت، شادابی و خنده، بخش جدایی‌ناپذیر طنز است ولی هدف، محدود به این نیست؛ طنز به‌دنبال آن است که با لطافت نسبت به وقایع، آداب و رسوم موجود در جامعه ایجاد تفکر و حساسیت کرده و انگیزه اصلاح را در افراد به‌وجود آورد.

یوسفی‌امیری با اشاره به این که دانشگاه‌ها یکی از بهترین فضاها هستند که طنز می‌تواند در آنجا شکوفا شود، افزود: چگالی نکته‌سنجی، پرسش‌گری، حق‌طلبی و حس مسئولیت اجتماعی در فضای دانشگاه و بالاخص فضای دانشجویی بالا است. این مسئله هم ناشی از محیط که محیط علم و دانش و تضارب آرا بوده و هم اقتضای سن دانشجویان است که هنوز سنسورهایش آلوده به ملاحظات مختلف نشده‌ و در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشرو هستند.

رییس جهاددانشگاهی استان زنجان در ادامه به برگزاری جشنواره ملی تلخند اشاره کرد و افزود: فراخوان جشنواره از آبان سال گذشته منتشر شده و در نهایت قریب به ۸۰۰ اثر از ۲۴ استان تا ۶ اسفندماه به دبیرخانه ارسال شد که ۴۰۰ اثر داوری اولیه شده و ۵۰ درصد آثار توسط داوران و چهره‌های شاخص ملی مورد سنجش قرار گرفتند که در نهایت ۶ نفر در بخش‌های مختلف این جشنواره موفق به کسب مقام‌های برتر شدند.

معاون فرهنگی دانشگاه زنجان نیز در این مراسم گفت: شعر طنز این ظرفیت را دارد که تلخ‌ترین مفاهیم اجتماعی را در قالب شیرین‌ترین مفاهیم ادبی بیان کند.

داود اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه طنزنویسان رسالت اجتماعی خود را به‌خوبی ایفا کرده و توانسته‌اند موارد را مطرح کنند.

وی افزود: شاعران افرادی هستند که از توان خود در بیان مطالب به لطیف‌ترین شکل و با زبان طنز استفاده می‌کنند.

همچنین معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در دیدار با معاون فرهنگی دانشگاه زنجان با تاکید بر این که امروز از راه‌های تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی، تعامل و کاربست ظرفیت‌های بین‌بخشی است، اظهار کرد: مسئله‌مند بودن، برنامه‌های فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است و معتقدیم باید به زیست دانشگاهی ارزش‌افزوده بدهیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از تاکیدات در حوزه کار فرهنگی، نشاط‌آفرینی در برنامه‌ها است و همه کارها باید پیوست نشاط نیز داشته باشند تا شاهد اثرگذاری بیشتر آن باشیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه با بیان اینکه در جهاددانشگاهی سعی می‌کنیم ظرفیت‌ها را به سمت پیوست‌آفرینی فرهنگی هدایت کنیم، افزود: از جهاددانشگاهی در کنار دانشگاه، اجرای کارهای گزین مطالبه می‌شود با این فرض، کیفی‌سازی برنامه‌ها و داشتن نگاه علمی‌تر به موضوعات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

دکتر کلانترمهرجردی در ادامه به اقدامات فرهنگی انجام شده با همکاری در فضای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برگزاری مناظرات دانشجویی در سطح دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله مواردی بوده که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی شده و همه ساله در حال برگزاری است و تلاش شده تا استانداردهای لازم در اجرای چنین برنامه‌هایی لحاظ شود.

معاون فرهنگی دانشگاه زنجان نیز در این دیدار با اشاره به تعاملات بسیار خوب این دانشگاه با بخش فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان، گفت: برگزاری مناظرات دانشجویی در این دانشگاه با حضور تعداد زیادی از تیم‌ها نشان از این همکاری عمیق و دوجانبه دارد.

داود اسلامی تصریح کرد: در استان زنجان کارهای فرهنگی به‌خاطر کمبود اعتبارات تعطیل نشده است و جهاددانشگاهی با همه توان در اجرای برنامه‌ها با این دانشگاه تعامل داشته و ما نیز سعی کرده‌ایم سطح تعاملات را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: البته کار کردن در حوزه فرهنگی سخت است، با این حال تلاش داریم این کارها را با سعه‌صدر به سرمنزل مقصود برسانیم.

همچنین در حاشیه حضور یک روزه معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در زنجان و باشگاه علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی استان، از ۱۲ عنوان کتاب چاپ شده در این معاونت رونمایی شد.

در حاشیه این مراسم، دکتر مهرجردی اظهار کرد: در حال حاضر هر معلم و استادی در حداقل زمان می‌تواند مجوز واحد نشر دریافت کند و این امر نمونه بارزی از اهتمام به حوزه اندیشه و نشر در جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: امروز در جهاددانشگاهی در کنار خدمت نشر باید به مسئله مطالعه توجه شود. باید روش‌های نوین در امر مطالعه، شناسایی و ترویج داده شود و جهاددانشگاهی در دوره جدید با تغییر در عنوان سازمان انتشارات به سازمان ترویج مطالعه و نشر، این آمادگی را در تعامل با دانشگاه‌ها در خود مهیا کرده است.

دکتر مهرجردی افزود: از جمله ابتکاراتی که می‌تواند در حوزه نشر جهاد بدان توجه شود این است که از نویسندگان و اساتید همکار خواسته شود در کنار ارائه اثر خود، پیوست روش مطالعه نیز به اثر خود اضافه کنند؛ این موضوع در امر ترویج درست مطالعه یک اثر و شناسایی و مطالعه سایر آثار از پیش و یا پس از اثر کارساز خواهد بود.

نظر شما