شناسهٔ خبر: 66625494 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نواحی غرب کشور ۲۴ اردیبهشت ماه بارانی می شود

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: فعالیت سامانه بارشی در نواحی غربی کشور فردا ۲۴ اردیبهشت تقویت و هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور  با بیان اینکه روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه این سامانه بارشی تقویت می‌شود  گفت: این سامانه بارشی  نواحی غرب و جنوب غرب، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز و استان‌های واقع در سواحل دریای خزر و مناطقی از مرکز کشور را در بر می‌گیرد.

وی افزود: روز سه‌شنبه انتظار می‌رود در نوار شمالی کشور و ارتفاعات و دامنه‌های البرز و استان‌هایی مثل چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد، فارس، یزد و شمال خراسان رضوی و استان کرمان نیز از این بارش‌ها بهره‌مند شوند. اگرچه این بارش‌ها تا روز پنجشنبه با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: در ۲۴ ساعت آینده وزش باد در نیمه غربی کشور، روز دوشنبه در شرق و مرکز، روز سه شنبه در نوار مرکزی و چهارشنبه در غرب و جنوب غرب شدت می‌یابد که در مناطق مستعد نیز سبب خیزش گردوخاک می‌شود.

ضیائیان با بیان اینکه  سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی در روز  دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرده است گفت: رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و گردوخاک در نواحی مستعد از جمله آثار فعالیت این سامانه است.

وی بیان کرد:  در روز دوشنبه، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال شرق خوزستان و جنوب لرستان را در بر می‌گیرد.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی  اظهار کرد: پیامدهای احتمالی فعالیت سامانه یاد شده می‌توان به اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، در مناطق مستعد گردوخاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ  است.

وی افزود: در نتیجه به پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه می‌شود.

ضیائیان تاکید کرد: همچنین افزایش گرادیان فشاری نیز با احتمال وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در برخی نقاط گردوخاک در روز یکشنبه در استان‌های قزوین، تهران، البرز، سمنان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، قم و خوزستان و در روز دوشنبه در تهران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر و شرق هرمزگان رخ خواهد داد.

وی یادآور شد: گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال از جمله مخاطرات احتمالی فعالیت این سامانه خواهد بود.

نظر شما