شناسهٔ خبر: 66636032 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگاهی به مجموعه پویانمایی مهارتهای زندگی

در مجموعه مهارت‌های زندگی که از شبکه دو سیما پخش می‌شود، مخاطبان ۷ تا ۱۴ سال با روش ها و راهکارهای عملی با این مهارتها آشنا می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  مهراب ناصری تهرانی کارگردان و سرپرست نویسندگان مجموعه مهارت‌های زندگی در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره مهارت‌های زندگی گفت: مهارت‌های زندگی یعنی بخشی از رفتار‌هایی به ظاهر پیش پا افتاده است. ما در این مجموعه با روش و راهکار‌های عملی، این مهارت‌ها را آموزش می‌دهیم، مهارت‌هایی مثل خوب حرف زدن، خوب گوش کردن، احترام به خود و دیگران و نقدپذیری و نقد سازنده.

وی درباره انتخاب موضوعات افزود: موارد آموزشی مخصوصا برای آموزش در سنین کودک و نوجوان که بیشترین تاثیر پذیری را دارند مواردی زیادی است این نکات و موضوعات را با استفاده از مشاوران تربیتی و مذهبی انتخاب می کنیم و تبدیل می کنیم به فیلم نامه با توجه به شخصیت‌های که در داستانمان پیش بینی کرده بودیم برای این کار.

وی گفت: خیلی از مهارت‌ها در گروه هم سالان متفاوت است، بعضی موارد این آموزش‌ها و مهارت‌ها را در کنار بچه‌ها به بزرگتر‌ها و والدین هم آموزش می دهیم یعنی خطایی که از طرف یک بزرگتر اتفاق می‌افتد و بچه‌ها شاهد آن هستند و به اشتباه آن را انجام می‌دهند ما در داستان هم رفتار آن بزرگتر را اصلاح می‌کنیم و هر رفتار بچه‌ها را.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است دچار تکرار شوید هم به لحاظ محتوا و تکرار افزود: در مجموعه مهارت‌های زندگی یکی از دلایلی که ما وارد تکرار نشدیم گستردگی کار است، ما ۵۴۰ شخصیت داریم،  فضا‌های مختلفی داریم و برای هر کدام از این مهارت‌هایی که قرار است آموزش بدهیم به بچه‌ها شخصیت مناسب خودش را قرار می‌دهیم و هیچ وقت دچار تکرار نمی شویم.

وی درباره روند کار گفت: بعد از نوشتن فیلم نامه، وارد بخش تولید می‌شویم، براساس داستان و موضوع، شخصیت ها یا ساخته می‌شوند یا اگر شخصیت اصلی باشد آنها را آماده می‌کنیم و در اختیار تیم تولید قرار داده می‌شود. بعد از تولید کار برای تدوین و صداگذاری و دوبلاژ آماده می شود و نظارت نهایی.

وی گفت: برای هر قسمت تقریبا سی روز زمان صرف می‌کنیم. از نظر زمانی، ده دقیقه کار تولید می‌شود. در قمست تولید حدود ۵۰ نفر از بچه‌های تولید درگیر مجموعه هستند.

وی درباره طراحی شخصیت‌ها گفت: شخصیت‌های اصلی وجود دارند ولی شخصیت‌های فرعی به مرور به داستان اضافه می شوند.

وی درباره فصل جدید گفت: سری جدید شامل ۵۲ قسمت است که در حال نوشتن است و تنها تفاوتی که با بخش های قبلی دارد بیشتر به مسایل و آموزه های قرآنی می پردازیم. به محض اینکه ما بخش فیلم نامه را تمام کنیم وارد بخش تولید می شویم و قسمت های جدید برای سال ۱۴۰۴ است.

وی در پاسخ به این سوال که این کار در جایی دیگر هم پخش شده است گفت: از طریق روابط عمومی سازمان صداوسیما بازخورد‌هایی که گرفتیم متوجه شدیم که در بعضی از مدارس سیستم آموزشی مدرسه برای اینکه بعضی از مهارت‌ها را برای بچه‌ها آموزش بدهند و آن‌ها را آشنا کند با بعضی از این مهارت‌ها از این مجموعه استفاده کردند و روز‌های بعد بچه‌ها خلاصه‌ای از داستان را با توجه به برداشت خودشان به عنوان تکلیف ارایه کردند.

وی درباره دشواری تولید این نوع مجموعه ها هم گفت: در تولید کار‌هایی با این تعداد قسمت بیشترین معضلی که داریم بحث نیروی انسانی است و حفظ کردن این نیرو‌ها و تداوم شان و کارهای شان، برای اینکه تجربه پیدا می‌کنند و این تجربه خیلی گرانقدر است اگر فاصله بیفتد بین تولید فصل‌های مختلف، حفظ کردن نیرو‌ها مشکل می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_11107078"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4232560/11107078?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما