شناسهٔ خبر: 66630750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه خبر داد،

استقرار ۱۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان

همدان- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه مرکز رشد این دانشگاه سال گذشته بدنبال سیاست های دولت سیزدهم و با رویکرد وزارت علوم مجوز فعالیت گرفت،گفت: طی یک سال گذشته تاکنون هشت واحد فناور و ۲ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز مستقر و فعال شده اند.

صاحب‌خبر -

دکتر امیر مومنی روز دوشنبه به همراه معاونان خود با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز همدان افزود: مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان بستر بسیار مناسبی برای فعالیت واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان حوزه صنعت به شمار می رود.

وی همچنین گفت: ارتباط پیوسته این دانشگاه با واحدهای تولیدی و صنایع بزرگ استان، فاصله حضور دانش‌آموختگان در صنعت را کم کرده و استفاده از دانش روز دنیا را براس صنایع به ارمغان آورده است.

این مسوول اضافه کرد: امروزه خانواده‌ها در جامعه ارتباط خوبی با دانشگاه دارند و به برکت نظام جمهوری اسلامی توسعه سطح علمی دانشگاه‌ها و تعداد دانشجویان در سطح کشور افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: اطلاع رسانی در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود و در شرایطی که معاندین تلاش دارند دستاوردها را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند، باید با ارتباطاتی که داریم بکوشیم دستاوردهای خود را ظهور و بروز دهیم.

مومنی تصریح کرد: موافقت اصولی راه‌اندازی دانشگاه صنعتی همدان در سال ۱۳۸۳ صادر شده است و در سال ۱۳۸۵ برای نخستین بار در ۲ رشته کارشناسی مهندسی برق و کامپیوتر دانشجو پذیرفته است.

وی تاکید کرد: با گذشت ۱۹ سال از آغاز به کار دانشگاه صنعتی همدان، هم‌اینک هفت رشته اصلی زیر شاخه علوم فنی مهندسی در مقطع کارشناسی در قالب هشت گروه آموزشی در این دانشگاه ارائه می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی همدان گفت: در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز در ۱۸ رشته تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیریم که در ۲ سال اخیر با حمایت‌های دولت مردمی ایران قوی، مجموعه پذیرش دانشجو در این دانشگاه را تکمیل کرده‌ایم.

بیش از ۲ هزار دانشجو در سه مقطع تحصیلی در دانشگاه صنعتی همدان مشغول به تحصیل هستند و از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از چهار هزار دانش‌آموخته از این دانشگاه به جامعه صنعتی کشور معرفی شده‌اند.

تحصیل ۲ هزار دانشجو در دانشگاه صنعتی همدان

وی ادامه داد: هم‌اینک بیش از ۲ هزار دانشجو در سه مقطع تحصیلی در دانشگاه صنعتی همدان مشغول به تحصیل هستند و از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از چهار هزار دانش‌آموخته از این دانشگاه به جامعه صنعتی کشور معرفی شده‌اند.

مومنی افزود: دانشگاه صنعتی همدان با وجود ارائه رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه های بوعلی سینا، آزاد اسلامی و ملایر، تنها دانشگاه صنعتی استان محسوب می‌شود و به صورت تخصصی دانشجویان مختص رشته‌های صنعتی تربیت می‌کند.

وی اضافه کرد: مهندسی پزشکی، برق، کامپیوتر، مکانیک، معدن، مواد و علوم پایه شیمی به عنوان هفت رشته مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی همدان محسوب می‌شود که با توجه به آمایش آموزش عالی و رشته‌های تحصیلی مورد نیاز منطقه ارائه شده است.

۱۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان مستقر شدند

رییس دانشگاه صنعتی همدان گفت: رشته مهندسی پزشکی این دانشگاه یکی از رشته‌ها پویای منطقه است و ارتباط پیوسته‌ای با دانشگاه علوم پزشکی همدان دارد.

دانش‌آموختگان این رشته تحصیلی در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و تا مقطع تحصیلی دکتری در این رشته دانشجو می‌پذیریم و تلاش داریم در همه رشته‌های تحصیلی این دانشگاه نیز به همین شکل برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

وی اظهار کرد: دانش‌آموختگان این رشته تحصیلی در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و تا مقطع تحصیلی دکتری در این رشته دانشجو می‌پذیریم و تلاش داریم در همه رشته‌های تحصیلی این دانشگاه نیز به همین شکل برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

مومنی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی برای ارتباط صنعت و دانشگاه افزود: موضوع ارتباط دانشگاه با جامعه مکمل ارتباط صنعت و دانشگاه است چرا که صنعت بخشی از جامعه محسوب می‌شود.

ارتباط پیوسته دانشگاه با صنعت

وی تصریح کرد: در راستای سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شخص وزیر علوم، توسعه فناورانه مطرح شده است و به سمت توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت حرکت می‌کنیم.

رییس دانشگاه صنعتی همدان گفت: چند برنامه در راستای ارتباط پیوسته دانشگاه با صنعت تدوین شده است و با توجه به اینکه دانشگاه ما عنوان صنعتی و ارتباط خوبی با وزارت خانه دارد، مدیران ما را در تحقق اهداف یاری دهند.

وی با اشاره به اینکه استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام دولت در استان حمایت‌های خوبی از دانشگاه صنعتی داشته است، افزود: «انعقاد تفاهم‌نامه‌های عملیاتی باصنایع»، «آموزش‌های آزاد و مجازی»، «تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت» و «طرح تحول آموزش عالی» چهار محور توسعه راهبردی دانشگاه صنعتی همدان به حساب می‌آید.

مومنی با اشاره به بازدیدهای دوره‌ای دانشجویان از صنایع تولیدی استان، گفت: ارتباط فیزیکی با صنعت افزایش داده‌ شده و روزهای دوشنبه هر هفته را به عنوان «روز ارتباط با صنایع» نامگذاری کرده‌ایم.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش داریم رشته‌های تقاضا محور و رشته‌هایی که از نظر فنی به تخصص نیاز دارد را توسعه دهیم.

رییس دانشگاه صنعتی همدان گفت: حرکت های قابل ملاحظه ای در دانشگاه اتفاق افتاده است و با توجه به نیاز سنجی و تحقیقات صورت گرفته برنامه داریم تا رشته مهندسی شیمی رنگ را در دانشگاه صنعتی همدان راه اندازی کنیم.

وی بیان کرد: فعال سازی انجمن‌های علمی دانشجویان یکی از اهداف ما محسوب می شود تا از بال علمی دانشجویی نیز استفاده کنیم.

آینده رشته‌های فنی و مهندسی روشن است

مومنی در رابطه با کاهش آمار متقاضیان آزمون سراسری گروه ریاضی و فنی گفت: صنعت استان همدان و منطقه غرب کشور از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی همدان استقبال می‌کند و مسیر توسعه‌ای کشور نشان می‌دهد آینده روشنی در انتظار دانشجویان رشته‌های تحصیلی صنعتی است.

وی ادامه داد: اما برخی از دانشجویان نگرانی‌هایی در رابطه با آینده شغلی دارند که با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت سیزدهم، افق روشنی را در انتظار داریم و احساس خطری وجود ندارد.

رییس دانشگاه صنعتی همدان گفت: صنعت، معدن و تجارت عطش پذیرش دانشجو را دارد و مطالبه آن از دانشگاه این است برای آینده صنعت استان نیروی ماهر تربیت کند.

وی با اشاره به اینکه علاقه دانشجویان آینده دانشگاه صنعتی را روشن کرده است، افزود: با وجود کاهش متقاضیان رشته‌های فنی و مهندسی، تعداد ظرفیت پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد را افزایش داده‌ایم که این نشان می‌دهد دانشگاه صنعتی همدان جذب دانشجو و ارتباط با صنعت، موثر عمل کرده است.

مومنی با اشاره به اینکه رشد و توسعه کشور نشان می‌دهد تعداد متقاضیان رشته‌ای فنی و مهندسی افزایش می‌یابد، عنوان کرد: امروزه دانشجویان در انتخاب رشته هوشمند عمل می‌کنند و با وجود افزایش دانشجویان در ۲ سال اخیر، اقبال مثبت و رو به رشدی را شاهد خواهیم بود.

مومنی با اشاره به اینکه رشد و توسعه کشور نشان می‌دهد تعداد متقاضیان رشته‌ای فنی و مهندسی افزایش می‌یابد، عنوان کرد: امروزه دانشجویان در انتخاب رشته هوشمند عمل می‌کنند و با وجود افزایش دانشجویان در ۲ سال اخیر، اقبال مثبت و رو به رشدی را شاهد خواهیم بود.

وی عنوان کرد: دانشگاه صنعتی همدان یکی از کوچکترین عرصه‌های دانشگاهی کشور را دارد اما با این وجود کارهای جهادگونه‌ای انجام شده است و در بین دانشگاه‌های کشور جایگاه ارزشمندی دارد.

رییس دانشگاه صنعتی همدان خاطرنشان کرد: این دانشگاه تراز بالایی دارد و اگر زمین و زیرساخت‌های مورد نیاز آن تامین شود، شرایط برای جذب بیشتر دانشجو و تربیت نخبگان کشوری بهتر می‌شود.

انعقاد ۱۸ تفاهم نامه با دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان نیز با بیان اینکه ۲ سیاست در ارتباط با صنعت تعریف شده است، گفت: سرعت بخشیدن به اجرای تفاهم نامه های صنعتی و تنوع بخشی به تفاهمنامه‌ها نقش مهمی در تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت دارد.

دکتر علیرضا بهرامیان افزود: ۱۸ تفاهم نامه با دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف امضا کرده‌ایم که یکی از مهم ترین آنها، پروژه «همدان من» با شهرداری و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در حوزه «فناوری اطلاعات داده» است.

وی با اشاره به اینکه در نیاز صنعت و جامعه تنوع بخشی را ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: همکاری خوبی با مرکز شهید فهمیده در ایجاد تقاضاهای وزارت دفاع داریم و پروژه‌های دانشجویی وزارت دفاع را جذب می‌کنیم.

بهرامیان تصریح کرد: ارتباط با بنیاد ملی نخبگان استان برای انجام کارهای پژوهشی و معرفی نخبگان دانشگاه به بنیاد و صنعت، از دیگر اقدامات مهم دانشگاه صنعتی همدان است.

وی با اشاره به ایجاد تنوع در مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه صنعتی همدان افزود: دوره‌هایی همچون طلا و جواهرسازی در دانشگاه برگزار و با استقبال دانشجویان مواجه شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان گفت: مرکز هدایت شغلی و کارآفرینی در این دانشگاه راه اندازی شده است که با میزبانی از صنعتگران استان، دانشجویان را با فعالیت‌های آن آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: سال گذشته مجوز راه اندازی مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان صادر شد و ۱۰ شرکت در این مرکز شامل هشت واحد فناور و ۲ شرکت دانش‌بنیان در آن فعالیت دارند.

۲ ماموریت پژوهشی در حوزه‌های «هوش مصنوعی» و «معدن» به دانشگاه صنعتی همدان محول شده است و پروژه ساخت یک خودروی الکتریکی با مشارکت یک شرکت اصفهانی در حال انجام تست.

بهرامیان خاطرنشان کرد: ۲ ماموریت پژوهشی در حوزه‌های «هوش مصنوعی» و «معدن» به دانشگاه صنعتی همدان محول شده است و پروژه ساخت یک خودروی الکتریکی با مشارکت یک شرکت اصفهانی در حال انجام است.

وی افزود: مجوز چاپ نشریه «انرژی پایدار و هوش مصنوعی» باهمکاری دانشگاه بوعلی سینا و توسط دانشگاه صنعتی همدان گرفته شده است و از محققان استان برای انتشار مقالات خود در این نشریه دعوت می‌کنیم.

ظرفیت اسکان یک هزار دانشجو در خوابگاه

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی همدان نیز گفت: این دانشگاه سه مجتمع خوابگاهی با ظرفیت یک هزار دانشجو را دارد که شامل خوابگاه پسرانه اعتماد با ظرفیت ۶۰۰ نفر، خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت ۳۰۰ نفر و بلوک‌های خوابگاهی با ظرفیت اسکان ۱۰۰ دانشجو می‌شود.

دکتر مجید رضایی والا افزود: نداشتن خوابگاه ملکی هزینه های زیادی را برای دانشجویان غیر بومی ایجاد می‌کند و امیداریم با اختصاص خوابگاه برخی از این مشکلات برطرف شود.

وی اظهار کرد: مرکز بهداشت دانشگاه در هفته خوابگاه‌ها راه اندازی می‌شود و با حضور پزشک، ویزیت رایگان دانشجویان و کارکنان صورت می‌گیرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی همدان گفت: در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان تسهیلات شهریه، ودیعه مسکن متاهلی و دانشجویی به دانشجویان ان دانشگاه واگذار شد.

۱۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان مستقر شدند

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی افزود: این دانشگاه ۱۰ کانون فرهنگی و هنری و ۱۹ انجمن علمی فعال دارد برنامه های خوبی در راستای فعالیت‌های مختلف دانشجویی انجام می‌دهند.

رضایی والا با اشاره به برگزاری برنامه های قرآنی با همکاری نهاد دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار کرد: سال گذشته همزمان با کنگره هشت هزار شهید استان همدان، همایش بزرگداشت شهدای مهندس نیز با شناسایی ۱۱۴ شهید مهندس اشتان همدان برگزرا شد.

مدیرگروه رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی همدان نیز گفت: رفع چالش‌های زیرساختی و فضای دانشگاه و همچنین جذب اعتبارات مالی مهم ترین چالش‌هایی هست که با کمک اصحاب رسانه برطرف می‌شود.

دکتر عباس فتاحی افزود: با همکاری همه جانبه و ایجاد همگرایی در استان و فراهم کردن زیرساخت ها و فضای آموزشی شاهد رشد و توسعه دانش و صنعت استان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ها نیز باید با پرداختن به موضوع مطالبه گری در حوزه نخبگانی و علمی به رشد و توسعه دانشگاه ها در استان کمک کنند.

رضا اولادی رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همدان نیز در این نشست با بیان اینکه دستاوردهای علمی و دانشگاهی کشور و استان کمتر در سطح جامع مطرح و منعکس شده است،افزود: اتفاقات خوب و مبارکی در سطح دانشگاه ها رقم می خورد که در راستای جهاد تبیین و انعکاس اخبار امیدبخش به جامعه در تقابل با پمپاژ اخبار منفی دشمنان باید در اختیار رسانه ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ماموریت دانشگاه صنعتی همدان در کمک به پیوند دانشگاه و صنعت سخت و حساس است،افزود: ایرنا به عنوان رسانه رسمی نظام تلاش می کند تا ضرورت این پیوند را برای جامعه نخبگانی،سرمایه گذاران و فعالان بخش تولید تبیین کند.

نظر شما