شناسهٔ خبر: 66624439 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت چه گذشت؟

از ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت تا صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت

سحر بابایی

امسال نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «صنعت نفت، جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» با حضور بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بخش‌هایی ازجمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایسنا، بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از ۱۹ اردیبهشت‌ماه به مدت چهار روز برگزار شد، در این نمایشگاه ۲۵۰ شرکت خارجی از ۱۲ کشور جهان حضور داشتند و مذاکرات متعددی با آن‌ها در مورد توسعه دیپلماسی انرژی صورت گرفت، ضمن اینکه این نمایشگاه شاهد امضای قرارداد و تفاهم‌نامه‌های گوناگون در بخش‌های مختلف با شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت خام در دولت سیزدهم

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جواد اوجی - وزیر نفت دستاوردهای دولت سیزدهم را برشمرد و اعلام کرد که طی دو سال و نیم گذشته تولید نفت خام ایران با تکیه بر شرکت‌های داخلی بیش از ۶۰ درصد رشد کرد و صادرات آن به‌شدت افزایش یافت. در سال گذشته صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت رقم خود و علی رغم اینکه دشمنان تلاش کردند که کشتی‌های صادراتی ایران را متوقف کنند، اما نتوانستند. امسال ۷۹ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در بخش بالادست و پایین‌دست به بهره‌برداری می‌رسد و ۵۰ پروژه تازه نیز آغاز شده است. با تکمیل پروژه‌های جدید صنعت نفت، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت، ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام، ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و ۳ تا ۵ میلیون میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

بر این اساس اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را تکمیل و هم‌زمان عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آغاز شده و در سال ۱۴۰۳، ۷۹ طرح به ارزش ۱۶ میلیارد دلار تکمیل و عملیات اجرایی ۵۰ طرح به ارزش ۲۵ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.  

همچنین افزایش تولید ۵۴ میلیون مترمکعبی گاز، ۲۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت فرآورشی کشور و ۱۰ میلیون تنی پتروشیمی کشور در طول عمر دو و نیم ساله دولت مردمی سیزدهم، بخش زیادی از این دستاوردها با بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که بعضی تا بیش از ۱۰ سال معطل مانده بودند، به‌ دست آمده است.

همچنین در نمایشگاه اعلام شد که وزارت نفت هم‌اکنون حدود ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام و جدید در دست اجرا دارد و تلاش شده با هماهنگی دولت، جذابیت قراردادهای کنونی صنعت نفت را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد.

از ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت تا صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت

امضای یک میلیارد دلار قرارداد با ۶۷۰ دانش‌بنیان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم

آنطور که گفته شد که وزارت نفت تاکنون ۱۰۰۰ قرارداد با بیش از ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان به ارزش یک میلیارد دلار امضا کرده است و در نتیجه از واردات ۲۰۰ قلم کالای مهم صنعت نفت که در داخل تولید می‌شد، جلوگیری شد. ‌

افزایش روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور

در این نمایشگاه ظرفیت تولید گاز کشور ۶۰ میلیون مترمکعب اعلام شد و در بخش بین‌الملل این صنعت نیز خبر از تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق به مدت ۵ سال دیگر آمد، همچنین آنطور که گفته شده مذاکرات با ترکیه برای تمدید قرارداد در جریان و قرار است با تشکیل کارگروهی مشترک این موضوع پیگیری شود.

ارمنستان نیز متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران بوده و مذاکرات در این حوزه در حال انجام است؛ همچنین پاکستان در چند ماه گذشته اعلام کرده که می‌خواهد قرارداد گازی با ایران را احیا کند و مذاکره‌هایی بین دو طرف انجام شده است.

جشن خاموشی مشعل‌های گازی در آینده نزدیک برگزار می‌شود

یکی از خبرهای خوبی که در این نمایشگاه اعلام شد این بود که جشن خاموشی مشعل‌های گازی در آینده نزدیک برگزار می‌شود، حذف مشعل‌های گازی در صنعت پتروشیمی به‌عنوان یک راهبرد از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جدیت در حال اجراست و خوشبختانه پتروشیمی‌ها همسو با صیانت از محیط‌زیست فعال هستند.

افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز مایع در سال ۱۴۰۲

همچنین درباره صادرات گاز مایع نیز اعلام شد که سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و با وجود کاهش قیمت‌ها، درآمد ارزی حاصله تثبیت شده است. صادرات گاز طبیعی به عراق در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته و برای ۵ سال آینده نیز تمدید شده بنابراین بدیهی است این مورد افزون بر ارزش تجاری، نقش مهمی در پایداری دیپلماسی انرژی کشور و تحکیم روابط با کشورهای همسایه و منطقه ایفا می‌کند.  
 

از ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت تا صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت

بهره‌برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳

اما در حوزه پتروشیمی نیز اعلام شد که از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و شمار مجتمع‌های پتروشیمی با این بهره‌برداری‌ها به ۸۰ مجتمع و ظرفیت صنعت به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

تکمیل طراحی بنیادی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا پایان ۱۴۰۳

اما خبر دیگر و مهم این نمایشگاه تعیین و تکلیف پتروپالایشگاه شهید سلیمانی بود، طبق اعلام طراحی بنیادی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا پایان امسال تکمیل می‌شود و عملیات اجرایی این پروژه سال آینده آغاز خواهد شد.

پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتو در مرحله پایانی

همچنین در نمایشگاه گفته شد که پروژه ال‌پالیتو  که یکی جز مهم‌ترین پرویه فراسرزمینی است اکنون در مراحل پایانی قرار گرفته است، در این پروژه ۹۰درصد اقلام تأمین شده که بخش باقی‌مانده آن لوازم یدکی‌ و کاتالیست‌ها هستند که مانع تعمیرات اساسی نیستند.

طرح‌های مطالعاتی برای اجرای پروژه‌های فراسرزمینی در ۳ کشور

تجربه موفق ایران در این حوزه موجب شد تا در این نمایشگاه خبر اجرای طرح‌های مطالعاتی برای اجرای پروژه‌های فراسرزمینی در کشورهای سوریه، سریلانکا و عراق اعلام و گفته شود که این طرح‌ها امسال در حال پیگیری است.

از ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت تا صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت

رونمایی از سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت

اما مهم‌ترین اتفاق نمایشگاه امسال رونمایی از سامانه ثبت درخواست برخط کارت هوشمند سوخت المثنی با هدف تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان بود. سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت هوشمند سوخت با همکاری شرکت پژوهش و توسعه ناجی نیروی انتظامی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با توجه به لزوم استفاده از کارت هوشمند سوخت و با هدف توسعه دولت الکترونیک و تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان، همچنین کاهش زمان تحویل کارت هوشمند سوخت رونمایی شد.

نخستین درخواست ثبت‌نام آنلاین کارت هوشمند سوخت المثنی برای نمونه ثبت شد. همچنین، دو طرح تخصیص سوخت به ناوگان خارجی با استفاده از کارت هوشمند سوخت و طرح تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی می‌شود، رونمایی شد.

آنطور که اعلام شده با راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط، از انحراف روزانه بیش از ۸ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور جلوگیری خواهد شد. همچنین وجود این سامانه می‌تواند چالش‌های اطراف این مسئله را حل‌وفصل کند، فروش کارت‌های سوخت با به‌کارگیری سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط ردیابی خواهد شد.

طبق اعلام، گاهی دیده می‌شود در استانی مانند آذربایجان‌ غربی، یعنی در دورترین نقطه از شمال‌غرب کشور، کارت سوخت‌های استان سیستان‌وبلوچستان رویت شده است که با وجود این سامانه می‌توان مشکل مهاجرت کارت‌ها را نیز مدیریت کرد.

از ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت تا صادرات ۳۵ میلیارد دلاری نفت

پیش‌بینی پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل

در نمایشگاه امسال، خبر مهم دیگری که در حوزه بنزین و به زبان بهتر ناترازی بنزین مطرح شد، پیش‌بینی حدود پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل بود باتوجه به اینکه طبق اعلام ۵۰ درصد خانوارها فاقد خودرو هستند، این رقم عدد عادلانه‌ای نیست، آنطور که اعلام شد تغییر در شرایط بنزین  نیازمند هیچ قانون جدیدی نیست، دولت برای ساماندهی مصرف بنزین، چه در بخش نفت و چه در حوزه وزارت صمت تکالیف و اختیارات قانونی دارد و نیازمند قوانین جدید از سمت مجلس نیست، البته اگر دولت لایحه ای بیاورد، مجلس همکاری می‌کند.  

اکثر مجلسی‌ها معتقدند که بنزین باید به کد ملی اختصاص پیدا کند و زمانی که نظام عادلانه باشد اکثر نمایندگان همراهی می کنند اما این موضوع نیازمند مصوبه مجلس نیست و در اختیار دولت قرار دارد. بحث توزیع عادلانه حامل‌های انرژی در ماده ۳۱ لایحه دولت قرار داشت که نیازمند یک تایید از مجلس بود اما به دلیل حساسیت در آن زمان از دوش مجلس برداشته شد و اکنون در تصمیمگیری در این باره در اختیار دولت بوده و نیازمند مصوبه جدیدی نیست.

در مجموع می‌توان گفت که ماحصل نمایشگاه بیست و هشتم نفت، تبادل اطلاعات با شرکت‌های خارجی، امضای چندین تفاهم‌نامه و قرارداد در راستای توسعه صنعت نفت بود و بر حضور شرکت‌های داخلی در آن بیش از گذشته تاکید و تصریح شد که برنامه‌ریزی برای رشد روزافزون صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صورت گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما