شناسهٔ خبر: 66626095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مطالبات خبرنگاران استان مرکزی در نشست با مدیرکل ارشاد بررسی شد

اراک- ایرنا -خبرنگاران، مدیران رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی استان مرکزی شامگاه یکشنبه در نشست با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، مطالبات، دغدغه و مشکلات خود را مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عدم همگرایی نشریات و رسانه‌های استان، شکل نگرفتن خانه مطبوعات در استان مرکزی، بی‌عدالتی در دادن آگهی تبلیغاتی، افزایش نمایندگی مطبوعات کشوری در استان، جلوگیری از دادن آگهی به نشریات محلی، غیرفعال بودن اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها در همکاری با نشریات محلی، عدم حمایت درمانی خبرنگاران، تجاری محسوب شدن دفاتر نشریات مطبوعات در پرداخت انشعاب‌ها، رشد قارچ‌گونه نشریات محلی، هزینه بالا در چاپ نشریات محلی، عدم استفاده از ظرفیت صنایع استان در کمک به نشریات، استفاده از بودجه روابط عمومی ها برای کمک به مطبوعات و کاهش یارانه مطبوعات، از جمله دغدغه، مشکلات و مطالبه مطبوعات مکتوب و فضای مجازی استان مرکزی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این نشست گفت: مطرح شدن شفاف مشکلات فعالان عرصه خبر، منجر به آشکار شدن راهکارهای علمی و عملیاتی است.
«حسین محمودی‌فر» افزود: انسجام در بیشتر حوزه‌ها از جمله هنر کم است و فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه حوزه‌ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.
وی به مشکلات رسانه‌ها در انتشار مطالب خبری اشاره کرد و ادامه داد: از کسی که خط قرمز را در انتشار مطالب خبری، رعایت نکرده، نمی‌توان دفاع کرد زیرا همه باید تابع قانون مطبوعات باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: انتقاد، حق رسانه و مطبوعات است اما در مقابل خبرنگار نیز باید تقوا و انصاف را رعایت کند.
محمودی‌فر، به مشکلات مالی رسانه‌های محلی اشاره کرد و افزود: آگهی‌های دولتی باید به نشریات محلی داده شود تا بخشی از نیاز افراد فعال در عرصه مطبوعات رفع شود.
وی، با انتقاد از کمرنگ بودن فعالیت برخی نشریات کشوری در استان مرکزی ادامه داد: برخی از این نشریات کشوری از استان مرکزی آگهی می‌گیرند، اما یک خط از استان مرکزی مطلب خبری چاپ نمی‌کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: صنایع استان باید مسولیت اجتماعی خود را انجام دهند و این مهم در شورای اطلاع‌رسانی استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
محمودی‌فر، درباره گلایه اصحاب رسانه استان از داوری در جشنواره مطبوعات نیز گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم به این روند گلایه دارد و تلاش دارد تا در جشنواره آتی به این مشکل پرداخته شود.
وی درباره وضعیت مسکن خبرنگاران استان مرکزی و ثبت نام در طرح اقدام ملی افزود: ۸۸ نفر از اصحاب رسانه استان در این طرح ثبت نام کرده‌اند که در شهر جدید امیر کبیر، زمین به شرط سبز بودن فرم جیم به وسعت۲۰۰ متر به آنان داده می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات از صندوق هنرمندان از جمله کمک‌هایی است که برای خانه دار شدن خبرنگاران استان در نظر گرفته شده است.
محمودی‌فر، درباره فعالیت خانه مطبوعات استان مرکزی هم گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، پیگیر راه‌اندازی خانه مطبوعات است و در صورتی که راه‌اندازی این خانه در استان عملیاتی نشود، تشکیل نظام صنفی در دستور کار قرار می‌گیرد.
رییس رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این نشست گفت : ۶۵ نشریه مکتوب مجوزدار در استان مرکزی وجود دارند که نیمی از این تعداد فعال و بقیه که فعالیت ندارند شامل نشریات دانشگاهی هستند.
«مجید طیب‌زاده» افزود: رسانه‌های برخط و پایگاه‌های خبری هم در این استان فعالیت کم فروغ دارند.
وی بیان کرد: درحالی که ۷۱ نمایندگی نشریات کشوری در استان مرکزی فعالیت دارند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آگهی‌های دولتی و ثبتی که منع درآمد برای این رسانه‌ها به شمار می‌رود را قطع کرده است.

نظر شما