شناسهٔ خبر: 66637643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس دانشگاه گلاسکو: آنچه در غزه رخ می‌دهد، نسل کشی است

پرفسور غسان ابو سته گفت: بدون شک، نقاب از چهره اروپا افتاد؛ اروپا نشان داد حاضر است هر نوع نشستی را ممنوع و آزادی‌ها از جمله آزادی تردد و آزادی اندیشه را برای خدمت به اسرائیل، نقض کند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، رئیس دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند تاکید کرد آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد، نسل کشی است و جنگ غزه، نقاب از چهره، غرب برداشت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11107594"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4232733/11107594?width=600&height=350"></script></div>

پرفسور غسان ابو سته در مصاحبه اختصاصی با این شبکه، درباره جزئیات ممنوعیت ورودش به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا گفت: از ورود من به آلمان جلوگیری کردند. مسئولان آلمانی در فرودگاه برلین به من اطلاع دادند که این ممنوعیت فقط برای ماه آوریل است و فقط نمی‌توانم وارد خاک آلمان شوم. مسئولان آلمانی، اسنادی در این باره در اختیار من قرار دادند.

شنبه هفته گذشته قرار بود برای سخنرانی در سنای فرانسه، به این کشور سفر کنم. یکی از اعضای سنای فرانسه از من دعوت کرده بود. صبح روز شنبه هفته گذشته به فرودگاه شارل دوگل رسیدم که در آنجا به من اعلام کردند مقامات آلمانی، ورود من به همه کشور‌های شنگن را به مدت یک سال ممنوع کرده اند. آنها از قوانین اداری به این منظور استفاده کردند و در نتیجه، ملزم به ارائه اسنادی برای این تصمیم حتی به مقامات فرانسوی نیستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11107597"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4232733/11107597?width=600&height=350"></script></div>


در حالی که ابو سته تابعیت انگلیسی دارد، نیرو‌های پلیس مبارزه با تروریسم این کشور، از همسر او بازجویی کردند. ابوسته در آن زمان به عنوان یکی از اعضای پزشکان بدون مرز در نوار غزه حضور داشت.

ابو سته در این باره گفت: زمانی که در نوار غزه بودم، پلیس مبارزه با تروریسم به خانه من مراجعه و از همسرم درباره علت سفر من به غزه و ارتباط من با پزشکان بدون مرز، بازجویی کردند. پس از آنکه علیه پلیس انگلیس شکایت کردیم، پاسخ دادند که این اقدام، برای آگاهی یافتن از علت حضور من در نوار غزه، کاملا معمول است و پس از شکایت فردی که نام او را فاش نکردند، صورت گرفت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11107601"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4232733/11107601?width=600&height=350"></script></div>

وی در پاسخ به این سوال که آیا الگو بودن غرب به ویژه پس از جنگ غزه، برای شما از بین رفت؟ افزود: بدون شک، نقاب از چهره اروپا افتاد. اروپا نشان داد حاضر است هر نوع نشستی را ممنوع و آزادی‌ها از جمله آزادی تردد و آزادی اندیشه را برای خدمت به اسرائیل، نقض کند. مسئله شگفت آور است که همه چیز برای خدمت به اسرائیل به کار گرفته می‌شود.

ابو سته با اشاره به سفر خود به نوار غزه، اوضاع این منطقه را فاجعه بار توصیف کرد و گفت: تعداد تخت‌های بیمارستانی در نوار غزه پیش از جنگ ۱۵۰۰ تخت بود، در پایان دومین هفته جنگ، ۶۵۰۰ نفر مجروح شده بودند. تعداد مجروحان از ظرفیت بخش درمان فراتر بود. مجروحان، جراحت‌های سخت و متعددی داشتند. در همان نخستین هفته جنگ، شاهد بودیم که نیمی از مجروحان، کودک بودند و به شدت زخمی شده بودند و دست و پای آنان قطع شده بود یا از ناحیه صورت زخمی شده یا دچار سوختگی شده بودند. از همان ابتدا، تعداد مجروحان فراتر از ظرفیت بخش درمان بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11107605"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4232733/11107605?width=600&height=350"></script></div>

به علت محاصره نوار غزه، ظرفیت پذیرش بخش درمان در این منطقه، کاهش یافته بود. به ویژه که اجازه ورود دارو و لوازم پزشکی را نمی‌دادند. ما داروی بیهوشی یا بی حسی برای اجرای عمل جراحی بر روی مجروحان در اختیار نداشتیم. همه بیمارستان‌ها به صورت روشمند هدف قرار می‌گرفت. در همان هفتم اکتبر، بیمارستان الاهلی هدف حمله قرار گرفت. اخیرا بیمارستان یوسف النجار در شهر رفح را هم تخلیه کردند و اکنون فقط بیمارستان اروپایی در غزه کار می‌کند.

ابوسته خاطر نشان کرد، کودکان از نظر جسمی و روانی، بیشترین آسیب را از جنگ در غزه متحمل می‌شوند و هفت تا ۱۱ هزار کودک برای درمان باید از نوار غزه خارج شوند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11107606"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4232733/11107606?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما