شناسهٔ خبر: 66624522 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی کرمان:

همکاری بین بخشی برای اجرای طرح تنبلی چشم ضعیف است

کرمان- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: ما در اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم همه ساله نگرانی‌هایی در خصوص همکاری‌های بین بخشی داشته و داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان، علیرضا وحید زاده روز یکشنبه در آیین آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم همزمان در سراسر استان افزود: برخی از مسئولان اعتقادی به غربالگری و پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند و اعتقاد دارند که فلسفه وجودی بهزیستی نگهداری از افراد دارای معلولیت است اما این تندروی ها جامعه را با چالش مواجه می کند.

وی با اشاره به اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم در پیشگیری از ناهنجاری‌هایی بینایی سلامت جامعه فوق‌العاده موثر است، ادامه داد: باید حساسیت لازم ایجاد شود که طرح‌های غربالگری بهزیستی به خوبی اجرا شود تا دیگر شاهد رشد فزاینده معلولیت‌ها در کشور نباشیم

مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: بهزیستی برای اجرای بهتر و فراگیرتر این طرح با فرمانداری ها در ۲۵ شهرستان‌ استان وارد مذاکره شده تا بتوان در اجرای حداکثری این طرح تلاش شود.

وی گفت: چون منفعت طرح پیشگیری از تنبلی چشم به جامعه می رسد و منافع فردی ندارد باید با جدیت در شوراهای اداری هم مطرح و از آن حمایت شود.

آمار نگران کننده معلولیت‌ها در دنیا

همکاری بین بخشی برای اجرای طرح تنبلی چشم ضعیف است

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کرمان نیز در این آیین افزود: آمار نگران کننده ای در دنیا در خصوص معلولیت‌ها وجود دارد که می‌گوید بین سه تا ۱۲ درصد جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و درصد قابل توجهی از آن معلولیت‌هایی است که نیاز به مداخله دارند.

خسرو ملک شاهی بیان کرد: ۵۰درصد معلولیت‌ها ژنتیکی و ۵۰ درصد اکتسابی هستند و از بروز یکسری معلولیت می‌توان با مشاوره ژنتیک و غربالگری حین بارداری جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه پیدایش یک معلولیت در جامعه هزینه‌ای بیش‌ از ۲۰۰ میلیارد ریال بر دوش دولت می گذارد که از جیب مردم هزینه خواهد شد، افزود: پس می‌طلبد که ما بیماریابی کنیم و یکی از شایع ترین بیماری‌ها همین تنبلی چشم است که طبق آمار ۱۲درصد افراد سه تا ۱۲ سال مبتلا به این بیماری هستند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان کرمان افزود: سال گذشته ۱۸۹ هزار کودک بین سه تا ۶ سال داشتیم که باید غربال می‌شدند اما به دلیل مشکلات و محدودیت‌های موجود در سطح جامعه در سال گذشته ۱۳۱ هزار و ۶۴۴ نفر یعنی حدود ۷۸ درصد جامعه را غربال کردیم در حالیکه میانگین کشوری ۸۵ درصد است و امیدواریم امسال از میانگین کشوری هم بالاتر برویم اگرچه این عدد پنج سال پیش ۵۹ درصد بود و رشد ما در این مدت خوب بوده است.

نظر شما