شناسهٔ خبر: 66623366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شش تخته فرش نفیس اهدای ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به موزه رضوی رونمایی شد

شش تخته فرش نفیس تمام ابریشم که ازطریق ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است، طی مراسمی با حضور مسئولین این ستاد و مدیران آستان قدس رضوی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

در این مراسم که در موزه فرش آستان قدس رضوی برگزار شد، محمدرضا صمدیان مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام در خراسان رضوی گفت: آثار اهدایی بخشی از فرهنگ ملی و منابع ملی محسوب می شود که بر ضرورت حفظ آن در موزه های معتبر و بزرگ کشور همچون موزه های آستان قدس رضوی تاکید شده است.
وی تصریح کرد: بنابر سیاست های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، اموالی که در اختیار ستاد قرار می گیرد در جای خود به نحوی هزینه شود که مورد بهره مندی عموم قرار گیرد. 

غرور به هویت دینی و ملی
حجت الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم طی سخنانی به تبیین شاخصه های سیره رضوی پیرامون مبارزه با ظلم و عدم سکوت در مقابل جور پرداخت و این امر را جریانی تمدن ساز در سیره رضوی برشمرد که باید به جهانیان عرضه شود. 
انتقال فرهنگ رضوی به دیگر شهرها از طریق آثار موزه ای بخش دیگری از مباحث وی بود که گفت: تمدن نوین اسلام به شکلی در موزه های رضوی باید چیدمان شود که جوان در پایان بازدید از توسعه و دستاوردهای تمدن ایرانی و اسلامی خود احساس غرور کند. 

شش تخته فرش اهدایی به موزه رضوی


 

اهدای 700 تخته فرش ارزشمند به موزه های رضوی
عبدالحسین ملک جعفریان، رئیس اداره گنجینه ها نیز به استفاده از نیروهای متخصص و بهره مندی از دانش روز در ایجاد شرایط استاندارد برای حفظ و نگهداری آثار موزه ای اشاره کرد. 
وی با اشاره به پیشینه ساخت موزه های حرم رضوی گفت: 80 سال پیش تنها 3 تخته فرش در موزه حرم بود که به همت واقفان خیر اندیش در حال حاضر این تعداد به 700 تخته فرش رسیده که از میان آن 102 تخته فرش در معرض نمایش است.
ملک جعفریان به معرفی شیوه های نگهداری از فرش ها پرداخت و آن را مطابق با استاندارترین روش های روز عنوان کرد. 

شش تخته فرش ابریشم
قالیچه با طرح افشان دسته گلی در ابعاد 144در 96 سانتیمتر، قالیچه با طرح لچک ترنج در ابعاد 198 در 125 سانتیمتر، قالیچه باطرح گلدانی درختی در ابعاد 205 در 137، قالیچه با طرح محرابی درختی در ابعاد 200 در 130، قالیچه با طرح لچک ترنج در ابعاد 206 در 132، قالیچه با طرح محرابی گلدانی 200 در 129 ، شش تخته فرش از مجموع 15 فرش اهدایی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) است که در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت. 
این آثار ایرانی متعلق به دوره قاجار است که تار و پود آن از ابریشم بوده و در شهر کاشان بافته شده است. 
 

رونمایی از مجسمه های مزین به دستبافته های شرق
دو اثر هنری مجسمه اسب و مجسمه شتر مزین به دستبافته های ارزشمند شرق کشور از دیگر آثاری بود که در این مراسم با حضور هنرمند سازنده آن استاد مصطفی اکبری رونمایی شد. 
این دو مجسمه مزین به روشتری ترکمن بافته شده با تار پشم و پود پنبه در ابعاد 114 در 70 سانتیمتر و رواسبی با تار و پود پشم متعلق به دوره پهلوی دوم متعلق به شمال شرق کشور اهدایی دکتر سید طاهر صباحی است که در سال 1402 این آثار را از ایتالیا به آستان قدس رضوی اهداکرد. 
آثار اهدایی این واقف ارجمند نمونه ای از هنری است که در حال حاضر منسوخ شده است.

نظر شما