شناسهٔ خبر: 66627397 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ارتش و کابینه مقابل نتانیاهو

روزنامه جوان

در حالی که این بحث‌ها به رسانه‌های اسرائیلی راه یافته، گفته می‌شود اختلافات بین نتانیاهو و سران ارتش جنبه‌هایی جدی‌تر نیز دارد. در شرایطی که فشار‌ها برای آزادی اسرای اسرائیلی به خصوص از طرف خانواده‌های‌شان به نقطه اوج جدیدی رسیده، پایگاه عبری زبان والا فاش کرده که ارتش معتقد است کابینه نتانیاهو از دستاورد‌های عملیاتی در غزه، برای دستیابی به اهداف سیاسی، یعنی آزاد کردن اسرا استفاده نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: اختلافات از چند جهت متفاوت بین نتانیاهو و کابینه او و همچنین ارتش رژیم صهیونیستی با کابینه در حال تشدید شدن است. موضوع استعفای یورام حمو، مسئول امور راهبردی شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که آن را رسیدن موج استعفا‌ها به «شورای امنیت داخلی» خوانده‌اند، به آن دامن زده است. 

به گزارش «جوان»، اسرائیل ظرف چند روز گذشته شاهد یک نشست راهبردی درباره رفح، بدون حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده که یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه رژیم صهیونیستی آن را برگزار کرده است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرده که برگزاری این نشست، منجر به خشم نتانیاهو و درگیری لفظی بین دو طرف شده که در جریان این درگیری، گالانت بر سر او فریاد کشیده است. جروزالم‌پست روایت را کمی متفاوت نقل کرده و از یک درگیری لفظی سه‌جانبه پرده برداشته که بین یوآو گالانت، وزیر جنگ و رونن بار، رئیس شین بت (آژانس امنیتی اسرائیل) با نتانیاهو رخ داده است. ظاهراً رونن بار در قسمتی از جلسه، نقل‌قولی با این مضمون دارد که «ما با وزیر دفاع صحبت کردیم و این بحث همه جبهه‌های این جنگ و همه عوامل را مدنظر قرار می‌دهد» که این جمله رونن بار به مذاق نتانیاهو خوش نمی‌آید: «چی؟! شما با وزیر دفاع مذاکرات استراتژیک داشتید؟» که رونن بار پاسخ می‌هد: «البته که داشتیم، مشکلش چیست؟» نتانیاهو در پاسخ می‌گوید: «تا جایی که من به یاد دارم، شین بت و موساد تابع نخست وزیر هستند.» در این بخش، گالانت در بحث مداخله کرده و با فریاد به نتانیاهو می‌گوید: «شما وزیر دفاع را از حضور در مذاکرات استراتژیک منع می‌کنید. به جز ما دقیقاً چه کسی چنین کاری می‌کند؟»
در حالی که این بحث‌ها به رسانه‌های اسرائیلی راه یافته، گفته می‌شود اختلافات بین نتانیاهو و سران ارتش جنبه‌هایی جدی‌تر نیز دارد. در شرایطی که فشار‌ها برای آزادی اسرای اسرائیلی به خصوص از طرف خانواده‌های‌شان به نقطه اوج جدیدی رسیده، پایگاه عبری زبان والا فاش کرده که ارتش معتقد است کابینه نتانیاهو از دستاورد‌های عملیاتی در غزه، برای دستیابی به اهداف سیاسی، یعنی آزاد کردن اسرا استفاده نمی‌کند. در حالی که پیش از این، منابع اسرائیلی گفته بودند که نتانیاهو چند مرتبه در مراحل پایانی، مانع رسیدن به توافق برای آتش‌بس و مبادله اسرا شده، یک منبع به «والا» گفته که برآورد‌های ارتش این است که دستاورد‌های کسب شده در غزه به دلیل شکست مذاکرات برای استرداد اسرا در حال از بین رفتن است. 
 داریم دور خودمان می‌چرخیم
ارتش اسرائیل همچنین معتقد است که نخست وزیر برای نحوه اداره جنگ و همچنین وضعیت بعد از پایان عملیات در غزه استراتژی ندارد. رژیم صهیونیستی بامداد یک‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، به موازات عملیات هوایی و زمینی در رفح در حالی نیروی زمینی خود را به سمت شرق جبالیا در شمال نوار غزه اعزام کرد که این کار او با انتقاد‌ها در ارتش روبه‌رو شده است. براساس گزارش تایمز اسرائیل، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش شنبه شب در جریان رایزنی‌های امنیتی آخر هفته، از اعزام مجدد نیرو به جبالیا انتقاد کرده و گفته تا زمانی که هیچ روند دیپلماتیکی برای ایجاد یک نهاد حاکمیتی در نوار غزه وجود نداشته باشد، مجبور خواهیم بود بار‌ها و بار‌ها در جا‌های مختلف برای از بین بردن زیرساخت‌های حماس تلاش کنیم در حالی که «این یک دور خود چرخیدن است.» هرتزی هالوی همچنین از اینکه نتانیاهو برای «روز بعد از عملیات» در غزه برنامه‌ای ندارد انتقاد کرده است. تایمز اسرائیل گزارش کرده که علاوه بر هالوی، دیگر اعضای کابینه نتانیاهو هم درباره نحوه اداره غزه اختلاف دارند. تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که «یورام حامو»، مسئول سیاست امنیتی و برنامه‌ریزی امور راهبردی در شورای امنیت داخلی استعفا کرده و دلیل استعفای او نیز این است که بنیامین نتانیاهو، تصمیماتی درباره روز بعد از جنگ نگرفته و عملیات در شمال غزه را از سرگرفته است. پیش از وی نیز چندین مقام نظامی رژیم صهیونیستی به دلیل شکست این رژیم در تحقق اهداف خود در نوار غزه و طولانی شدن جنگ در این باریکه بدون آزادی اسرای صهیونیست، از سمت‌های خود استعفا کرده بودند. 

 انتقاد‌ها از معضل شمال
حملات روز‌های اخیرحزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی که در یک مورد منجر به آتش‌سوزی گسترده کریات‌شمونه شده، باعث تشدید انتقاد‌ها از نتانیاهو شده است. بر اساس گزارش المنار به نقل از منابع عبری، افسران ارشد اسرائیلی می‌گویند که حملات حزب‌الله خساراتی به بار آورده که بازگشت اسرائیلی‌ها به شمال را به تأخیر می‌اندازد و آن‌ها خانه‌ای برای بازگشت ندارند. گفته می‌شود بحث‌ها در این مورد به حدی بالا گرفته که نتانیاهو دو وزیر خود را به دلیل مطرح کردن مسئله لزوم بازگشت صهیونیست‌ها به شمال سرزمین‌های اشغالی توبیخ کرده است. طبق گزارش شبکه ۱۲ صهیونیستی، دو وزیر صهیونیست در این جلسه بر لزوم برخورد با تهدیدات حزب‌الله و بازگرداندن صهیونیست‌های ساکن شمال سرزمین‌های اشغالی به خانه‌های خود تأکید کردند. نتانیاهو در پاسخ به آن‌ها گفت: از بحث‌برانگیز کردن این موضوع خودداری کنید، از آن داستان نسازید. 
با افزایش انتقاد‌ها از نتانیاهو، یائیر لاپید رهبر احزاب مخالف کابینه اسرائیل در جمع معترضان اسرائیلی وعده داد که کابینه بنیامین نتانیاهو ساقط و اعضای آن راهی خانه خواهند شد. لاپید با اشاره به ادامه جنگ اسرائیل علیه غزه و درگیری‌ها در مرز این رژیم با لبنان گفت که «این روز‌ها سخت است. سخت‌ترین روز‌هایی که ما داشته‌ایم.» وی با بیان اینکه کابینه کنونی رژیم صهیونیستی باید ساقط شود، گفت که «کشور ما به این نیاز دارد که نتانیاهو و میری رگو (وزیر حمل‌ونقل) از زندگی ما خارج شوند.»

نظر شما