شناسهٔ خبر: 66625060 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز:

سند راهبردی «شیراز؛ سومین حرم اهل‌بیت(ع)» تصویب شد

زهرا عسگری

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از تصویب سند راهبردی «شیراز؛ سومین حرم اهل‌بیت(ع)» در جلسه مشترک شوراهای فرهنگ عمومی و اداری استان فارس خبر داد و گفت: این سند ۲۶ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان ملی و استانی رونمایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدابراهیم حسینی امروز، ۲۳ اردیبهشت‌ماه با اعلام این خبر به تشریح جزییات تدوین و تهیه سند شیراز، سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی پرداخت و اظهار کرد: ۱۶ سال پیش رهبر معظم انقلاب در سفر به استان فارس و شهر شیراز، اعلام کردند که شیراز پس از مشهد و قم، سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: دستگاه‌های مختلف در این‌ ارتباط طی این سال‌ها اقدامات مختلفی ازجمله تسهیل راه‌های ورودی به حرم و یا ساماندهی بافت اطراف حرم انجام دادند.

حسینی بیان کرد: در جلسات مختلف بزرگان شهر شیراز و استان فارس از جمله نماینده ولی‌ فقیه در فارس، استاندار فارس و  تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) از پراکنده‌کاری در اقدامات مربوط به حرم گلایه داشتند و این موضوع موجب شد تا شورای اندیشه‌ورز در حرم احمد بن موسی(ع) با حضور اساتید دانشگاهی تشکیل تا در وهله نخست به چرایی آن بپردازند.

وی تصریح کرد: با تعریف چارچوب سومین حرم اهل‌بیت(ع)، مباحث مفصلی طی یک سال مطرح و نهایتاً منجر به این شد که سند جامعی تدوین شود تا وظایف دستگاه‌ها مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: تدوین این سند در آبان ماه ۱۴۰۱ در قالب یک مصوبه به شورای فرهنگ عمومی ارائه و پس‌ از آن، جزییات سند با دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف به بحث و بررسی گذاشته و مقرر شد تا شورایی متشکل از نماینده ولی‌فقیه در فارس، تولیت حرم حضرت شاهچراغ(ع)، استاندار فارس، فرمانده سپاه فجر فارس، رئیس ‌کل دادگستری فارس، مدیرکل صداوسیمای فارس، فرماندار شیراز، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه فارس بر سند راهبردی «شیراز؛ سومین حرم اهل‌بیت(ع)» نظارت کنند.

حسینی با بیان اینکه حرم‌های مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) نیز دارای سند هستند، همان‌گونه که شهرها در قالب برنامه توسعه‌ای دارای سند هستند، تأکید کرد: بنای ما ایجاد سند برای شیراز با قید حرم است.

وی اضافه کرد: به فرمایش نماینده ولی ‌فقیه در فارس شیراز اگرچه سومین حرم اهل‌بیت(ع) است اما الزامات آن فراهم نبوده است و این سند می‌خواهد بگوید که برای اینکه به قله برسیم چه باید بکنیم و نقش دستگاه‌ها چیست؟

رئیس شورای شهر شیراز با تصریح اینکه شیراز تمدن‌ساز و طی چهار مرتبه در حکومت‌های مختلف پایتخت سیاسی بوده است، گفت: معتقدیم بر اساس سند متبوع، باید کل شهر در ابعاد مختلف رشد کند.

حسینی ادامه داد: یک گروه علمی در قم تحت عنوان اندیشکده رهیافت ولایت در تدوین سند سومین حرم اهل‌بیت(ع) همکاری کرده‌اند و این سند توسط این گروه در هشت گام تدوین شد که برای تدوین آم بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ ساعت کار پژوهشی انجام و از ۶۰ شخصیت بزرگ مصاحبه شده است.

وی بیان کرد: سه‌گام باید برداشته می‌شد تا این سند کف میدان آثار خود را نشان دهد که گام اول شامل طراحی الزامات و چارچوب‌ها بود و پس‌ازآن به سراغ راهبردهای عملیاتی و برنامه‌های عملیاتی رفتیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه وقتی سند نوشته شد اساتید دانشگاهی ایرادات را بررسی و نهایتاً ویرایش اولیه انجام شد، اضافه کرد: پس از نوشتن سند توسط اندیشکده رهیافت ولایت، یک گروه از اساتید دانشگاه ناظر علمی این سند شدند، همچنین سند در شورای اندیشه‌ورز بررسی و در شورای راهبری هم ارائه شد و نهایتاً در جلسه مشترک شورای مشترک فرهنگ عمومی و شورای اداری فارس ارائه و تصویب شد و متعاقب تصویب، پنج تصمیم گرفته شد.

حسینی افزود: مقرر شده است ظرف دو ماه، استانداری فارس و دستگاه‌های اجرایی بر اساس این سند برنامه‌های اجرایی خود را اعلام کنند؛ همچنین مقرر شد که اعتبارات اجرای برنامه‌ها توسط سازمان برنامه بودجه کشور و استان تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه با تصویب سند مقرر شد که استانداری فارس پیگیر تصویب آن در شورای عالی زیارت و شورای عالی انقلاب فرهنگی شود، گفت: همچنین مصوب شد که دبیرخانه اجرای این سند سالی یک‌بار گزارش سالانه را اعلام کند و در صورت بازنگری و اصلاح، هرساله این مهم انجام شود.

حسینی با تأکید بر این موضوع که دنبال این هستیم که از طریق سازمان برنامه‌وبودجه ردیف اعتباری ویژه در بودجه سالانه اعمال شود، گفت: این سند ۲۶ اردیبهشت‌ماه جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان استانی، استانداران استان‌های هم‌جوار، ائمه جمعه تهران قم و مشهد و حرم حضرت احمد بن موسی(ع) رونمایی و ظرف دو ماه آینده، اجرای آن آغاز خواهد شد و این سند کار مشترک دولت و مردم است.

انتهای پیام

نظر شما