شناسهٔ خبر: 66634208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مرتضی سرهنگی گفت:

«باران گرفته است» ساده و باورپذیر است

مرتضی سرهنگی در آیین رونمایی از کتاب «باران گرفته است» متن این کتاب را ساده و باورپذیر دانست و محسن مومنی‌شریف هم این کتاب را کامل، دقیق و بدون سانسور ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مراسم رونمایی و جشن امضا کتاب «باران گرفته است» نوشته احمد یوسف‌زاده امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور نویسنده کتاب، مرتضی قاضی، محسن مومنی‌شریف و مرتضی سرهنگی در سالن کوشک کتاب برگزار شد.

کتاب «باران گرفته است» داستانی مستند از کودکی، نوجوانی و جوانی شهید حاج قاسم سلیمانی است و در انتشارات مکتب سلیمانی منتشر شده است.

مردم مبالغه را دوست ندارند

مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: نثر این کتاب ساده و باورپذیر است و مبالغه ندارد. به نظر من مردم دیگر مبالغه را قبول نمی‌کنند و همین نکته است که نوشته احمد یوسف‌زاده را دلپذیرتر می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که کارکردهای اجتماعی این نوع کتاب‌ها چیست، گفت: کتاب‌هایی که درباره جنگ نوشته می‌شوند روحیه فداکاری‌، مقاومت و ایثار مردم حاضر در عرصه اجتماع را تقویت می‌کنند.

قلم صمیمی نویسنده

محسن مومنی‌شریف، نویسنده و منتقد ادبی هم گفت: در سال‌های اخیر کسانی که حتی کمترین اطلاعاتی از زندگی شهید سلیمانی نداشتند، اقدام به نوشتن کتاب‌های مختلفی درباره زندگی ایشان کردند، اما کتاب «باران گرفته است» جزئیات زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی را بسیار دقیق پوشش داده است. 

او با بیان اینکه کتاب، روایتی داستانی است، ادامه داد: قلم این کتاب صمیمی است و شما از ابتدا حتی بدون اینکه شناختی از حاج قاسم داشته باشید جذب خواندن ادامه کتاب خواهید شد. ما در این کتاب با اعتقادات و فرهنگ آن روستا و ویژگی‌هایی که باعث شهرت ایشان شده است آشنا می‌شویم.

او نکته مهم و خاص دیگر این کتاب را بدون سانسور بودن آن دانست و ادامه داد: نکته بعدی این است که بخش اول تولد و زندگی در روستا شروع و بخش دوم زندگیشان با مهاجرت به کرمان آغاز می‌شود.

پنج‌ماه پژوهش و مصاحبه

احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب نیز در پاسخ به این سوال که فرآیند شروع و تهیه این کتاب چگونه بوده است، گفت: کتاب حاصل ۵ ماه پژوهش و مصاحبه دقیق با خانواده، دوستان و مردم روستای «قنات ملک» است.

او ادامه داد: در این کتاب از کودکی تا زمانی را که ایشان برای کار به تهران و سپس به جنگ رفته‌اند نوشته‌ام. امیدوارم در جلد بعدی کتاب بتوانم قسمت‌های بیشتری از زندگی این بزرگوار را بنویسم.

یوسف‌زاده با بیان این‌که سعی کرده به صورت کاملا واقعی و با سند و مثال شرایط و اتفاق‌ها را بازگو کند، گفت: سردارسلیمانی همیشه تاکید داشت که من قسم می‌خورم پدرم هرگز لقمه حرام برای ما نیاورده است. من با مثالی که در کتاب آورده‌ام به صورت کاملا شفاف سخن ایشان را در ذهن مخاطب به تصویر کشیدم.

نویسنده کتاب در پاسخ به این سوال که شرایط گرفتن مصاحبه در روستا چگونه بود، اشاره کرد: لحن و لهجه مردم روستای «قنات ملک» بسیار خاص و منحصر به فرد است. ما یک تیم چهار نفره بودیم که چند روز در مسجد روستا ساکن شدیم و شروع به گرفتن مصاحبه‌ها به صورت تصویری کردیم که فایل تمام مصاحبه‌ها به صورت تصویری در موسسه فرهنگی ثارالله کرمان موجود است.

یوسف‌زاده گفت: سعی کردم در این کتاب جغرافیایی که حاج قاسم سلیمانی در آن نفس کشیده را از کودکی تا جوانی با جزئیات کامل به تصویر بکشم.

دشواری انتقال لحن

مرتضی قاضی مولف و پژوهشگر ادبیات حوزه مقاومت نیز درباره این کتاب گفت: این دومین کتاب درباره حاج قاسم است که توفیق معرفی آن را داشتم. خوشحالم که چنین کتاب کامل و دقیقی از زندگی ایشان داریم.

وی افزود: عنوان این کتاب را خیلی دوست داشتم چون دقیقا اصل مطلب را بیان می‌کند و آن داستانی مستند از کودکی، نوجوانی و جوانی شهید حاج قاسم سلیمانی است.

قاضی در پاسخ به این سوال که کتاب را چگونه دیدید، گفت: ویژگی خوب این کتاب اسامی افرادیست که برای این کتاب با آنها صحبت کرده‌اند و اسامی تمام این افراد در انتهای کتاب نوشته شده است.

وی اضافه کرد: لحن درآوردن خیلی سخت است. در این کتاب وقتی کار به سمت داستان می‌رود ما با خاطرات شخصی روبه‌رو نیستیم. کار دقیقا همین‌جا پیچیده و جذاب شده است که نویسنده از مصاحبه‌ها و صحبت‌ با آدم‌های متفاوت استفاده کرده و به صورتی کاملا ساده و خودمانی با مخاطب ارتباط می‌گیرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما